View Single Post

#2 (permalink)  
Old 08-05-2013, 10:24
Pengebingen's Avatar
Pengebingen Pengebingen is offline
Senior Member

Hei
Nei dette var ingen hyggelig situasjon

Dessverre har tallene du oppgir i bunnen blirr litt uforståelige (eller jeg er blind), så om du har mulighet til å sette de inn på en annen måte kunne jo det vært lurt. Veldig kjekt at du oppgir tallene, lettere å si noe fornuftig da.

I utgangspunktet er det noen ting som slår meg. For det første skal du være glad du ikke fikk forbrukslån, det siste du trenger er MER gjeld. Det er på tide å slutte å låne penger nå, på tide å rydde opp i lånene du allerede har.

Og så ang leiligheten. Det kan være en dyr felle å insistere på å beholde leiligheten du bor i ved et samlivsbrudd. Du må da betale i overkant av 7000, men det er med dagens lave rentenivå. Hvordan skal det gå når renta øker? Det er en overhengende fare for at du uansett mister leiligheten fordi du antagelig ikke tåler en renteøkning pga alt for mye annen gjeld som også må betjenes. Med forbehold siden jeg ikke har sett på tallene du prøvde å oppgi

Hvor bor du? Hvordan er leiemarkedet? Hva er det billigste du kan få leie en leilighet med 2 soverom? Kjenner du noen som leier ut som kanskje kan gi deg en grei leiepris? Om du må leie for 10 000, så skal jeg love deg at boliglånet også vil koste deg 10 000 i måneden etterhvert som renta øker. Sett at dere selger leiligheten og får de 150 000 i fortjeneste, da vil gjelden din gå fra uhåndterlige 700 000 til antagelig håndterbare 550 000, spesielt siden du da kan kvitte deg med de dyreste etter leilighetssalget. Da kan du kanskje klare å rydde opp i dette selv, du unngår gjeldsordning (noe som IKKE er noe hyggelig - søk litt på forumet her) og har fortsatt kontrollen på din egen økonomi og ditt eget liv. Og du slipper å bo med eksmannen, noe som for meg ville vært helt uaktuelt! Gjeldsordning får du kun hvis du ikke kan betjene gjelden, og med inntekt på 25 000 (+ bidrag fra eks?) og mulighet for å redusere gjelden ned til 550 000, så vil jeg mene at det er håndterbart med litt innsats.

Det vil selvsagt kreve mye av deg, men sånn er det når du har begravd deg i gjeld. Det vil ta tid å grave seg ut, men det er garantert verdt jobben! Og det står mye mer respekt av å rydde opp selv enn å søke seg inn i gjeldsordning. Og det vil være et godt forbilde for barna som lærer at 1.gjeld har store konsekvenser og 2. når man har gjort noe dumt må man rydde opp selv, ingen kommer og fikser for dere. Viktig og fornuftig lærdom som faktisk kan føre til at de får et mye mer gjeldfritt liv enn du har hatt

Stor klem! Vi hjelper deg gjerne, selv om svarene kanskje ikke alltid er de du vil høre. Ingen har en quick-fix for dette.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Reply With Quote