View Single Post

#9 (permalink)  
Old 11-01-2013, 19:39
Realverdien's Avatar
Realverdien Realverdien is offline
Senior Member

Thumbs down

Quote:
Originally Posted by kontrollmamma View Post

Hun er bare 5 år og fryktelig vimsete. ,
En vanlig femåring med andre ord.

Quote:
Overhodet ikke interessert i å gjøre noe husarbeid (type dekke bordet eller gå ut med søpla)
Kjenner du mange femåringer som har lyst til å gå ut med søpla?

Quote:
Typisk lillesøster som vil ha både i pose og sekk.
Hun vil bare ha i poste, dvs det samme som broren. Å kreve at en femåring skal gjøre samme husarbeid som en niåring er vel ikke rimelig?

Quote:
men synes selvsagt det er blodig urettferdig når storebror får penger og ikke henne.
Det ER urettferdig at et barn får noe og et annet ikke.

Quote:
Hun kan gråte og skrike over manglende penger, og likevel nekte plent å dekke bordet selv om jeg står klar med femmeren i hånden til hun er ferdig.
Man kan styre med belønning, straff og eksempel. En femmer er ingen belønning for en femåring. Til det er de for små. Bruk heller eksempel og vis hvor hyggelig det er å dekke bordet sammen med mamma. De fleste barn liker å få være med på det de voksne gjør. Du demonstrerer jo bare for jenta at vanlige ting som å dekke på bordet, lage mat og tømme søppelbøtten er det fryktede "husarbeidet" som folk tydeligvis er så redde for å gjøre for mye av.

Quote:
Er det noen som har noen tips til hvordan jeg tidlig kan prente inn litt vett (spesielt i kontrolljenta)?
La henne være med å hjelpe sine premisser. Vaske opp et fat eller to til hun går lei, hjelpe til med å tørke, raspe gullerøtter etc. Skryt og godt eksempel hjelper langt mer enn økonomisk motivasjon på småbarn.

Quote:
Jeg blir selvsagt motarbeidet maks av besteforeldre som gir dem det de peker på i lekebutikken annenhver uke, så det hadde vært fint å få litt inn den andre enden også. Gjerne samle tipsene her.
Så bra at besteforeldene gir dem leker. Da trenger ikke du å handle det. Heldiggrisen.
Reply With Quote