Announcement

Collapse
No announcement yet.

WhitePilgrims blogger

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hverdagen kan være frustrerende når kona i huset hele tiden jakter på tilbud (måter å bruke penger på) og mannen i huset jakter etter måter å spare, tjene og redusere utgifter på.

Comment

• Kan se at det byr på utfordringer ja.
      Forørvrig veldig interessant innlegg på forrige side.
      Har du mye av formuen plassert i fond/aksjer for tiden?
      “No man ever stood the lower in my estimation for having a patch in his clothes: yet I am sure that there is greater anxiety, commonly, to have fashionable, or at least clean and unpatched clothes, than to have a sound conscience.”

Veien mot økonomisk frihet

Comment

• Jeg har ikke noe i aksjer og fond pr i dag da jeg ser at cryptocoinmarkedet har mye større potensialet. Jeg har nok investert 70.000 i pc utstyr for å mine coins. Jeg har regnet ut at etter 3 måneder får jeg inn 15.000. Jeg håper at det er mulig å sitte igjen med rundt 400.000 i inntekt etter 4-5 år med mining.

Aksjemarkedet/fondsmarkedet er nok risikabelt da jeg frykter et krakk på et tidspunkt.
        Det eneste jeg vurderer er IPA aksjesparing som sikring mot elendige utbetalinger som pensjonist.

I din situasjon tenker jeg at det å spare i BSU og prøve å time når boliger skal stige i verdi og kjøpe bolig er 1. pri �� Cryptocoins er spennende, risikabelt men virker som alt der skal himmelhøyt i verdi . En kollega satset 7000 på dette i august og er oppe i 30.000 nå. En annen kollega regner med å betale ned boliglånet med cryptocoingevinsten. En bekjent av broren min drar inn 70.000 pr mnd på mining. Dersom jeg bare hadde hatt meg selv å tenke på, hadde jeg nok vært enda mer aggressiv i forhold til investeringer.

Jeg tenker mer i retning å finne passive inntekter og skal prøve ut mining mer, lage websider og skrive ebøker.

Jeg tar for så vidt alt jeg kan av overtidog hadde en vakt som gav ca 5000kr. Alt hjelper ��

Comment

• Det kan godt hende at avkastningen i kryptovaluta blir fantastisk, men det er nå også skyhøy risiko. Jeg kunne tenkt meg å sette inn et lite beløp, men å ta pengene ut av aksjemarkedet for å spekulere passer ikke inn i min plan i hvertfall. Håper det går veien for deg da, absolutt

Du vil ikke være i markedet, jeg vil ikke stå utenfor. Å time markedet har jeg liten interesse av, ettersom mye klokere hoder enn meg mislykkes fullstendig med nettopp det. Et krakk kommer garantert, men lykke til med å spå nøyaktig når. Synes synd på de som har hatt høydeskrekk siden 2008. Gått glipp av mye avkastning på den måten. Disse to artiklene illustrerer det godt synes jeg:

Hva om du går glipp av bare de 10 beste dagene over en lang periode? Cost Of Missing 10 Best Days In S&P 500 - Business Insider

Så uheldig at du kjøper på topp?

What if You Only Invested at Market Peaks?
          “No man ever stood the lower in my estimation for having a patch in his clothes: yet I am sure that there is greater anxiety, commonly, to have fashionable, or at least clean and unpatched clothes, than to have a sound conscience.”

Veien mot økonomisk frihet

Comment

• Nå ligger jeg på ca 3200$. Jeg ble ikke påvirket av cryptocoincracket da jeg valgte å sitte på Ripple cryptovalutaen. Jeg tenker selv at dette er et godt alternativ til aksjer som jeg ikke ser så store gevinster på pr i dag.

Comment

• Originally posted by WhitePilgrim View Post
              Jeg ble ikke påvirket av cryptocoincracket da jeg valgte å sitte på Ripple cryptovalutaen.
              Hvor kjøper/selger du Ripple? Finnes det en enkel måte å gjøre det på uten å gå via USD eller EUR og en bankoverføring? Jeg har en wallet på GateHub, men det virket ganske tungindt å få NOK inn/ut av den.

Comment

• jeg kjøper ripple med poloniex. Jeg må gjøre en
                lang prosess. Først fra bank til coinbase. Deretter fra coinbase til poloniex. Det er mange hindere nå i starten men regner med at flere og flere vil kjøpe og selge etter hvert. jeg må advare om at det å kjøpe selgevkryptocoins er høyrisiko og nan kan tape mye. jeg har imidlertid troen på dette. og jeg har råd til å tape det jeg satser 😀

Comment

• Ligger på rundt 5000$ nå i Ripple. Bære eller briste ��
                  Last edited by WhitePilgrim; 29-12-17, 11:01.

Comment

• https://e24.no/boers-og-finans/digit...aluta/24220437

Okay. så foreløpig traff jeg. Ligger rundt $8.000 nå.

Skal jobbe mer med oppsettet på miningen og prøve å komme opp i+7000,- pr mnd der og.

Comment

• Blir litt svinn mtp datautstyr.

hovedkort som suger -2000 i dass

Selger to grafikkort som ikke passet inn i systemet og som ikke kan mine ethereum etter hver for å begrense tapet på de.

men men er en investering da ��
                      Last edited by WhitePilgrim; 31-12-17, 00:56.

Comment

• Har raskt regnet ut at jeg har ca 67.000 kr pr år med den riggen jeg nå har laget for mining.

Dette tilsvarer ca 5600 kr pr mnd.

Man må da trekke fra strømbruk og bruk av utstyr. Jeg er nok i pluss allerede nå etter et halvt år pga at jeg sitter med rundt 80.000.- nok etter at Ripple steg så kraftig.
                        Last edited by WhitePilgrim; 31-12-17, 03:33.

Comment

• Oppdatering - cryptomining og trading

Har finregnet mer på hva jeg får inn pr år om vanskelighetsgraden holder seg slik den er i dag:

Pascal: 5549$
                          Ethereum: 7769$
                          Totalt 13318$ = ca 109207,6 norske kroner pr år

Kan for øverig si at jeg nå også har økt fra 80.000 - ca 95.000 NOK på kort tid. Jeg antar at jeg har en potensiell gevinst nå på 65.000 som jeg har fått i løpet av et par uker.

Comment

• Spennende! Kan du si noe om hvilken maskinvare/utstyrsliste du har?
                            Skriver på pengefokus.com om privatøkonomi og sparing.

Comment

• Utstyrsliste:

Det jeg har er ikke optimalt, men kan si litt om det jeg har nå:

Deepcool D-Shield Midi Tower

Corsair RM750x 750W PSU

Corsair Carbide Air 540 Cube Case Sort

Intel Pentium G4400 Skylake Prosessor

ASUS ROG Strix Z270H Gaming, Socket-1151

Ballistix Sport DDR4 8GB WHITE

EVGA GeForce GTX 1080 Gaming Hybrid

MSI GeForce GTX 1080 Sea Hawk X

Corsair RM1000x 1000W PSU

Corsair RM850x 850W PSU x2

Gigabyte Radeon RX 580 8GB Aorus x 4

XFX Radeon R9 FURY X 4GB HBM

Kort oppsummert har jeg

2x Geforce 1080 kort
                              4x Radeon rx 580 kort (8gb)

1x Radeon rx 580 fury (4gb)

Det er i bunn og grunn de 7 grafikkortene som produserer de 100.000 pr år slik det står i dag.

Jeg har også kjøpt utstyr på ebay slik at jeg kunne lage en slags rigg med fire grafikkort (burde vært 6, men var dessverre ikke klok nok mtp prosessor)

Jeg har også ssd harddisker, da de er raskere og lettere å reinnstallere om man må det.

Jeg har kombinert to av towerne for å få aktivert 3 av grafikkkortene.
                              Jeg har 4 skjermkort koblet på et hovedkort på en egenlaget rigg

Ting jeg burde visst, som hadde gjort dette bedre er følgende:
                              1. Radeon rx 580 8gb grafikkortene er de beste og billigste slik jeg ser det.
                              2. Det er vesentlig at prosessoren støtter nok grafikkort
                              Det ene hovedkortet som støtter 6 grafikkort, klarer bare 4 grafikkort
                              pga prosessoren

3. 3gb grafikkort går ut på dato nå i april i forhold til Ethereum, i 2019
                              må jeg bytte ut radeon fury kortet som bare har 4gb og da går ut på dato

4. Det blir utrolig varmt!

Hvis jeg hadde gjort dette om igjen hadde jeg gått for

8 radeon rx 580 kort 8gb, et hovedkort som tar 8 grafikkort, prosessor som klarer 8 grafikkort, ssd harddisk, 2-3 powersupplyunits som dekker behovet til alt utstyret. Dette tror jeg hadde gjort at man hadde fått mest mulig for pengene. Bare jeg sitter her og skriver det, gjør at jeg har lyst til å kjøre på med enda mer....

Pc'ene er ordnet slik at om de rebooter starter de umiddelbart å mine igjen. Jeg har også tilgang gjennom remote desktop til miningpc'ene slik at jeg eventuelt kan gå inn og justere det som må til.

Jeg har pr i dag 194 hashrate ift Ethereum.

Raskt regnet ville 8 grafikkort med radeon rx 580 gitt ca 232 hashrate og 814$ i profitt pr mnd. Dette er høyere enn det jeg har totalt, selv om jeg sikkert har brukt vesentlig mer. Grunnen til at jeg sier 8 grafikkort, er at slik jeg har skjønt det støtter ikke windows mer enn 8 grafikkort pr hovedkort. Da må man eventuelt over på linux.

Alt dette er prøve og feile, så det er en erfaring også i ukjent terreng.
                              Last edited by WhitePilgrim; 04-01-18, 00:35.

Comment

• Diverse måltickers:

LÅN OG GJELD:

SPARING OG INVESTERINGER

Kjekt å minne seg selv på hvordan man ligger ann. Jeg har en stor andel av gjeld i forhold til verdier og målet er jo selvfølgelig å bli kvitt denne gjelden så raskt det lar seg gjøre. Jeg har imidlertid måtte hjelpe min kone med en del gjeld også i og med at jeg har mer inntekt enn henne og hun har fått redusert sin lønn/inntekt.
                                Last edited by WhitePilgrim; 04-01-18, 01:03.

Comment

Working...
                                X