Siden vi er tre jenter i huset, en med atopisk eksem og to med sensitiv hud, er dette med hudpleieprodukter noe som gjerne må plottes inn i budsjettet... Jeg er opptatt av forebygging, da det erfaringsmessig er mye billigere (og behageligere) enn lindring og behandling.
Noen tips som er hudvennlige, miljøvennlige og ikke minst økonomivennlige:
Deodorantstein
Er en SVÆRT drøy og fullkomment miljøvennlig deodorant som er fri for kjemiske virkestoffer, perfekt for mennesker som sliter med allergier. Deodorantsteinen er en duftfri saltstein som påføres våt hud rett etter rengjøring (armhuler, føtter eller andre steder man er plaget med mye svette), den hemmer bakterieveksten så svetten lukter ikke! I Norge er den ganske "dyr" (en stein kostet gjerne 90-150 kroner, men du får den til under femtilappen i f.eks Sverige), men siden selv de minste steinene varer i nærmere (eller over) et år, er det likevel et svært billig alternativ.
Sjampo og balsam
Har hittil hatt veldig gode erfaringer med bakepulver/natron og eddik i rengjøring av huset, og nå tenker jeg gi det en sjanse som hårpleieprodukt. Fant denne bloggen som gir en fin oppskrift:
Hvordan være sjampo-fri Hlutr
Kommer tilbake med resultatet av prosjektet.
Husker at mamma vasket håret mitt med grønnsåpe og hadde sitron i skyllevannet....men er ikke helt sikker på om det var noe sjakktrekk, hehe.
Har også venninner som har hatt matolje i håret som kur...med mindre hell

Men alt er verdt et forsøk, om det kan føre til et billigere og sunnere alternativ til de kjemiske hormonbombene av noen sjampoer som selges i dagligvarebutikken...
Lactacyd
Her i huset bruker vi lactacyd både som håndsåpe, dusjsåpe og til ansiktspleie (veldig bra til hormonell og sart kvisehud!). En kilosflaske med lactacyd koster rundt hundringsen på apoteket, men har opplevd flere ganger at de har hatt tilbud på opp til halv pris...og har hamstret stort! Jeg har skaffet meg dispensere som jeg fyller såpen på, og har de ved håndvaskene og stående i dusjen.
Hudpleie Kaffigrut kan med hell brukes både i både i ansikt og på hendene, gir en oppløftende effekt. Gni den kalde, våte kaffigruten inn i ansiktet eller på hendende og la det virke noen minutter, skyll av
Eggehvite er en annen oppstrammende maske (merker at jeg er kommet i tredveårene...hehe

) som fungerer overraskende bra. Bare å smøre eggehviten på huden og la den sitte i minst 5 min, og så vaske av med lunkent vann.
Agurk, banan og naturell yoghurt er andre råvarer jeg med hell har brukt som ansiktsmasker (jeg tåler sitrus, så jeg har litt sitron i youghurtmaska, evt eggehvite). Frukten moses (hver for seg) i mixer og smøres på (hver for seg, hehe)...
Det å gni agurkskiver, eller delte druer, over huden er også et billig og greit hudpleietips.