View Single Post

#10 (permalink)  
Old 23-06-2015, 21:37
Lynken Lynken is offline
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Gjeldsofferet View Post
Slik ser det ut per dags dato;
Husleie: 1.000 kr inkl. strøm og tv
Internett: 398 kr (billigste å få her)
Barnehage: 2.520 kr
Telefon: 500 kr (for to stk)
Mat: 7.000 kr
Drivstoff: 2.500 kr
Forsikring: 998 kr
Billån: 2.500 kr (à jour, ferdig om 1,5 år)
Gjeld: 18.576 kr
OK. I følge SIFOs referansebudsjett, så trenger en familie av din størrelse circa 19 000 i måneden. Med 32 000 inn og 18 500 i gjeld, er det klart at det blir trangt, dere går med et ganske stort underskudd hver måned. Her er referansebudsjettet, som kan være en nyttig ting å se på, om ikke annet så for å se hva dere gjør bra!

SIFO - Referansebudsjett

1000 kroner i leie i måneden er suverent, der har dere vært heldige. La oss se på resten av budsjettet ditt.

<b>Internett: 398 kr (billigste å få her)</b> Må dere ha det? Er det nødvendig i jobb- eller skolesammenheng? Hvis ikke er det en årlig innsparing på 4800.

<b>Barnehage: 2.520 kr</b> Dette er det vel neppe noe å gjøre med - når begynner yngstemann i skole?

<b>Telefon: 500 kr (for to stk)</b>: Vi betaler adskillig mindre for det i vår familie. Kona har en plan som koster 99 per måned, og jeg har en gammeldags tastetelefon som jeg fyller på med kreditt når jeg går tom - jeg tipper jeg bruker omtrent 100 kroner i måneden jeg også. Det dere trenger telefon til er å være tilgjengelige, samt å kunne ringe til nødnummere... Her burde dere kunne spare i alle fall 300 kroner per måned, eller 3600 per år.

<b>Mat: 7.000 kr</b>: Kan dere presse denne posten ned til 6000? Siden dere bor landlig, kan dere ha grønnsakhage eller bærbusker, eller fiske/jakte for gratis mat?

<b>Drivstoff: 2.500 kr</b>: Er dette begrenset til det absolutt nødvendigste av kjøring (til jobb) eller er det noe som kan spares inn på her?

<b>Forsikring: 998 kr<b>: Dette er ganske høye årlige utgifter til forsikring! Nærmere 12000 i året. Har du sammenlignet forsikringspriser for å være sikker på at du har de billigste? Har du bare de forsikringene dere trenger? Dere kommer ikke til å trenge reiseforsikring på en stund, for eksempel.

<b>Billån: 2.500 kr (à jour, ferdig om 1,5 år)
Gjeld: 18.576 kr</b>:

Er noen av lånene forbrukslån/kredittlån med veldig høy rente? Har du ringt dem og bedt om å få satt ned renten? Når det gjelder bilen: kan du selge den dere har og kjøpe et billig vrak (forutsatt at dere har en fin bil, da). Siden dere er à jour med billånet, kan du kontakte dem og be om bedre vilkår/lavere rente?

Lykke til! Dette er ikke en morsom situasjon i det hele tatt.

Reply With Quote