Vi hører det rett som det er nå om dagen. Finanskrisa har ført til at
folk strammer inn livreima og begrenser forbruket sitt. Noe som igjen skal være årsaken til at bedrifter går konkurs og folk mister jobbene sine.
Det spørsmålet jeg blir sittende igjen med når jeg hører dette er følgende:
Er det virkelig sånn at vi har skapt et samfunn der næringslivet er avhengig av at folk lever over evne? Og var det så sunt i utgangspunktet?
Flere betegner den siste tiden vi har hatt før
finanskrisa kom som en kjøpefest som nesten overgår "det glade 80-tallet" og jappetiden da. Mange mistet det meste de eide da blåmandagen etter den kjøpefesten kom. Også hjemmene sine.
Vi er inne i en ny tid nå. Og det jeg ser folk gjøre er rett og slett å begrense forbruket sitt ned til et mer fornuftig nivå. Det har også vært et økt fokus på miljø og gjenbruk, noe som jeg ser på som svært positivt.
Så med det i tankene lurer jeg jo på hvor sunt et marked kan være når det er avhengig av kjøpefest for å fungere. Når sunn fornuft mtp. forbruk nærmest fremstilles som ødeleggende.
Jeg har jo også sett at noen anbefaler folk å bruke penger som før for å redde situasjonen. Jeg synes det rådet skurrer. Jeg gjør det.
Hvis det markedet og næringslivet vi har hatt frem til nå har vært usunt... kanskje løsningen heller vil være at næringslivet er nødt til å tenke nytt? Omstille seg? Bli et marked som ikke er avhengig av overforbruk for å overleve?
Hva mener du?
Relaterte nyhetssaker:
Kristin Halvorsen: - Shop så det svir! - VG Nett om Finanskrisen
- Vi har ikke råd til å shoppe - VG Nett om Finanskrisen
Norsk designbutikk legges ned - Kjendis.no