Thread: Boligalarm
View Single Post

#2 (permalink)  
Old 30-09-2014, 01:51
Malla Malla is offline
Senior Member

Det er dyrt å ha alarm, og som du sier så har man innboforsikring som dekker det materielle. Alarm er jo som en veldig dyr forsikring mot noe som sannsynligvis ikke kommer til å skje. Det kommer an på om dere ønsker å betale 5000 kr hvert år for å hindre så godt det er mulig at uvedkommende kommer inn i boligen deres og tar uerstattelige ting. Følelsen når tyver har vært og herjet i hjemmet ditt, er mye eklere enn man gjerne forestiller seg før man har opplevd det.

Vi hadde Sektor på befaring og fikk foreslått en svinedyr pakke på 12000 kr, eller var det 15000 kr tro. Rundt der. Følte at jeg ble snakket rundt til å tro på at jeg trengte det ene og det andre. Sensor som føler trykkbølge fra vindu som knuses og bla bla... Kjente jeg var skeptisk og ringte deretter og ba Verisure komme på befaring, da følte jeg at jeg ikke ble snakket rundt, men fikk et forslag som var fornuftig. Ble en grunnpakke med et ekstra kamera og litt annet, ca 2000 kr for installasjon. De to har ca samme månedspris. Verisure har lengre rekkevidde på kameraene sine og har nyere teknologi. Med Verisure endte vi med ett kamera i hver etasje, Sektor klarte ikke å få til færre enn 4 stk og ble dermed dyrere. Flere kameraer pga kortere rekkevidde (har ganske langt hus). Sektor tar også betalt for å komme og ta ned og opp utstyr, f.eks hvis du skal pusse opp veggen som noe utstyr står på, male en dør hvor det er magnetbryter, etc. Tror det var 700-800 kr per besøk, dvs 2 besøk for å demontere og montere igjen. Med Verisure kunne vi skru ned og opp det meste selv. Vi er fornøyde med responstid på tlf deres, har fått oppringing på få sekunder når det har vært noe. Utrykkingstid vet jeg ikke noe om heldigvis, men opplevde at verken Sektor eller Verisure ville angi noen tid fordi det kommer an på så mangt... Spørs om du bor sentralt, hvor langt det er til stasjon etc. Spør dem f.eks hvor sentralen deres er, og hvordan de opererer med bilene sine - om de er alltid rundt og kjører på befaring andre steder (bedrifter bruker dem) f.eks og hvor er max avstand fra deres hus.

Om en slik alarm er livreddende, nei det vil jeg ikke si er sannsynlig... Hvis du ikke bor i et bystrøk hvor det er sannsynlig at narkomane bryter seg inn for å ta penger som ligger framme, og blir fersket av deg som så angripes med kniv eller våpen.

Regner med at dere fikk så dyr installasjon pga magnetbrytere på vinduer, flere kameraer og kanskje et ekstra brukerpanel? Vi trodde også vi trengte brukerpanel ved begge ytterdørene våre, men siden vi har Verisure-app på tlf kan vi slå av alarmen med den veldig enkelt, hvis vi skal gå inn i den døra som ikke er hovedinngangen. Det funker veldig bra og er ett klikk for å åpne appen og ett klikk for å slå av alarmen. Har Sektor slik app?

Magnetbrytere på vinduer; De brytes kun hvis selve vinduet går fra karmen, dvs at vinduet åpnes (med håndtaket som vanlig, eller at det røskes opp fra luftestilling f.eks). Hvis et vindu ikke allerede står på gløtt før tyven kommer, velger han ofte å knuse det. Da går ikke magnetbryteren... Eller et vindu med karmer kan jekkes ut, da går heller ingen magnetbryter. Det kan hende at dere har andre grunner til å velge magnetbrytere på vinduer, men vi kom til at de ikke var verdt prisen sin. Tenk deg at hvis noen bryter seg inn via et vindu du har valgt å ikke ha magnetbryter, så vil vedkommende uansett før eller senere komme inn i en sone hvor han fanges opp av bevegelsessensor/kamera og alarmen går.

Fordelen med boligalarm er at røykvarslere er koblet opp også.

Last edited by Malla; 30-09-2014 at 01:55.
Reply With Quote