View Single Post

#21 (permalink)  
Old 29-01-2010, 14:44
Aksjebloggeren's Avatar
Aksjebloggeren Aksjebloggeren is offline
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Zio Paperone View Post
Et par spørsmål fra en amatør som aldri har kjøpt en eneste aksje:
  • Ser dere på aksjene bare som produkter som stiger og synker i verdi og gjør deres beste for å kvitte dere med en aksjepost dersom selskapet synker mye i verdi? Eller ser dere også på aksjene som eierbevis i bedriftene aksjene representerer?
  • Ser dere på aksjer som en ren økonomisk verdi, eller har dere også følelser investert? Kjøper dere aksjer i bransjer og bedrifter dere brenner for, eller ser dere bare på tallene?
  • Dere får invitasjon til generalforsamling og sånt, ikke sant? Drar dere dit? Engasjerer dere dere litt i bedriften? Får dere ut aksjeutbytte?
  • Når dere kjøper aksjer i en bedrift, ser dere bare på hvordan bedriften gjør det på børsen, eller setter dere dere godt inn i selskapets historie, leser tidligere årsmeldinger og årsregnskap, og slike ting? Når dere eier aksjer i en bedrift, følger dere da godt med på hva som skjer i bedriften -- kunngjøringer om endringer i styret og sånt?
  • Vil dere si at å eie aksjer i et børsnotert ASA er veldig, veldig, veldig, veldig annerledes fra å eie aksjer i lokale små og mellomstore bedrifter? Eller er det fortsatt den samme tankegangen som ligger til grunn? Dersom du kan kjøpe aksjer i et av landets største børsnoterte selskap, og du samtidig får mulighet til å kjøpe aksjer for den samme summen f.eks. i den lokale trevarehandelen (og du vet at daglig leder der er en flink kar som jobber hardt og at det er stor etterspørsel etter tre i nærmiljøet), hva velger du?

Den ene gangen jeg har vurdert å kjøpe aksjer, var det fordi jeg var oppriktig interessert i bedriften og ønsket å eie et bitte lite kakestykke av den. Jeg brydde meg ikke så veldig om verdiøkning og verdinedgang, jeg ønsket bare å kjøpe meg inn i en bedrift jeg liker. Men jeg somlet litt for lenge, og nå koster aksjen fire ganger så mye som den gangen, så det ble ikke noe av. Men jeg lurer jo litt på hvor sunn den tankegangen egentlig er, og derfor vil jeg gjerne vite hva dere som har litt mer erfaring enn meg tenker.
Å forelske seg i en bedrift kan være veldig veldig farlig. Generelt bør en ha minst mulig følelser innvolvert om motivet er å tjene penger. Hvis en eier aksjer i en bedrift som en er veldig glad i, er det lett for å ikke tenke klart når det kommer tydelige signaler om verdien på aksjen kommer til å synke.

Men det finnes mange forskjellige type eiere. Når det kommer til mindre selskaper som mer lokale selskaper og familiebedrifter så er det mange som kjøper aksjer for å støtte bedriften med kapital. Ettersom selskapet ikke er børsnotert og verdipapirene er vanskelig å omsette vil kapitalen din være rimelig låst og risikoen betydelig større. Men som sagt, det kommer helt an på motivet ditt for å eie.

Selv ser jeg på aksjer som det det er, en andel av selskapet. Da ønsker jeg selvsagt at selskapet skal prestere bra slik at min andel stiger i verdi. Jeg kjøper gjerne mer aksjer i bransjen jeg brenner for, men dette fordi jeg har mer kunnskap om bransjen enn ellers. Jeg har enda ikke vært i en generalforsamling. Jeg har hatt lyst til å gå for å se hvordan det er, men som regel er generalforsamlingene i Oslo, noe som gjør dem uaktuelt for meg ihvertfall.

Når jeg skal kjøpe aksjer i et selskap så ser jeg både hvordan det går med aksjen i markedet og jeg gjør en liten analyse av selskapets historie og nøkkeltall. For uansett hva jeg måtte mene om tallene til bedriften og hva jeg mener selskapet er verdt, så er det markedet som bestemmer, derfor mener jeg det er svært viktig å se på utviklingen for aksjen på børsen. Om du mener aksjen er verdt det dobbelte av dagens verdi, hjelper det svært lite om resten av markedet mener den er verdt halvparten, da er det viktig å ikke kjempe imot. Jeg følger med på ny informasjon rundt selskapet ja.

Når det kommer til det siste punktet ditt så er jo prinsippet det samme. Men stort sett vil det være fordelaktig å velge det børsnoterte selskapet (forutsatt at det ligger potensialet i det) enn den lokale bedriften nettopp av den nevnte grunn at pengene i små selskaper blir mer eller mindre låst fast og dermed kan alternativkostnaden bli høy om ikke selskapet stiger i verdi. Generelt er også risikoen mye høyere, både fordi små selskaper gjerne er lite etablerte har små nettverk og høy gjeldsgrad, men også fordi det er vanskelig å komme seg ut når det først begynner å gå galt noe det jo ofte gjøre med små bedrifter.

Jeg anbefaler å se på videoene på Nordnets nettkurs, der handler det nettopp om dette med å sammenligne et lite privat AS med et børsnotert selskap.

Her er en link: https://www.nordnet.no/mux/web/nordn...ltlarande.html

Last edited by Aksjebloggeren; 29-01-2010 at 14:47.
Reply With Quote