Announcement

Collapse
No announcement yet.

Drømmen om en økonomisk frihet.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Til Østkantøkonomi, ser veldig spennende ut! Skal prøve å kikke mer når jeg har tid! Har forsøkt å lete etter en oversikt akkurat som den, blir enklere å følge flere bloggere enn å måtte gå inn og sjekke hver enkelt!

...

Til J-dawg, jeg vet det er utrolig mye som kan skje, men hvis man bare skal tenke på hva som kan skje, så er det vel nesten ikke vits å spare penger? Tenk om jeg dør om ett år, hadde vært bedre da å selge leiligheten og bruke pengene på en skikkelig reise!

Pdd. bor jeg midt i Oslo sentrum, har scooter (som er genialt!), kjæresten har bil. Ser ikke for meg at jeg kommer til å få behov for bil ila. de neste årene, men tror nok at ila 20 år kommer jeg nok til å kjøpe meg en bil! Dersom man hadde fått barn, er jeg av den typen som ønsker å ha bil for å ha full kontroll! Men det finnes jo mange løsninger for å slippe å ha bil, jeg er medlem i bilkollektivet, som jeg skal avslutte nå siden jeg bare har benyttet meg av det 3-4 ganger det siste året. Man kan også leie bil på den gamle måten, eller gjennom privatleie type nabobil.no.

Bedriften min er i vekst så å bli oppsagt bekymrer meg ikke veldig. Dersom det hadde skjedd, så ville jeg nok gått uten jobb en liten periode hvor sparing bare hadde blitt redusert, jeg vil fortsatt kunne opprettholde resten! Dog hvis renten var økt betraktelig, måtte man jo i den perioden vurdert å ta avdragsfrihet på lånet inntil man får seg jobb igjen!

Et børskrakk nå tror jeg hadde hjulpet meg veldig, jeg har jo ikke mye penger i fond, selv om det er mesteparten av sparepengene mine, så ser jeg for meg at markedet vil gå opp og opp igjen, så de pengene jeg setter inn etter et ordentlig krakk tjener jeg ekstra godt på. Spesielt når jeg har 20 års perspektiv så lønner det seg jo med et krakk som kommer veldig tidlig! Derimot hvis krakket kommer etter mange år hvor man har spart kanskje flere millioner, da vil man ha et stort problem!

Hvis alt går til helvete, nei hva gjør man da? Vanskelig å si, jeg har jo låst mye penger til boligen, men den kan bli solgt! Jeg ser ikke for meg at "alt kan gå til helvete" nå. Jeg har ikke gjeld opp til halsen som kan sluke alt av formuen min. Men hvis man blir sagt opp, bransjen blir tatt over av maskiner, rentene går opp til 15%, nei da må man nok kanskje selge boligen til tap, og slikke sårene sine til man klarer å arbeide seg fram til å starte på nytt. Man har jo bare to valg, enten ta tapene sine og begynne på nytt, eller gi opp.

Absolutt smart å sette seg store mål og forsøke å holde seg til dem, men jeg er ikke typen som kjøper store formueobjekter, ihvertfall ikke ting over 10'000kr! Jeg er kanskje heldig med tankesettet der! Tenker jo såklart at det hadde vært kult å kjøpt MC og hatt det veldig gøy med det, men så åpner jeg et excelark og plotter inn alt som koster penger, jaggu blir det mange tusen i måneden. Scooteren min koster meg ikke 1000kr måneden en gang! Er en MC verdt 3-4 scootere? Nop, ikke for min del!

Veldig hyggelig at du kommer innom og kommenterer, hver gang man må "forsvare" sin egen plan, så får man tenkt litt ekstra om og jaggu kommer jeg ikke fram til at dette er en god ide!

...

Til ogellers, hyggelig at du kommer innom! Jeg skal finne tråden din! Veldig spennende å lese om andre i liknende situasjon om hvor flinke de er! Får en ekstra boost, og såklart slår konkurranseinstinktet til!
    Mål for 2019:
    Spare 110'000 til jorden rundt tur.
    Treffe 100'000kr i investeringer.
    Gjenstående ca 2'130'000kr i boliglån.

Comment

Veldig spennende lesning denne tråden Det er forøvrig veldig enkelt og billig å starte en blogg (Hvis du ikke har lagt ideen helt på hyllen. Bare gi beskjed om du vil ha tips og råd. Har skrevet om det her: https://www.deltidsblogger.no/hvordan-starte-en-blogg/ . Ikke minst kan det by på nye muligheter hvis du er langsiktig
      [Aksjebloggen] [Målbevisst.no]

Comment

Nå har markedet falt litt og jeg har tapt på fond, men jeg har spart mye mer enn jeg har tapt og da kan man ikke klage!
        Når markedet faller 5% på et par dager må man alltid spørre seg om man skal trekke seg ut av markedet eller holde holdet kaldt. Jeg velger enn så lenge å holde hodet kaldt! Jeg har ikke investert mine 2000 i fond som jeg pleier hver måned, men lar de ligge på fondskontoen så jeg kan putte de inn med en gang jeg har troa på at markedet stiger godt igjen!
        Nå har jeg bare ett fond som er i pluss, og det er superfondet norge til Nordnet. Fremvoksende markeder har totalt falt med 15% siden jeg kjøpte meg inn, det svir såklart å se at jeg er så mye i minus, men det er bare 15% av pengene mine som er i det fondet og da er det ikke så ille! Jeg har fortsatt trua på at det i fremtiden skal vokse mer enn det har falt nå, så jeg beholder pengene mine i det fondet enn så lenge!

Nå skal vi i sameiet også få fikset opp bodene utenfor, og der forventer vi at vi må legge ut 25-50 tusen hver for denne oppgraderingen, så nå er det viktig å spare ekstra mye de neste månedene så jeg fortsatt har råd til en ferie ved siden av sparingen i 2019!

Bank:
        BSU: 208'246 kr
        Sparekonto/buffer: 56'000 kr (opp 4'000 kr)

Total Bank: 260'246 kr (opp 4'000 kr)

Fond:
        Fondskonto: 2'000 kr.
        DNB Teknologi: 17'437 kr
        KLP fremvoksende markeder: 8'489 kr
        KLP AksjeEuropa Indeks III: 10'687 kr
        Nordnet Superfondet Norge: 19'399 kr

Total Fond: 56'013 kr (ned 664 kr)

Total Bank+Fond: 318'259 kr

Lån
        Boliglån bank: -2'205'167 kr
        Boliglån foreldre: -68'000 kr
        Studielån: - 30'645 kr

Total lån: -2'303'812 kr (opp 10'271 kr)
        Mål for 2019:

Comment

Lite spennende har skjedd siste måneden, det eneste spennende er vel at jeg har forsøkt meg på Monner.no! Jeg fant et prosjekt jeg har troen på og valgte å investere 5'000kr. Det blir spennende å følge med hvordan det er å bruke Monner, det er ihvertfall enkelt å opprette en bruker og putte inn penger i et prosjekt, men om det faktisk lønner seg blir spennende å se! Kan hende jeg ender opp med å putte mer av pengene mine inn etterhvert!
          I oversikten under har jeg derfor valgt å endre en av postene fra "fond" til "Investeringer" da jeg inkluderer Monner der.
          Nå har fondsmarkedet kommet seg litt tilbake der det var for en måned siden, så jeg følger litt med og mest sannsynlig kommer jeg til å putte pengene jeg har på fondskontoen inn i fond, hvilke har dere mest tro på?

Bank:
          Sparekonto/buffer: 51'000 kr (ned 5'000 kr pga kjøp i Monner)

Total Bank: 259'246 kr (ned 5'000 kr)

Investeringer:
          Fondskonto: 4'000 kr.
          DNB Teknologi: 18'524 kr
          KLP fremvoksende markeder: 8'899 kr
          KLP AksjeEuropa Indeks III: 10'933 kr
          Nordnet Superfondet Norge: 18'661 kr
          Monner.no: 5'000kr

Total Investeringer: 66'017kr (Opp 10'004kr)

Total Bank+Fond: 325'263 kr (Opp 7'004kr)

Lån
          Boliglån bank: -2'196'331 kr
          Studielån: - 29'640 kr

Total lån: -2'293'971kr (Opp 9'841kr)
          Mål for 2019:

Comment

Hvilke erfaringer har du så langt med Monner? Har lest litt om konseptet i det siste, og syns det virker spennende. Kan bli en fin langsiktig investeringsform ved siden av fond, selvfølgelig med endel høyere risiko.
            Sjekk gjerne ut min blogg: www.økonomisksans.no

Comment

Originally posted by ebbaway View Post
              Hvilke erfaringer har du så langt med Monner? Har lest litt om konseptet i det siste, og syns det virker spennende. Kan bli en fin langsiktig investeringsform ved siden av fond, selvfølgelig med endel høyere risiko.
              Har bare investert i Monner i en måned, så kan ikke si så mye enda. Jeg tror at sålenge man finner noe som er relativt trygt å investere i (her må man nesten tenke selv og føle seg fram til hvilke bedrifter som er verdt å investere i og hvilke som ikke er det.

Sånn jeg har opplevd Monner hittil er ganske bra, man velger et objekt man vil investere i, så overfører man det beløpet man vil investere til en konto (med KID) hos Monner, og når objektet er 100% så vil lånet bli utbetalt og klokken tikker. Hver måned får man renter inn på kontoen man overførte fra og på slutten vil man få tilbake det investerte beløpet. Jeg angrer på at jeg ikke overførte fra en konto jeg bare har investeringspenger siden pengene jeg får tilbake nå kommer inn på en vanlig brukskonto.

Jeg tror Monner fort blir enten tryggere og greie enn et fond, eller så blir det krise. Hvis man ikke legger alle eggene i en kurv er nok ikke risikoen så farlig ift. avkastningen i mine øyne, men man må som sagt være forsiktig med hva man velger å putte pengene sine i. Det er forsåvidt greit å få renter hver måned tilbake, men man må jo såklart da fortsette å putte de noe sted, mens i fond blir rentene bare lagt oppå fondet.

Tror jeg lar dette forsøket bli helt ferdig før jeg finner meg noe nytt å investere i på Monner så jeg får erfart litt mer. Kan hende jeg også finner et prosjekt jeg er usikker på og investerer et lite beløp for å se hvordan det oppleves dersom det skal være noen problemer.

Jeg skulle egentlig ha lagt ut en ny månedsoppdatering, men den må vente litt da det plutselig er mye spennende som skjer!
              Mål for 2019:

Comment

Da var året omme. Jeg er veldig fornøyd med det jeg klarte å spare, dessverre begynte jeg ikke i januar med denne "bloggen", så får ikke tatt en sjekk over hele året og sett hva jeg har klart på ett år.

Grunnen til at jeg ikke fikk lagd en oppdatering rundt 17 desember var fordi jeg har flyttet boliglånet mitt til en annen bank som tilbyr bedre rente. Jeg valgte Dinbank.no som tilbyr 2,19% effektiv rente for oss under 34. Det betyr at jeg sparer ca 300 kroner måneden ved samme løpetid, eller kutte ned ett år ved å øke innbetalingen med 350kr måneden. Det virker som at Dinbank får veldig mange lånesøknader og henvendelser så det tok ganske lang tid før jeg fikk svar, men det har jeg forståelse for og føler ikke at det er noe negativt. Hvis de skal ansette fler for å ta unna arbeidet så vil jo kostnadene komme over til forbrukeren, hittil er jeg veldig fornøyd!

Det jeg derimot har gjort er å ta avdragsfrihet i 3 år. Kjæresten min og jeg har planlagt å ta en jorden rundt tur i 2021 hvor vi da må spare opp i overkant av 200 tusen hver. Jeg har tatt avdragsfrihet for å enkelt kunne spare dette og likevel kunne betale så mye jeg vil/kan hver måned på boliglånet. Jeg vil lage en egen post om planen min for 2019 hvor jeg kommer mer inn på dette.

2018 endte slik:

Bank:
                Sparekonto/buffer: 67'000 kr

Total Bank: 275'246 kr (opp 16'000 kr)

Investeringer:
                Fondskonto: 5'000 kr.
                DNB Teknologi: 17'644 kr
                KLP fremvoksende markeder: 9'086 kr
                KLP AksjeEuropa Indeks III: 10'664 kr
                Nordnet Superfondet Norge: 17'886 kr
                Monner.no: 5'040kr

Total Investeringer: 65'320 kr (ned 697 kr)

Total Bank+Fond: 340'566 kr (Opp 15'303 kr)

Lån
                Boliglån bank: -2'188'220 kr
                Studielån: - 28'607 kr

Total lån: -2'284'827 kr (Opp 9'144kr)
                Mål for 2019:

Comment

Januar 2019! Første måned i et nytt år med mye som skjer!

I januar gikk jeg over punktet hvor jeg ønsker å overføre til foreldrene mine, jeg har til nå ventet til jeg hadde nok til å betale dem 1/3 + ha igjen 15'000, så nå fikk jeg betalt ned de siste 68'000 så boliglånet jeg hadde hos mine foreldre er nå på 0 kroner! Så nå kan jeg bare tenke på sparing + nedbetaling av lån hos banker! Selv om foreldrene mine ikke krevde renter så ville jeg betale dem ned så fort som mulig. Jeg har ikke noe god grunn for hvorfor, det "smarte" valget ville jo vært å betale dem så lite som mulig og heller betale ned boliglånet/spare mest.
                  Jeg fikk lånt pengene av dem i oktober 2016 som betyr at jeg har betalt ned 200 tusen på 27 måneder. Det tilsvarer 7'407 kr måneden som jeg aldri hadde trodd jeg ville klart i 2016!

Siden det er januar så skal jo BSU fylles! Jeg fikk 6'789kr i renter og 25'000 i innskudd fra familie (ja jeg vet jeg er utrolig heldig!)

Bank:
                  BSU: 240'035 kr (innbetaling av BSU + fjorårets renter)
                  Sparekonto/buffer: 15'000 kr (betalte ned 68'000 på boliglån foreldre)

Total Bank: 255'035 kr (ned 20'211 kr)

Investeringer:
                  Fondskonto: 1'000 kr.
                  DNB Teknologi: 19'982 kr
                  KLP fremvoksende markeder: 9'176 kr
                  KLP AksjeEuropa Indeks III: 11'726 kr
                  Nordnet Superfondet Norge: 20'208 kr
                  Monner.no: 5'080kr

Total Investeringer: 67'172 kr (opp 1'852 kr)

Total Bank+Fond: 322'208 kr (Ned 18'358 kr)

Lån
                  Boliglån bank: -2'183'883 kr
                  Boliglån foreldre: 0 kr
                  Studielån: - 27'568 kr

Total lån: -2'211'451 kr (Opp 73'376 kr)
                  Mål for 2019:

Comment

Avslutning av mål for 2018:
                    De målene jeg hadde satt meg:
                    Ikke gjøre store kjøp ut av det blå (les: MC)
                    Gjenstående 2'200'000kr i boliglån.
                    Spare 25'000kr på vanlig sparekonto for bruk til nedbetaling av lån.
                    Treffe 65'000kr i investeringer.

Jeg klarte alle målene mine, dog var jo de satt i august så ikke så vanskelig å sette mål for 4 måneder!

Jeg gjorde ingen store kjøp som egentlig bare er tull! (For meg er det tull med MC, men for mange har jeg forståelse at det ikke er tull bare så det er sagt)
                    Boliglånet endte på 2'188'220, så gikk 11'780 kr over målet!
                    Jeg fikk spart godt over 25'000 kr, og dermed fikk jeg betalt ned foreldre lånet mitt i januar istedenfor mars som var planen!
                    65'000 i investeringer klarte jeg med liten margin, men jeg klarte det likevel!

Plan for 2019:

2019 tror jeg blir et spennende år. Mitt første år hvor jeg skal ha en post om økonomien fra hver måned, jeg gleder meg som en unge til desember for å kunne se om jeg har truffet målene jeg satt et år i forveien. Så er spørsmålet, hva skal man sette som mål, skal man sette noe som er enkelt å planlegge, basert på inntekten min og utgiftene mine er det enkelt å finne ut hvor mye jeg gjennomsnittlig kan spare og betale ned, eller skal jeg prøve å øke det litt og heller måtte arbeide litt for å treffe målet? Jeg velger den siste.

Mål 1: Som nevnt tidligere skal kjæresten min og jeg på en jorden rundt tur og jeg skal prøve å få spart 110 tusen på en egen konto til desember. Det tilsvarer ca 10'000 kroner måneden.

Mål 2: Jeg ønsker å treffe 100'000 i investeringer. Jeg har per nå 67'172 kr i diverse fond og monner, så da mangler det 32'828 kr. Det betyr at jeg må prøve å få spart 2'984 kr hver måned (inkludert renter). Per nå har jeg autotrekk på 2'000 som går inn i investeringer, så da må jeg prøve å øke det med 1'000 kroner.

Mål 3: Boliglånet vil jeg skal gå ned til ca 2'130'000 kroner, som da betyr at jeg må betale ned 4'500 kroner i måneden (i tillegg til renter såklart).
                    Tidligere har jeg hatt ca 9'000 kr måneden i avdrag, så dette skal med andre ord halveres for å kunne spare opp til jorden rundt turen!

Litt usikker på om jeg vil klare å treffe alle 3 målene, men nå har jeg ihvertfall noe skrevet ned som jeg kan jobbe litt ekstra for å nå!

Ellers i 2019 blir det også noen ferier!

Vi har planlagt 3 mindre ferier/turer hvor budsjettet for disse 3 er under 20'000 kr per pers. Det burde være mulig å treffe målene mine i tillegg til å kunne ha disse turene.

Liten tilleggsinfo er at selv om jeg skriver hva jeg planlegger å betale hver måned, så er inntekten min forskjellig fra måned til måned, dermed vil jeg kanskje ikke spare like mye en måned, men jeg vil ta igjen andre måneder.
                    Mål for 2019:

Comment

Februar er snart ferdig og på tide med et nytt innlegg! Det som har skjedd siden sist:
                      Vi har funnet ut at 200 tusen blir for lite, så vi skal spare 250 tusen til jorden rundt turen! Her har jeg fått en pangstart og smelt inn 35 tusen i februar så det burde gå knall!

Jeg fikk tilbakebetaling for 2018 ettersom det viser seg at jeg har fått for lite lønn! Jeg fant dette ut ved en tilfeldighet og det jeg forventet kom til å bli en liten diskusjon med ledelsen hvor jeg kommer med mine tolkninger og de kommer med deres, så viste det seg at jeg hadde 100% rett og de måtte regne seg fram til hvor mye jeg hadde krav på! Før skatt 24'300 kr! Det kommer veldig godt med! Jeg tok dette først opp med min leder i midten av desember, men det har tatt lang tid å finne ut om jeg hadde rett + ikke minst å regne seg fram til alle timer, tillegg osv. Jeg har valgt å ikke skrive om dette på "bloggen" før nå siden jeg har vært usikker på om jeg ville få noe og eventuelt hvor mye jeg fikk.

Vil si dette er en fantastisk måned med mye grønne tall! Fondene begynner å ta seg opp, jeg angrer som en ulv på at jeg ikke bare kjøpte så mye jeg kunne i fremvoksende markeder siden den har steget mest den siste måneden. Jeg føler jeg fortsatt lærer mye om hvordan å oppføre meg på aksjemarkedet og selv om jeg kanskje gjør noen valg som jeg taper noen prosenter på, så lærer jeg! Eneste røde tallet er på bufferkontoen min. Vi skal på en ferie med et vennepar om noen måneder, og jeg kjøpte flybillettene, jeg mangler innbetaling fra det andre paret, men de får jeg ila måneden, og da vil det være 15'650 der.

Jeg har endret studielånet mitt, det ville blitt nedbetalt i februar 2021 og jeg har endret så det vil bli nedbetalt i desember 2020. Jeg betaler inn under en hundrings mer i måneden mot at jeg slipper å ha et lån på 3000kr når jeg reiser. Må si meg fryktelig imponert av nettsiden til Lånekassen! Det var veldig enkelt å endre innbetaling m.m. Må si alle banker kan lære litt av dem!

Neste måned går jeg under -2'200'000 i lån så det gleder jeg meg til!

Bank:
                      BSU: 240'035 kr
                      Sparekonto/buffer: 12'550 kr (betalt en flyreise for 4, jeg vil få 3'100 kr som går inn på denne kontoen snart fra de to siste)
                      Feriespar: 35'000 (Lønn + tilbakebetaling)

Total Bank: 287'585 kr (opp 32'550 kr)

Investeringer:
                      Fondskonto: 2'000 kr.
                      DNB Teknologi: 22'597 kr
                      KLP fremvoksende markeder: 10'813 kr
                      KLP AksjeEuropa Indeks III: 12'256 kr
                      Nordnet Superfondet Norge: 20'54 kr
                      Monner.no: 5'120kr

Total Investeringer: 73'331 kr (opp 6'159 kr)

Total Bank+Fond: 360'916 kr (opp 38'708 kr)

Lån
                      Boliglån bank: -2'179'908 kr
                      Boliglån foreldre: 0 kr
                      Studielån: - 26'531 kr

Total lån: -2'206'439 kr (Opp 5'012 kr)
                      Mål for 2019:

Comment

Årets tredje måned er godt i gang og da er det viktig å oppdatere bloggen! Fikk en god lønning og hadde dermed mulighet til å spare litt ekstra. I tillegg har jeg fått tilbake pengene fra venneparet vi reiser med for reisen vi har bestilt, så nå er jeg tilbake der jeg skal være på bufferkontoen. Med andre ord, selv om jeg har gått opp 19 450kr på "bank" så kan man egentlig trekke av noen tusen siden jeg la de ut for en måneds tid siden. Noe nytt denne måneden er at jeg har opprettet en ny konto, denne vil jeg ikke legge ut her på bloggen fordi den skal brukes som en sparekonto for året. Hvis jeg skal på en ferie, så sparer jeg opp til den ferien på den kontoen. Så jeg slipper å måtte forklare hvorfor sparekontoen/bufferkontoen plutselig mangler noen tusen nå og da. P.d.d. har jeg bare ca 4 000kr på denne, så det er ikke noe interessant heller!

Jeg har også nå to uker fri fra jobben som jeg skal benytte til å slutte å snuse! Det blir fryktelig spennende og jeg har gru-gledet meg til dette lenge! Jeg har forsøkt å slutte mange ganger (jeg har sluttet en gang, men dum som jeg var begynte jeg igjen etter noen år), men denne gangen har jeg planlagt, søkt ferie, og lagt opp livet så jeg skal klare det! Det er virkelig ikke noe vits å kaste bort så mye penger og ikke minst helsa på noe som ikke engang er godt! (Det er bare vondt å ikke ha det!)
                        I tilfelle noen lurer på snusvanene jeg har hatt så er det ca. slik: En boks varer to dager. En boks koster ca 90 kr (norsk pris vanlig butikk typ. Kiwi/Rema). Det betyr at på en måned brukte jeg ca 1 350 kr, eller 16 200 kr per år! Jeg vil si det ikke er helt sinnsyke beløp, men absolutt noe som kommer godt med! Jeg har overført en tusenlapp mindre denne måneden, så jeg håper at regnestykket går opp og at jeg ikke trenger å overføre mer til brukskontoen.

Forrige post avsluttet jeg med at jeg ville komme under 2,2 mill i lån, det viste seg at jeg var ganske dårlig i matte, så jeg måtte overføre en ekstra tusenlapp til boliglånet så jeg akkurat kom meg under!

Bank
                        BSU 240 035,00 kr
                        Bufferkonto 18 000,00 kr
                        Feriespar 49 000,00 kr

Tot 307 035,00 kr (opp 19 450,00 kr)

Investeringer
                        Monner.no 5 160,00 kr
                        Investeringskonto 3 000,00 kr
                        DnB teknologi 23 121,00 kr
                        Klp Fremvoksende Markeder indeks III 12 834,00 kr
                        Klp AksjeEuropa indeks III 12 673,00 kr
                        Nordnet Superfondet Norge 21 233,00 kr

Tot 78 021,00 kr (Opp 4 690,00 kr)

Tot Bank + investeringer 385 056,00 kr (Opp 24 140,00 kr)

Lån
                        Boliglån Bank 2 174 536,00 kr
                        Boliglån foreldre 0,00 kr
                        Studielån 25 343,00 kr
                        Tot 2 199 879,00 kr (Opp 6 560,00 kr)
                        Mål for 2019:

Comment

Working...
                        X