View Single Post

#8 (permalink)  
Old 31-10-2017, 00:07
vonPalm vonPalm is offline
Senior Member

Ja da har du en plan iaf, det er alltid godt!

Jeg vil tro at en bank ser en stor forskjell mellom det å være permittert, og det å være i frivillig, ulønnet permisjon. I ditt fall har du en sikker jobb og en fast dato når du kommer tilbake i stillingen din, hvis jeg forstår saken riktig. Det burde være et bedre utgangspunkt for å få lån.

Derimot ser nok ikke banken særlig stor forskjell på om du betaler renter på kredittkortgjeld, eller om den rulleres/ betales med ny kredittkortsgjeld, forsåvidt uten rente. Men du får et pusterom, og gjelden går ikke til inkasso, og du sparer rentekostnaden.

Det er flere beløpsgrenser på vipps, i tillegg til grenser på selve kortene som brukes. Det står ganske greit forklart på vipps sine hjelpesider, for eksempel:

"Den maksimale grensen for å vippse penger er 100.000 kroner per uke* og 350 000 år.
*Husk å sjekke eventuelle begrensninger fra din kortutsteder."

Du vet det sikkert, men ikke vipps mer enn 5000 per overføring, da vil det bli avgift. Men man kan f eks vippse 2 x 5000 rett etter hverandre, uten avgift.

Det er kanskje verdt å registrere Mobilepay også, siden deres beløp kommer i tillegg til det du kan sende hos vipps.

Det er smart å bruke vipps/ rullerende kredittkortsgjeld for å unngå renter i en periode, og det koster ikke noe, så lenge man bare bruker det til å betale gammel gjeld med ny. Det eneste som er farlig er hvis man bruker noe av pengene til levekostnader, det er da gjelden vokser og til slutt ikke kan håndteres lenger.

Men jeg tror egentlig du får lån i banken din. Det går nok bra!