View Single Post

#5 (permalink)  
Old 11-01-2013, 11:22
SirWinston's Avatar
SirWinston SirWinston is offline
Senior Member

Quote:
Originally Posted by anneo View Post
Støtter Winston her, 5-åringer er for småe for sånne fornuftige og rasjonelle greier, det kommer senere. Og sånne små skal ikke ha lommepenger uansett, de skal vel egentlig ikke ha egne penger, foreldrene kjøper lørdagsgodteri og det er det liksom.
Strever litt mer med en 16-åring jeg, få henne til å begripe at hun skal spare 40 % av det hun tjener på kafe-jobben ved siden av videregående, og at også 40 % av stipendet hennes (månedlige utbetalinger på rundt 1000 kr) skal spares, save it for a rainy day!! Ikke bli så dum som mora di var!! Ikke bruk opp alt du tjener, det er fali det! Tror faktisk at det begynner å sive inn hos henne... prater regelmessig med henne om forbruk, sparing, hun tilter vel av meg snart... men det er altså en sånn "forbrukskultur" hos mange ungdommer at jeg syns jeg må snakke med store bokstaver innimellom.
Et lite tips kan være å sette seg ned med tenåringen og finne frem et par skrekkepisoder av luksusfellen man kan se sammen. Det er flere episoder med til dels svært unge mennesker der som har tabbet seg solid ut. Dette gjorde jeg med tenåringen, og han er nesten blitt for gjerrig
Reply With Quote