Thread: Mange barn
View Single Post

#9 (permalink)  
Old 10-03-2010, 07:45
money money is offline
Senior Member

Hei igjen!

Her er det matbudsjett på 6000,- Her er det som oftest to voksne. Jeg har 5 barn hvor det eldste bor hos sin far og er hos meg 8 døgn pr måneden. I tillegg har min partner et barn som er hos oss tilsvarende mange døgn. Så 8 døgn/md er det 6 barn i vår husholdning.

6000,- er litt knapt når vi har behov for påfyll i fryseren og av basisvarer. Vi passer på å fylle på når det er gode tilbud og har alltid noe å ta av når det gjelder pålegg og middagsbasisvarer. Når det er sagt, så kommer vi oss under 6000,- når vi spiser endel middager av fryseren og passer på å ha flere rimelige middager i løpet av måneden. Jevnt over er 6000,- tilstrekkelig.

Et såpass lavt budsjett til såpass mange mennesker utfordrer kreativiteten. Samtidig er jeg nøye på at vi får i oss det vi trenger av næringstoffer.

Vi har som oftest to svært rimelige middager i løpet av uken. Dette er tomatsuppe med makaroni og egg, pannekaker, omelett, nybakt brød med pålegg osv. Middager lages også som oftest fra bunnen av og vi passer på å lage såpass at det blir middagsrester eller nok en middag av det som blir laget. Middagsrester blir alltid spist.

Hverdagsbrødet handles svært billig og jeg baker også endel. Rundstykker til søndagsfrokosten og litt bakevarer er lurt å ha på lur i frys osv.

Klær er en utfordring. Her er det god lagringsplass på loftet og jeg benytter meg av det. Samler klær i store lagringsposer (kjøpt på Ikea og er beregnet for bildekk), og noterer tydelig hva slags tøy som ligger i de enkelte posene. Ved hver sesongskifte går jeg igjennom det jeg har på loftet og lager liste på hva vi trenger av klær når alt er gått igjennom. På den måten risikerer jeg ikke å handle klær barna egentlig ikke trenger. Sko er det sjelden jeg lar gå videre til neste pode. Da de var små var det mulig, men nå er sko og støvler stort sett såpass godt brukt at det ikke arves.

Reply With Quote