View Single Post

#3 (permalink)  
Old 10-01-2013, 22:14
anneo anneo is offline
Senior Member

Quote:
Originally Posted by SirWinston View Post
I mine øyne er det tåpelig av deg å forvente at en femåring skal forstå pengenes verdi. Gjorde du det da du var ei lita jente på fem år?

Kanskje du må bruke andre goder for henne. Litt samvær med foreldre? Se en film sammen? Spille et spill? Gå ut å gå på ski om hun gjør det du ønsker(og det er sannelig ikke mye jeg syns en femåring skal trenge å avlaste late foreldre med).
Støtter Winston her, 5-åringer er for småe for sånne fornuftige og rasjonelle greier, det kommer senere. Og sånne små skal ikke ha lommepenger uansett, de skal vel egentlig ikke ha egne penger, foreldrene kjøper lørdagsgodteri og det er det liksom.
Strever litt mer med en 16-åring jeg, få henne til å begripe at hun skal spare 40 % av det hun tjener på kafe-jobben ved siden av videregående, og at også 40 % av stipendet hennes (månedlige utbetalinger på rundt 1000 kr) skal spares, save it for a rainy day!! Ikke bli så dum som mora di var!! Ikke bruk opp alt du tjener, det er fali det! Tror faktisk at det begynner å sive inn hos henne... prater regelmessig med henne om forbruk, sparing, hun tilter vel av meg snart... men det er altså en sånn "forbrukskultur" hos mange ungdommer at jeg syns jeg må snakke med store bokstaver innimellom.

Reply With Quote