Jeg merker veldig godt på kroppen nå at jeg har utgifter som er langt større enn inntektene. Jobber 50 % stilling siden nyttår (og hadde håpet å klare å fylle opp de siste 50 % av uka med inntekt fra næring, men selvsagt tar det en del tid før man klarer å få penger ut av slikt), og har utbetalt cirka 11 000 i måneden. Det har jeg forsåvidt ingen problemer med å leve på, sånn bortsett fra at jeg febrilsk forsøker å ta sertifikatet før sommeren, noe jeg så langt i snitt har brukt over 6000 kroner i måneden på (og jeg er langt fra ferdig). Husleie og studielån spiser opp de 5000 som er igjen, og i tillegg har jeg utgifter til mat, strøm, snop osv... Etter at jeg gikk ned i stillingsprosent har jeg tømt sparekontoen min, jeg har nesten tømt bankkontoen til firmaet mitt, og jeg innser at jeg er nødt til å ha noen klare målsetninger for å ha en sjanse til å klare dette. Og målsetningene er sjelden klarere enn når man skriver dem i dette forumet, så ...
Målet mitt fram mot sommeren er å kunne skjære forbruket mitt ned til et absolutt minimum. Helt konkret skal jeg:
- slutte å bruke penger på godteri og brus
- slutte å bruke penger på fastfood eller narvesenmat
- slutte å bruke penger i kantina på jobben
- slutte å lese e-post og diskusjonsfora og slike ting på mobiltelefonen - og la være å bruke nettleseren på mobiltelefonen med mindre det er absolutt nødvendig (selvsagt begrense ringing/SMS også)
- la være å fornye busskortet mitt når det går ut om en måned eller to, og heller begynne å gå til jobben
- ikke bruke penger på klær
Noen viktige målsetninger jeg burde ha som det ser ut som om jeg har glemt? Jeg setter pris på tilbakemeldinger.