View Single Post

#14 (permalink)  
Old 15-01-2013, 12:30
kontrollmamma's Avatar
kontrollmamma kontrollmamma is offline
Member

Mine barn (i hovedsak den eldste) gjør mye uten å få betalt for det, altså. Vi spør om han kan hjelpe med enklere oppgaver, og vi truer ikke med å ta bort ukelønnen hvis han ikke gjør alt vi har blitt enige om hver eneste uke. Systemet er veldig fleksibelt i begge ender. Men jeg gir ikke datteren min ukelønn selv om hun synes det er urettferdig å ikke få. Selv om hun bare er 5 år, så forstår hun at broren bidrar i familien og at han får penger. Hvis vi bare gir henne det hun vil ha uten å kreve at hun gjør litt i det minste vil det være urettferdig ovenfor broren igjen. Vanskelig balansegang, dette. Og to barn er jo ikke like selv om de er søsken. Å skjemme den yngste bort fordi "hun er så liten" er jo å gjøre seg selv en bjørnetjeneste.

Jeg gir ikke mine barn oppgaver fordi jeg ikke gidder å gjøre dem selv, det tror jeg ikke noen foreldre gjør (håper i alle fall ikke det). Å gi dem en forståelse av det å bo sammen som en familie og bidra alle mot et felles mål (trivsel, samhold og kos). Noen ganger må vi gjøre ting som ikke er så moro (som husarbeid), men så er det fint å se at det blir hyggelig rundt oss også. Man må gi og ta, sånn er det i resten av livet og ellers i samfunnet også. Og barna får rikelig med ikke-kvantifiserbare belønninger for gode bidrag til en fin familiehverdag også.
BSU-konto: kr 117 100 (97 100)
Reply With Quote