View Single Post

#7 (permalink)  
Old 27-12-2009, 22:39
Solo Solo is offline
Junior Member

Hei igjen.

En tanke som poppet opp i hodet mitt når jeg leste om enorme utgifter ifm. bil. Dette ser ut til å være en relativt stor og uønsket utgift for enkelte av dere. Her er mine erfaringer og tanker når det gjeder et billig bilhold.

Mange følger driftsikkerhetsstatistikker i diverse aviser blindt. Vi har vell alle hørt hvor driftsikker f.eks. Toyota er. Driftsikkerhet trenger ikke nødvendigvis å ha noe med et billig bilhold å gjøre. En driftsikker bil er som regel en ny bil, men samtidlig koster det langt med å eie en ny bil på andre måter. Kaskoforsikring, renter på et evt. lån, avskrivninger for å nevne noe.

Om du er mer interessert i å bruke penger på annet enn bil, vil en bil som er billigere i innkjøp og eie, men samtidlig være billig i drift - foretrekkes.
Det som imidlertid er ganske interessant når det kommer til et billig bilhold, er at mange rett og slett kan bli lurt av driftsikkerhetsstatistikker. For det første tar ikke statistikkene for seg særlig gamle biler, gjerne ikke biler eldre enn 8-10 år. Jeg vil påstå det er biler som er eldre enn 10 år som er interessant for studenter og andre uten mye penger.

Så når man har valgt ut hviken bil man ønsker for sitt budsjett og behov, hva bør man egentlig tenke på rent økonomisk når man skal handle bil?

1. Jeg har allerede nevnt at statistikker ikke trenger å være gjeldene for din bil. Det er gjerne når bilen kommer opp i årene at problemene dukker fram. Enkelte bilprodusenter jukser faktisk da de reparerer feil ved bilene på service for at bilene skal gjøre det bedre på statistikker som igjen øker bilsalget. Enkelte bilmerker har pent lite konkurransefortrinn når man fjerner kvalitetsfaktoren.

2. En bil som går istykker sjeldent, trenger ikke å være billigere i drift enn en bil som går istykker oftere. Delepris og verkstedpris er en veldig viktig faktor man ikke skal undervurdere.

Når du lærer deg pengevett på et internettforum er det kanskje ikke så vanskelig å lære seg vedlikehold og lettere reparasjoner av bil OGSÅ på et forum. Mange vet ikke hvor lett det faktisk er å "skru" bil. Jeg har spart flere titusener ved å gjøre ting selv. Man sparer definitivt MYE penger ved å kjøpe en bil med billige deler. Lett tilgjengelighet er også en stor fordel. Ved et bilkjøp er det derfor lurt å bla gjennom delepriser fra f.eks. Biltema, Mekonomen osv. Mye penger å spare på så lite arbeid.

3. Forhør deg om den bilen du vurderer å kjøpe. Forbruk? Erfaringer fra andre. Spesielle problemer ved denne biltypen. Er den lett å reparere? Sjekk bilen grundig før handel. Også her finner du mange nyttige tips på div. forum. Dette kan spare deg mangfordlige tusener.

4. Når ble bilen sist EU-godkjent? Sjekk her

https://svvgw.vegvesen.no/http://tim...tidspunkt.aspx

En bil som nylig er EU-godkjent kan spare deg mye utgifter. Du bør ha god greie på hva du hiver deg uti om bilen du ønsker å kjøpe snart skal på EU-kontroll.

Del gjerne dine tanker rundt et billig bilhold!
Reply With Quote