Announcement

Collapse
No announcement yet.

Drømmen om en økonomisk frihet.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Drømmen om en økonomisk frihet.

Hei alle!
    Har tenkt litt på å starte en blogg om min største drøm, økonomisk frihet, men har ikke lyst til å starte på et stort prosjekt. Dog virker dette forumet som en perfekt plattform å kunne dele mine erfaringer, drømmer og tanker!

Jeg er en 25 år gammel mann, bor i en leilighet i Oslo med en kompis. Har elsket økonomi helt siden jeg fikk min første ordentlige "lønn" (dimmepenger fra forsvaret). Mine foreldre har alltid vært sparsommelige og er en liten inspirasjon til hvordan man kan leve et langt liv uten å ha det gøy! Neida, men de har lært meg at noen ting er viktigere enn andre i livet. En fet bil, den nye 60 tommer tven, merkeklæra, gjør de deg egentlig lykkelig? Mest sannsynlig ikke, ihvertfall ikke for meg!
    Nå er det 5 år og 7 måneder siden jeg kom ut av forsvaret og på de få årene har jeg lært vanvittig mye og føler selv at jeg har fått gjort mye!
    Jeg kunne aldri kommet dit jeg er kommet i dag uten forskuddet på arv jeg har vært utrolig heldig å få! Før var det jo som mange vet avgift på arv, planen var å overføre maksbeløpet man kan hvert år så når det uunngåelige skjer, så får man holdt mest mulig av pengene. Men når avgiften ble opphevet så satt jeg med ca 300 tusen på en sparekonto.
    Jeg fikk meg en jobb etter kort tid og fant fort ut at å bo hjemme hos mor og far kanskje ikke er tøft for en 20-åring, men nå er jeg vant med å få mye penger inn, ikke aktuelt at jeg skal gi de kronestykkene til en annen for å bo! Så da var jeg som 20-åring på jakt etter en leilighet.
    Oktober 2013 var året jeg flyttet inn i min første leilighet. 300 tusen i egenkapital 1,6 millioner i lån. Hver måned kunne jeg se at jeg skylte banken mindre penger, og det var en fantastisk følelse! Jeg var flink å spare ved siden av og!
    Mye har skjedd siden den gang. Leiligheten ble solgt i 2016 og noen måneder senere var jeg i en ny leilighet, men denne gangen var den i sentrum og har et ekstra soverom. Etter salget av leiligheten hadde jeg ca 1,3 millioner (verdiøkningen på forrige leilighet var ~550 tusen). Disse ble spyttet inn sammen med et lån hos en ny bank på 2,4 millioner og 200 tusen fra mine fantastiske foreldre. Nesten dobling av lånet høres kanskje forferdelig ut? Vel, her kommer det ekstra rommet inn. Jeg har en kompis som ville flytte ut hjemmefra og jaggu ville han gi meg 6250kr hver måned for å bo her!

Ble visst en mye lenger historie enn planlagt, men men. Tenkte jeg vil som mange andre ramse opp beholdningen for i dag, også vil jeg prøve å huske å skrive opp månedlig hvordan det står til!

Bank:
    BSU: 208'246kr
    Sparekonto/buffer: 25'000kr

Fond:
    KLP fremvoksende markeder: 9'528kr
    KLP AksjeEuropa Indeks III: 24'333kr
    Nordnet Superfondet Norge: 19'900kr

Total sparing: 287'007kr

Lån
    Boliglån bank: -2'231'839kr
    Boliglån foreldre: -68'000kr

Total lån: -2'299'839kr

Tenker det passer med en liten forklaring til tallene.
    Sparekontoen/buffer er lav da jeg nettopp har betalt ned på lånet jeg har hos foreldrene mine, tilbake til det senere.
    Fondene begynte jeg faktisk å spare i i oktober 2017, og da sykkelen min ble stjålet i februar fikk jeg igjen en slant på forsikringen. De pengene gikk rett inn i fondene! Jeg putter inn 2'000kr i fond hver måned, nå fyller jeg bare opp Superfondet da jeg ønsker at den og AksjeEuropa skal ha likt innskudd.
    Boliglånet hos banken betaler jeg ~9'000kr i avdrag hver måned.
    Boliglånet til foreldrene mine har jeg avtale om å betale ned med 50 tusen i året, men har betalt ned 66 tusen de to siste årene, for å redusere fra 4 år nedbetaling til 3 år! Burde uten problem klare å betale de siste 68 tusen neste år.

Leiligheten kjøpte jeg i 2016 for 3'700'000kr, men siden den er veldig spesiell er det vanskelig å sette en verdi på den. Jeg anslår at jeg får solgt den for det samme i dag, dersom den hadde blitt solgt for mer er det bare en bonus!
    Hvis man slår sammen alle tall kommer man fram til at jeg idag er verdt 1'687'168kr. Ikke verst å gå fra ca 300'000kr til ~1,7 millioner på 5 år!
    Mål for 2018 (Satt i august 18):
    Ikke gjøre store kjøp ut av det blå (les: MC)
    Gjenstående 2'200'000kr i boliglån.
    Spare 25'000kr på vanlig sparekonto for bruk til nedbetaling av lån.
    Treffe 65'000kr i fond.

Hei og velkommen! Ser ut til at du har stålkontroll og med eit fornuftig syn på pengar, skal bli spennande å følge med vegen vidare.

Comment

Velkommen!

Kjenner meg godt igjen i det du skriver. Flott start på veien mot økonomisk frihet.
      “No man ever stood the lower in my estimation for having a patch in his clothes: yet I am sure that there is greater anxiety, commonly, to have fashionable, or at least clean and unpatched clothes, than to have a sound conscience.”

Veien mot økonomisk frihet

Comment

Selv om det ikke har gått en måned og jeg ikke planla å komme med nytt innlegg så har det skjedd endring.
        Jeg får i starten hver måned en tusenlapp tilgjengelig for fondsparing, denne har blitt dyttet inn i handlekontoen klar for kjøp, jeg tenkte å handle 1000kr i nordnet superforndet for dette, men nå har jeg funnet ut at jeg ønsker å endre litt på fondene mine. Jeg har funnet et nytt fond jeg ønsker å satse på, et aktivt forvaltet fond, DNB Teknologi. Ettersom jeg ønsker å starte med en gang så henter jeg litt ut fra de andre fondene og lager meg en % fordeling mellom fondene fra start istedenfor å handle ett og ett fond av gangen. Det gir meg mulighet til å tenke litt om hvilke fond jeg skal øke, og hvilke jeg kan la stå på stedet hvil.

Før jeg henter ut noe fra fondene så er markedsverdien slik (anskaffelsesverdi i parentes):
        Fremvoksende markeder 9'486kr (10'000kr) -5,14% siden anskaffelse.
        AksjeEuropa indeks III 24'211kr (23'000kr) 5,26% siden anskaffelse.
        Nordnet Superfondet Norge 20'119kr (19'000kr) 5,89% siden anskaffelse.

Jeg selger fra alle fond og skal handle inn i en slik prosentfordeling:
        KLP Aksje Fremvoksende Markeder Indeks: 20% 10'963kr
        KLP AksjeEuropa Indeks III: 20% 10'963kr
        Nordnet Superfondet Norge: 30% 16'444kr
        DNB Teknologi: 30% 16'444kr

Håper jeg gjør et godt valg, men det får vi jo bare se! Ny oppdatering kommer mellom 15-20 august! Forsåvidt grunnen til at jeg foretrekker å komme med innlegg rundt den tiden er at jeg får lønn den 13 i hver måned, så man kan se hvordan foregående måned gikk!
        Treffe 65'000kr i fond.

Comment

På tide med et nytt innlegg om måneden som var.

Jeg glemte ved de tidligere innlegg at jeg har studielån som jeg betaler ned med 1085 kr per måned. Denne har siste prioritet i økonomien min og skal bare betales ned minstebeløp hver måned siden studielån er det beste lånet man kan ha!

Jeg skal også til London med kjæresten neste helg så får se hvor mye som eventuelt må hentes ut fra sparekonto da, forhåpentligvis blir det minimalt. Siden jeg fikk litt feriepenger og overtidsbetalt var det en god lønning med mulighet for å sette inn 16 tusen på sparekonto, i tillegg til 2000 i fond og ca 9000 i nedbetaling av boliglån.

I starten av august endret jeg litt planer, solgte litt fond og kjøpte litt fond. Status per 21.08.2018 er slik:

Bank:
          BSU: 208'246kr
          Sparekonto/buffer: 41'000 kr (opp 16'000 kr)

Total Bank: 249'146 kr (opp 16'000 kr)

Fond:
          KLP fremvoksende markeder: 9'376 kr
          KLP AksjeEuropa Indeks III: 11'461 kr
          Nordnet Superfondet Norge: 16'816 kr
          DNB Teknologi: 18'223 kr

Total Fond: 55'876 kr (opp 2'115 kr)

Total Bank+Fond: 305'022 kr

Lån
          Boliglån bank: -2'222'920 kr (opp 8'919 kr)
          Boliglån foreldre: -68'000 kr
          Studielån: - 32'729 kr

Total lån: -2'323'649 kr
          Last edited by Jojo; 22-08-18, 03:08.
          Treffe 65'000kr i fond.

Comment

Bra filosofi det altså, å bruke penger i et langsiktig perspektiv. I stedet for å bruke penger på umiddelbar fornøyelse.

Hva tenker du om gjelden din og forholdet mellom gjeld og lønn?

Husk også at det er risiko for at han kompisen din ikke vil bo på rommet ditt resten av livet sitt Så da er et sannsynlig at du må bo med en fremmed om noen år. Gitt at du fremdeles vil leie ut da.

Comment

Forholdet lønn og gjeld er jeg veldig komfortabel med. Jeg har ca 450 tusen i årslønn pluss evt andre inntekter, bl.a. Leie som blir 75 tusen I året. Selv uten leieinntekt så vil jeg kunne betjene lånet, da med mye lavere mulighet til å spare i fond og sparekonto.
              Jeg er klar over at han kan flytte ut, men ser ikke ut som at dette vil skje de nærmeste årene, han ønsker å spare opp for å kjøpe egen leilighet. Dog har han funnet ut at han skal spare til førerkort og MC først. #HåpløsØkonomi
              Jeg planlegger også at ila de neste årene skal leiligheten selges, eller så skal kjæresten min flytte inn og ta over deler av lånet. Det er jo tross alt mer koselig å bo med kjæreste enn kompiser!
              ​​​​​​
              Treffe 65'000kr i fond.

Comment

Da er det tid for nytt innlegg! Kjæresten og jeg var på tur i London siden sist innlegg. Heldigvis gikk det ikke altfor mye penger så jeg trengte bare å ta ut ett tusen fra sparekontoen.
                Bank:
                BSU: 208'246 kr
                Sparekonto/buffer: 52'000 kr (opp 12'000 kr)

Total Bank: 260'246 kr (opp 12'000 kr)

Fond:
                DNB Teknologi: 18'451 kr
                KLP fremvoksende markeder: 9'191 kr
                KLP AksjeEuropa Indeks III: 11'322 kr
                Nordnet Superfondet Norge: 19'713 kr

Total Fond: 58'677 kr (opp 2'801 kr)

Total Bank+Fond: 318'923 kr

Lån
                Boliglån bank: -2'214'378 kr
                Boliglån foreldre: -68'000 kr
                Studielån: - 31'705 kr

Total lån: -2'314'083 kr (opp 9'566 kr)
                Treffe 65'000kr i fond.

Comment

Interessant å følge deg – er det noen spesiell grunn til at du ikke har et fond for å dekke det amerikanske markedet (ev. et globalt fond heller enn Europa) med untak av Alphabet, Facebook osv i DNB Teknologi?
                  økonomiportalen.no

Comment

Hei østkantøkonomi! Hyggelig at du følger!
                    Grunnen er veldig enkel, jeg begynte å spare i fond for snart ett år siden og ble tipset av en traderkompis å handle aksjeeuropa fondet. Etter en god stund ville jeg også ha noen kroner i Superfondet Norge, og ble tipset av en annen om Fremvoksende Markeder (viste seg at det var et veldig dårlig tips da jeg er nesten - 10% på det pdd.)
                    Etter jeg begynte å lese her begynte jeg å fundere om jeg skulle kjøpe inn i et verdensfond eller evt bytte Europa med verden, men siden jeg nå også har Fremvoksende Markeder føler jeg at jeg har dekket inn det meste, men ingen vet hva fremtiden har å bringe så kan hende det blir flere rokkeringer!

DnB teknologi kjøpte jeg primært fordi jeg har litt trua på det fondet og jeg ønsker å forsøke meg på et aktivt forvaltet fond for å lære mer om det!
                    Treffe 65'000kr i fond.

Comment

Ett år er nok litt for kort tid til å si at det var et veldig dårlig tips, så fremt du har lang sparehorisont – kanskje en kjøpsmulighet om du har planer om å legge mer penger i markedet fremover?

For moro skyld plotta jeg inn vektingen av fondene dine i Morningstars x-ray, så kan du (om du ikke allerede vet det) se hvordan du er vektet sammenliknet med den faktiske vektingen i verdensmarkedet. Når det er sagt er det jo absolutt ingen som sier at du må følge denne, men det er uansett greit å ha et forhold til dette.

Uansett, håper jeg ikke fremstår belærende ved å poste dette – jeg er selv relativt fersk så gjør det like mye av egen interesse!

Morningstar®_Integrated_Web_Tools™_-_Instant_X-Ray.jpg
                      Attached Files
                      Last edited by Østkantøkonomi; 20-09-18, 15:42.
                      økonomiportalen.no

Comment

Tror kanskje jeg ordla meg feil, til nå har fondet vært et dårlig tips! Planen er at pengene ikke skal hentes ut før om 20 år, så jeg er ikke veldig bekymret enda!

Veldig interessant det bildet, forstår jeg det rett at min % er på venstre side og total verden % er på høyre? Da burde jeg nok komme meg litt mer vekk fra Europa og heller mer inn i USA!
                        Jeg føler det absolutt ikke er negativ belæring! Jeg ønsker jo at jeg skal tjene mest mulig, og da trenger man jo såklart hjelp og veiledning! Det er ikke lett å lære seg alt om fond og aksjer, mesteparten jeg har lært til nå har vært via egne erfaringer og hva andre forteller meg!

​​​Setter pris på alt av hjelp!
                        Treffe 65'000kr i fond.

Comment

Det stemmer at den venstre kolonnen er din beholdning, ja. Om du ønsker å styre inndelingen selv, kan du jo vurdere å kjøpe et USA-indeksfond, selv om jeg tror du kommer veldig langt med et globalt indeksfond + emerging markets (eller ett fond som allerede har EM inkludert, så slipper du alt av rebalansering, selv om noen liker denne delen også). Selv har jeg valgt å holde det enkelt siden jeg heller ikke har særlig erfaring med å investere, så kan jeg heller bruke tiden på å lese og lære mens sparingen går automatisk.

Når det er sagt er det jo ikke sånn at man må følge den faktiske vektingen, men da bør det i det minste være et bevisst valg å gå bort fra den.

Om du ønsker å lære mer har jeg samlet en oversikt med de siste innleggene fra en del gode norske økonomiblogger på økonomiportalen.no – kanskje det kan være interessant å sjekke ut.
                          økonomiportalen.no

Comment

Det er veldig lett å si man ikke behøver de pengene før om 20 år. Husk at mye kan skje underveis.

Man kan være i en periode av ditt liv, da du behøver bil - den største ødeleggeren av fremtidig kjøpekraft for vanlige folk.

En dag kan du miste jobben under en periode med høy rente. Inntektstapet på ~37% gjør at økonomien blir trang.

Børsmarkedene kan tape seg i 20% i verdi på én dag. Så skli ned ytterligere 30% over en periode på 1 år.

Hvis alt går til helvete, hva gjør du?

Skriv ned dine økonomiske mål og din plan for investering for å nå målet ditt mens du nå er rasjonell. Før du kjøper eller selger et formuesobjekt så konsulter planen.

Vær disiplinert og hold deg til planen så kommer vi til å gjøre det veldig godt over de 20 årene

Comment

Jeg kom over denne tråden da jeg kikket litt inne på forumet. Du er kommet godt på vei Jeg har selv en liknende tråd under bygg formue tråden. Kommer til å følge med videre.

Comment

Working...
                              X