Announcement

Collapse
No announcement yet.

WhitePilgrims blogger

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• WhitePilgrims blogger

Her skal jeg rett og slett skrive litt om mine tanker og planer for å nå mitt mål på 10 millioner.

Slik er det nå i alle fall:

Driver å selger unna alt av unødvendige materialistiske ting jeg eier som jeg ikke bruker lenger. Dette for å sette penger inn i hus,bank osv.

Pr. dags dato har jeg ca 90.000 i BSU, 10.000 i Aksjer og 15.000 i fond.
    Jeg har og trolig en egenverdi i huset jeg har kjøpt som ikke er ferdig enda på ca 200.000. Dette da de rett og slett glemte å indexjustere verdien på boligen før jeg kjøpte den. Dagen etter jeg kjøpte boligen gikk tomteprisen opp et par 100.000 i det byggefeltet jeg har kjøpt.

Jeg skal imidlertid innrømme at jeg MÅ bruke noe penger på å holde meg i fysisk god form da dette gjør at jeg klarer mer og orker mer. Derfor bruker jeg litt penger på trening slik som squash og treningsstudio.

Solgte DVD'er for 1500 på mandag. Har kjøper klar til å kjøpe flere DVD'er til 1000 kroner. Selger for øverig en haug med bøker og spill.

Jobber og en del overtid nå. Får 2000-3000 pr overtidsvakt, så det kommer greit med.

Dette blir spennende å følge med på! Stå på WhitePilgrims! :-)
    [Aksjebloggen] [Målbevisst.no]

Comment

Mitt mål før 6.6.11

Jeg skal på et eller annet vis klare å skrape sammen 400.000 på 6 måneder. Foreløpig regner jeg med å ha 150.000 ca før nyttår. Hvordan jeg får skrapet sammen pengene? På alle mulige lovlige måter. Jeg setter lista ganske høyt, det vet jeg og det må jeg.

Det er viktig å poengtere her at jeg kun har en vanlig kommunejobb og tjener gjennomsnittslønn. Det hele handler egentlig om prioriteringer og innsikt i økonomi. (De som har barn og som tjener under 300.000 er unnskyldt)

Comment

Gjort alt som kan gjøres

Jeg merker jeg nå nærmer meg grensen for hva mer jeg kan gjøre privat for å få tak i mer penger. Jeg har lagt ut en del blader, spill og dvd'er for salg. Totalt tror jeg at jeg kommer opp i ca 10.000-15.000 om jeg får solgt dette.
        Jeg har veldig mye bøker,blader og dill egentlig.

Dette er i alle fall mitt tips og til de som er i en knipe og sliter økonomisk. Selg unna alt du har av overflødige ting du ikke bruker.

Comment

Litt mer detaljert om planer 2010-2018

2010 - 6.6.11
          Sparer opp mot målet 400.000
          Penger spares i Aksjer, Fond, BSU konto, høyrente konto.
          Jeg har noen aksjer jeg har mektig tro på og fond jeg liker.
          Jeg selger også unna en del ting av mine eiendeler.
          Jeg går også gjennom budsjettet mitt. Foreløpig har jeg kuttet blant annet treningssenter, medlemskap i treningsklubb, nrk lisens(ser og bruker ikke tv), vurderer å bytte forsikringer, vurderer å kutte ut fagforbundmedlemskap (sparer da 400-600 pr mnd).
          En aksje som jeg har, har jeg tro på skal stige fra dagens verdi x10. Dette blir spennende.

6.6.11 - 2012

Sparer penger i Aksjer og fond. Prøve å få spart opp 300.000 ekstra
          Belåner på husets verdi som da har steget opp til 3.000.000 og får da 1 mill i næringseiendom som vil gi meg månedlig avkastning på 7000 rett inn på konto + avkastning når prosjekt avsluttes

2012-2014

Sparer opp 600.000 til å kjøpe meg inn andel i firma (ca 12%) Penger spares opp i fond og aksjer jeg har tro på.
          600.000 skal da over 5 år bli til ca 4 millioner.

2014-2016
          Sparer opp penger til å kjøpe leilighet i hellas e.a. land i syden og varme strøk. Trenger her ca 1.000.000 tenker jeg. Har flere samarbeidspartnere som er villig til å joine meg i kjøp av bolig i syden, noen har til og med egne forretningsplaner for boligene.

2016- 2018

?

2018
          Mål innen utgangen av 2018. Være økonomisk uavhengig

Denne planen kan bli forandret om jeg oppdager ting som kan være mer økonomisk lønnsomt.
          Last edited by WhitePilgrim; 25-11-10, 19:20.

Comment

Når målet er nådd

Når jeg har nådd 10 millioner er alt veldig lett.

10 million i bank = ca 1 million i året i renteinntekter. Dette er penger som kan fordeles på alle månedene

En kan også sette 10 mill i fond, aksjer og eiendom og få enda større avkastning. Her er det bare fantasien som setter grenser.

Comment

Originally posted by WhitePilgrim View Post
              Når jeg har nådd 10 millioner er alt veldig lett.

10 million i bank = ca 1 million i året i renteinntekter. Dette er penger som kan fordeles på alle månedene
              Disse tallene her har ingenting med virkeligheten å gjøre.

Hvilken bank vet du om som vil gi det 10% rente på 10 millioner? Det beste tilbudet tilgjengelig i dag er er Pareto som kan gi deg 4% ved et fastrenteinnskudd på 3 år.

Comment

Originally posted by noname2010 View Post
                Disse tallene her har ingenting med virkeligheten å gjøre.

Hvilken bank vet du om som vil gi det 10% rente på 10 millioner? Det beste tilbudet tilgjengelig i dag er er Pareto som kan gi deg 4% ved et fastrenteinnskudd på 3 år.
                ok da, men 400.000 fordelt på 12 måneder er og helt ok

Det er om jeg tar den konservative løsningen. Jeg kommer nok til å gå for en kombinasjonsløsning, med noe i bank, noe i fond, noe i aksjer og noe i næringseiendom

Comment

ok da, men 400.000 fordelt på 12 måneder er og helt ok

Det er om jeg tar den konservative løsningen. Jeg kommer nok til å gå for en kombinasjonsløsning, med noe i bank, noe i fond, noe i aksjer og noe i næringseiendom
                  Husk at du må skatte 28% av disse pengene også. Jeg ønsker ikke å være noen gledesdreper, men hele prosjektet ditt ser i overkant ambisiøst ut.

6.6.11 - 2012
                  Sparer penger i Aksjer og fond. Prøve å få spart opp 300.000 ekstra
                  Det er viktig å poengtere her at jeg kun har en vanlig kommunejobb og tjener gjennomsnittslønn.
                  Hvordan får du spart 300 000 på 1,5 år med kommunelønn? Går det an å få se på det budsjettet?

Comment

Den tid den sorg

Om det er slike ting jeg må ta hensyn til er det jo bare å kjøre på og spare enda mer på kortere tid da Alt ordner seg. Jeg klarer 300.000 - 400.000 før sommeren. det er bankers det.

Jeg jobber turnusarbeid og ligger på 500.000 ca i årslønn. I tillegg til overtid og litt spenstige investeringer kan det fint la seg gjøre Flat lønn ligger på Ca 320.000.
                    Jeg har ikke noen interesse av å si spesifikt hva jeg vil investere i.
                    Last edited by WhitePilgrim; 26-11-10, 15:03.

Comment

Om det er slike ting jeg må ta hensyn til er det jo bare å kjøre på og spare enda mer på kortere tid da Alt ordner seg. Jeg klarer 300.000 - 400.000 før sommeren. det er bankers det.

Jeg jobber turnusarbeid og ligger på 500.000 ca i årslønn. I tillegg til overtid og litt spenstige investeringer kan det fint la seg gjøre Flat lønn ligger på Ca 320.000.
                      Jeg har ikke noen interesse av å si spesifikt hva jeg vil investere i.
                      WT jeg synes at du skal tillate deg å lage estimater på fremtidige sparesummer dersom det motiverer deg til å jobbe og spare mer Du er ikke den eneste som lager økonomiske estimater det er faktisk veldig vanlig.

F eks: Se bare på Oljefondet i 2001 lanserte finansminister Schjøtt-Pedersen og statsministeren Jens Handlingsregelen til å være på 4%, i praksis har den bare vært retningslinje. Om det ble nådd så stor avkastning på fondet årlig til å dekke de reelle uttakene har ikke vært så viktig for myndighetene, om uttakene har vært over 4% grensen har myndighetene tatt helt med ro. Det er jo bare estimater. Når myndighetene kan gjøre det hvorfor skulle ikke du også få lov til å gjøre det? Du satser bare dine egne penger mens myndighetene satser hele nasjonenes sine penger og det er ikke liten forskjell for å si det sånn.

WT ønsker deg god reise på veien til rikdom
                      Non bene pro toto Libertas vendiur auro.

Comment

noname - det er vesentlig enklere å få noe til hvis man legger en plan.

WP - stå på. Det blir spennende å følge deg videre. Vi skal selvsagt ha en ny sparetråd på nyåret.
                        Hvorfor bruke penger man ikke har, til å kjøpe ting man ikke trenger, for å imponere folk man ikke liker?

Comment

Rettelse ikke WT men WP
                          Non bene pro toto Libertas vendiur auro.

Comment

I en krise

Når et liv er i en krise og det skiller liv og død.
                            Da gjør en ganske mye for å finne livets brød.
                            En ofrer dagen, ofrer nuet oftrer alt for et nytt liv.
                            Da vil en komme langt om også handling står til skriv.

Comment

Videre vurderinger

Jeg har fra jeg startet å gruble i økonomiske baner rett etter finanskrisen lest og forstått at det er god sjans for at en ny finanskrise kommer og at vi får en lenger periode med såkalt "depresjon" eller en periode med lav kjøpekraft, mye arbeidsledighet osv. Grunnen for at jeg ikke har tenkt så mye på dette foreløpig er fordi jeg har tenkt at dette ikke er ting som vil gjøre seg gjeldene før jeg har fått fullført mine planer før 2018. Jeg tipper det vil skje mye drit fra 2018 og utover.

Imidlertid vil jeg samtidig i lys av overskrifter på dagens næringsliv si at jeg burde kanskje få meg en enda større buffer til å takle ekstremforandringer.

Dette er og noe jeg har hatt i bakhodet. Hva om USA kollapser, hva om Europa kollapser, Hva om?

Jeg leste at en økonom på en snodig måte sa at skal en sikre seg nå må en kjøpe gull, bo i nord norge og ha traktor. Det er ikke langt fra sannheten tror jeg. Om samfunnet stopper opp, vil vi ikke akkurat ha det greit. Varer forsvinner fra butikker, ingen klarer å få tak i mat selv. Vi har kanskje et lager på mat som varer syv dager. Om strømmen forsvinner hva gjør vi da?

Jaja, litt depresjonstanker er lov. Jeg er av den typen som alltid forventer det beste men er forberedt på det verste. Da blir jeg ikke akkurat skuffa heller.

Comment

Working...
                              X