View Single Post

#7 (permalink)  
Old 11-01-2013, 11:34
kontrollmamma's Avatar
kontrollmamma kontrollmamma is offline
Member

Forventningene mine er kanskje litt for farget av kontrollgutten som tok dette veldig fort som 4-5 åring. Når han hadde hjulpet til med å rydde bordet etter middagen fikk han velge en film og se på den etterpå. Han var sååå pliktoppfyllende, og ryddet hver eneste dag. Da han var mellom 5 og 6 en gang ville han ha penger til en leke han ønsket seg, og da begynte vi med lommepenger på 10 kr. Etter hvert har han fått flere oppgaver og litt mer penger. Vi har vært veldig klar ovenfor barna at vi hjelper hverandre i vår familie, og at alle må gjøre litt for å bidra til fellesskapet. Sånn av typen; kontrollmamma lager middag, kontrollpappa vasker i huset, kontrollgutten rydder inn- eller ut av oppvaskmaskin og går ut med søpla, og kontrolljenten kan dermed enten dekke bord eller rydde av bord etter middag. Det er en passende oppgave for en 5-åring etter min mening. Vi voksne jobber og har ikke hele dager på å gjøre husarbeid, så alle bidrar. I helgene rydder/vasker vi huset alle sammen i fellesskap. Men hun nekter både de daglige oppgavene i forbindelse med middag og å være med på storvask i helgene. Selv om hun vil ha penger slik som storebror. Jeg gir meg jo ikke, hun får ingen penger hvis hun ikke bidrar. Hun kan sutre og klage over det til hun blir blå. Stae ungen. Tydeligvis er ikke pengene en god nok motivasjon for henne, så det var en god ide å finne andre motivasjonsfaktorer slik at hun kan bidra. Aktiviteter og film er jo bra, men jeg må nesten ha noe hun kan få med en gang. Det nytter ikke å si at hvis du dekker bordet i dag, jenta mi, så kan vi gå på skøyter sammen på søndag. Det er for langt frem i tid. Forslag?

Og ang besteforeldre så har jeg prøvd meg på å nekte småinnkjøp i lekebutikken. En periode gikk det bra, jeg argumenterte at de heller kunne spare disse beløpene og kjøpe noe ungene trengte og hadde glede av litt lenger (og det ville avlaste oss også). Så lenge ble det ingenting fra besteforeldre, mot at de bidro med midler til f.eks ski, skøyter, treningstøy etc. Men så skled det ut igjen for noen måneder siden, og nå er vi tilbake i gamle tralter. Må ta en oppstrammer, tror jeg.
BSU-konto: kr 117 100 (97 100)
Reply With Quote