View Single Post

#6 (permalink)  
Old 14-01-2014, 10:32
Pengebingen's Avatar
Pengebingen Pengebingen is offline
Senior Member

Jeg tror dere bør innom en advokat for å få til det du vil. Hvis du ikke vil ha noe med bilen å gjøre, så må nok han ha særeie på bilen og være eneansvarlig for lånet, og avtalen må spesifisere at du ikke skal betale på lånet, og at ved evt brudd så skal hans lån være personlig på han og holdes utenfor fordelingen. Eller noe sånt. Er ikke ekspert, hehe. Men tror dere må gå veien om særeie. Samtidig må du da vurdere om pengen du sparer på å ikke betale på bil bør stå på en egen konto som du har særeie på slik at de også holdes utenfor ved brudd. Hvis ikke ender du vel opp med å dele det du sparer med han uansett ser jeg for meg.

Mange ektepar "later som" om de har separat økonomi, men dersom det ikke foreligger særeie på noe, så vil det ved brudd sees på som en helhet som fordeles. Det kan oppleves surt å måtte dele den feite sparekontoen tilslutt og samtidig at det er mindre å fordele pga lån han har tatt opp. Det er slik det blir hvis man bare sier at "jeg vil ikke betale på bilen, jeg vil spare", uten å avtale særeie på sparepengene f.eks.

Jeg ser poenget med at du vil ha separat økonomi, men da må dere gjøre det ordentlig så du ikke får deg en overraskelse en dag. Jeg ville kostet på meg en advokat som kan regelverket. Alt er vel forsåvidt ok så lenge dere forblir gift, det er ført ved skilsmisse det har mye å si om dere har det juridiske på stell. Og det er vel da det er aller surest om man ikke har hatt det.

Særeie og ektepakt er veien å gå: http://www.advokatenhjelperdeg.no/ar...asser-for-meg/

Det kjipeste er vel at det ikke akkurat virker som om han har lyst til å være gift, da han ikke kan respektere forskjellene mellom å "bare" være samboer og det å være gift. Ellers så skjønner han det bare ikke og trenger litt voksenopplæring.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Last edited by Pengebingen; 14-01-2014 at 10:39. Reason: Googlet etter jeg skrev, måtte gjøre om litt.
Reply With Quote