View Single Post

#29 (permalink)  
Old 07-03-2012, 17:27
Aksjebloggeren's Avatar
Aksjebloggeren Aksjebloggeren is offline
Senior Member

Quote:
Originally Posted by mariusfa View Post
Ser dette er en gammel tråd, men det er nok mange som lurer på mye om dette med aksjer.
Jeg har brukt mye tid på å lese bøker, blogger, lydbøker og nyheter om markedet det siste året og anser fortsatt meg selv som komplett amatør.
Det ER mye å sette seg inn i, men mulighetene og også store.

(alt som skrives i denne posten er min mening og ingen fasit)

Noe av det viktigste når man skal begynne å handle aksjer er å finne en strategi. Det er mange å velge mellom, men jeg tror det er viktig å vite om så mange som mulig. Finn en som passer din personlighet og hvor mye tid du har til å følge med.

Vil du være en trader som kjøper å selger aksjer/valuta/råvarer på tekniske signaler, så må du kanskje stå opp om natta for å se hvordan børsene i Asia ha utviklet seg.

Velger du verdiinvestering (ala Buffet) så må du være god til å finne ut den egentlige verdien av ett selskap og kjøpe når det er "på salg" Så må du klare å skille ut all støyen i markedet og stole på dine analyser om verdien. Value investing - Wikipedia, the free encyclopedia

Les les les og du vil få kunnskap.

Noe annet som er viktig er å kunne terminologien. Det er mange ord uttrykk og forkortelser som kun brukes i aksjemarkedet og disse bør du forstå for å skjønne hva som skrives i analyser og bedriftenes årsberetninger. Forstår du ikke hva som står i linken over bør du lese mer.

Som Aksjebloggen skriver i sine poster er det viktig å prøve å holde følelser ute av bildet når du investerer. Blir du forelsket i ett selskap kan det bli dyrt. Man må følge med i selskapene du har aksjer i for å se om noe fundamentalt har forandret seg. Men igjen er det viktig å vite strategien din. Har du kjøpt en aksjepost du har planer om å holde i lang tid så trenger du ikke bekymre deg om verdien synker 10% så lenge inntjeningen fortsatt er god, de som styrer skuta har stø kurs og sektoren som helhet fortsatt har gode utsikter.
I en slik situasjon kan en stop loss gjøre at du selger med tap i ett selskap som bare har fulgt med ett bear marked ned.

Kostnader er viktig.

Når du kjøper aksjer må du betale kurtasje. Her har Aksjebloggen laget en bra oversikt Kurtasjeoversikt | Aksjebloggen

Dette er viktig å tenke på når du handler, da mye handling fort spiser opp overskuddet ditt. Og selv om du har tapt så koster det å selge.
Handler du en post for 3900kr vil Nordnet Mini gi en kostnad på 1% av kjøpesummen. Hvor stor % av summen du er villig til å betale bør være en del av strategien din.

Diversifisering:

Det kan være greit å spre risiko så ikke hele porteføljen din faller sammen hvis en sektor har litt dårlige tider. "alle eggene i en kurv" analogien er muligens amatøraktig men det er nå engang slik det funker. Hvis alt du eier er bankaksjer i USA ville du ha gått på en smell de siste årene. Du bør spre mellom valuta, sektorer og land.
Buffet sier diversification is for the ignorant men han er hakket mer awesome en vanlig dødelige så vi bør spre risikoen litt.

Hvordan starte:

Her er det like mange meninger som det er investorer.
Jeg mener man bør hoppe i det. Du bør selvfølgelig ha kunnskapen på plass, men man lærer vel egentlig ikke skikkelig før det er ordentlige penger som er satset. Når beholdningen din har falt, så bør du ikke miste nattesøvnen hvis du skal satse penger i markedet.
Å bygge en portefølje med begrenset inntekt kan ta lang tid, så jeg synes du kan begynne med å kjøpe en post av gangen. Det vil gi porteføljen "enorm"
risiko den første tiden, men du kan gjerne begynne med en stort "blue chip" firma med små svingninger, som Pepsi, Johnson & Johnson, Proctor & Gamble, 3M osv.

Ved å spare opp til å kjøpe en full portefølje på en gang(noe som vil ta lang tid og du kan miste oppganger, utbytter og lærdom) kan du også risikere å kjøpe på toppen av ett bull marked og se hele porteføljen falle samlet i verdi ved en koreksjon. Tenk om du hadde satset alt på sommeren 2008. Da hadde du muligens vært i minus enda. Greit å lære, men kjipt start på investeringskarieren din.

Overvåkning av porteføljen er viktig. Igjen spørs det veldig på strategien din, men å følge på med endringer i sektoren, ny teknologi, nye ledere, innsidehandel, store endringer i inntjening eller overskudd osv er viktig. Skal du trade på tekniske signaler er det helt andre ting du må vite om(kan jeg ingenting om)

Nyttige linker:

Investopedia ? The Web?s Largest Investing Resource
Vuru.co - Value Investing Analysis
TopStockAnalysts.com | In this free daily newsletter, you'll discover high-quality investment ideas that you can take action on and profit from.
Stock Market News & Financial Analysis - Seeking Alpha
Fool.com: Stock Investing Advice | Stock Research
QuantumOnline.com Home Page

Blogger:

Aksjebloggen
Dividend Growth Investor
A Slacker's Quest
Musings on Markets
Peter Warrens Finansblogg
VELDIG bra innlegg dette her! Summerer ganske greit opp mange av de aspektene en bør tenke på som ny i aksjemarkedet!