View Single Post

#1 (permalink)  
Old 10-01-2013, 17:38
kontrollmamma's Avatar
kontrollmamma kontrollmamma is offline
Member

Tips til å lære barn pengevett?

Jeg har to barn, og ønsker virkelig at de lærer seg litt pengevett.

Kontrollgutten på 9 år er godt på vei allerede. Han kjøpte seg sin egen spillkonsoll for opptjente sparepenger, samt salg av gammel spillkonsoll og leker han ikke brukte mer. Han har et sett med frivillige oppgaver hjemme som han gjør ved forespørsel (dekke/rydde bord, henge tøy, ut med søppel, rydde ut av oppvaskmaskin etc), og for dette får han 20 kr pr uke. Han vil helst at jeg overfører pengene til sparekontoen hans, noe jeg gjør med mobilbank mens han ser på (han synes det er spennende). Per i dag har han vel ca 1000 kr på kontoen. Har han fryktelig lyst på noe så planlegger vi i fellesskap hvordan det kan kjøpes med egne penger.

Kontrolljenta er det verre fatt med. Hun er bare 5 år og fryktelig vimsete. Overhodet ikke interessert i å gjøre noe husarbeid (type dekke bordet eller gå ut med søpla), men synes selvsagt det er blodig urettferdig når storebror får penger og ikke henne. Typisk lillesøster som vil ha både i pose og sekk. Hun kan gråte og skrike over manglende penger, og likevel nekte plent å dekke bordet selv om jeg står klar med femmeren i hånden til hun er ferdig.

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg tidlig kan prente inn litt vett (spesielt i kontrolljenta)? Jeg blir selvsagt motarbeidet maks av besteforeldre som gir dem det de peker på i lekebutikken annenhver uke, så det hadde vært fint å få litt inn den andre enden også. Gjerne samle tipsene her.
BSU-konto: kr 117 100 (97 100)
Reply With Quote