Thread: Månedsbudsjett
View Single Post

#7 (permalink)  
Old 22-09-2017, 13:32
Pengebingen's Avatar
Pengebingen Pengebingen is offline
Senior Member

Har kommentert litt i rødt
Absolutt potensiale for å endre litt her. Uansett veldig bra å ha et budsjett!

Quote:
Originally Posted by Den blakke økonomen View Post
Hei!

Jeg lurte på om noen hadde noe tips til å kutte ned på kostnadene mine? Jobber med å få vekk kredittkort og forbrukslån

Tar videreutdanning for å bli autorisert regnskapsfører, så ikke mye fritid til overs til ekstrajobb.

Mitt budsjett:

Inntekt: 24 600

Husleie: 4 500
Billån: 1 500 (billig bil i drift, Peugeot Partner, alt av deler/oljeskift/osv. gjøres hjemme) allikvel unødvendig å bruke penger på billån. Hva er salgsprisen på bilen? Sitter du igjen med noe du kan kjøpe billigere bil for cash? Iom at du mekker hjemme er det jo greit å ha eldre biler hvor slikt lar seg gjøre også.
Kredittkort: 1 000 (ble en ond sirkel hvor jeg nedbetalte og tok ut igjen ) Betale ned og bli kvitt dette selvsagt.
Forbrukslån: 800 Samme som over.
Forsikring: 1 600 (Bil, innbo, uføre og livsforsikring) DYR forsikring? Vi har som familie 725 kr i forsikringsutgifter hver mns. Inkl bil, hus, innbo, uføre, og barneforsikring. 1600 for det du oppgir høres mye ut. Ville shoppet rundt.
Mobil: 400 (Har wifi hjemme og på jobb, kanskje finne et billigere abonnement?) Billigere abonnement! Tror mannen har et med fastpris 149 kr nå. Er faktisk inkl endel data også.
Trening: 300 (Vurderer å si den opp nå som treningsmengden på hundene øker igjen) Si opp, tren i naturen.
HBO/Spotify/netflix: 300 (Har sagt opp HBO og Netflix fra neste måned) Si opp. Slikt er så unødvendig.
Mat: 3 000 (alt kjøpt i dagligvare inkl såpe, shampoo, osv - middagene er for to personer)
Drivstoff: 2 500 (MÅ ha bil for å komme meg på jobb, jobber i en næringspark langt unna buss og tog)
Bompenger: 1 500 (om ikke mer pga pendling gjennom Oslo)
Hundemat: 700 (eier to huskyer, dette er for tørrfor samt kjøtt)

Sparing:
BSU: 3000 (Begynte litt sent i år) Ville heller betalt ned gjelden, faktisk. Bli kvitt den før du sparer til noe som helst annet enn buffer. Kjipt ja, men det er konsekvensen av å ha brukt penger du ikke har.
BSU2: ikke spart noe enda
Fond DNB: kun spart 500,- hittil Ikke spare i fond når du har kredittgjeld og forbrukslån!! Bruk disse pengene til å nedbetale gjelden.
Fond SPV: 250 Samme som over

Ekstra info: Kommer til å flytte samt bytte jobb innen 1-2 år, med forhåpentligvis mindre pendling. Høres veldig lurt ut. Mitt beste tips er å prøve matche jobb og bosted så du kan gå/sykle hele året. Evt så nær buss/togstasjon at du kun trenger kollektivbillett og rett og slett kan droppe å ha bil. Gir båe færre utgifter og mer tid.

Tips anyone?

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Reply With Quote