View Single Post

#4 (permalink)  
Old 10-01-2013, 23:02
solsikkedalen solsikkedalen is offline
Senior Member

Jeg er helt uenig. Selv om 5-åringer er for små til å fullt ut forstå pengenes verdi, så skal man ikke undervurdere dem, og når barna har blitt 5 år så er det absolutt riktig tidspunkt til å lære dem gode vaner. Egentlig på tide, synes jeg. Det er når barna er små man må begynne!
Ikke rart man sliter med ungenes pengebruk om man venter med å introdusere dem for konseptet til de har blitt tenåringer! Det er jo bare å lage ris til egen bakende. Og deres.

Min sønn på 4,5 har fått 'lommepenger' siden han var to. Det har vært fast rutine en dag i uka hvor det store høydepunktet for ham har vært å putte myntene på sparebøssa. Han har dessuten blitt oppdratt til å bidra hjemme, og har ryddet bort lekene når han er ferdig med dem siden før han var to. Nå om dagen klarer han utmerket å gjøre en rekke ting selv, og han vil helst være med på alt, i tillegg til egen 'plikter'. Så man kan vel egentlig kalle det ukelønn, de få myntene han får.

Nå begynner han også å forstå sammenhengen mellom ting han gjør og pengene han får, samt at ting i butikken faktisk koster penger. Nå sparer han mesteparten på sparebøssa (som senere blir tømt i banken hvor han får en liten premie hver gang, og det motiverer til å spare enda mer) og resten putter han i den lille lommeboka si og bruker dette til blader eller lørdagsgodt.

Så ja, Kontrollmamma. Jeg skjønner veldig godt at du ønsker å innprente pengevett i datteren din. Jeg ville tatt en prat med besteforeldrene om dette, så det blir slutt på bortskjemmingen. Prøv heller å få til et samarbeid mellom dere, det er ofte noe i det at det som andre enn mamma sier, ofte høres mye lurere ut Ellers ville jeg oversett sutring og klaging og stått på mitt til hun gir seg. Vil hun ha penger så må hun bidra med litt hun også, ferdig med det.

Last edited by solsikkedalen; 10-01-2013 at 23:05.
Reply With Quote