Announcement

Collapse
No announcement yet.

NY BLOGG om privatøkonomi

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

"Vent litt nå, hva er det du sier? At du ikke tør å investere pengene dine i selskaper som faktisk genererer inntekter, men du tør å satse ALLE pengene dine + noen lånte millioner kroner på en død eiendom i dette oljeavhengige landet? Spenning i hverdagen?"

Nå har ikke jeg satset penger på eiendom, har bare kjøpt et hus til å bo i med lånte penger. Og hvis jeg hadde hatt mange egg i kurven/masse penger til overs hadde jeg helst først betalt ned på banklånet jeg har. Tenk om boligprisen stuper som de har gjort forskjellige steder i Europa, da kan lånesummen overstige verdien av pantet, og banken kan kreve at du betaler forskjellen. Akkurat det at boligprisene har steget så vanvittig synes jeg er skummelt i den sammenheng.
    I dette oljeavhengige landet...

Å spre risiko er en god ting, men hvis du er en vanlig lønnstaker med stor boliglån, har du ikke så mye å spre. Har sett nevnt en sum på 6 600 000 i boliglån. Det betyr faktisk at man ikke har penger å investere. Ellers har man ikke vært nødt til å låne så mye penger.
    Merk at dette er min bidrag til diskusjonen, og det er mine 'poenger'. Jeg føler meg litt gjeldsslave til tider, og det er en ufri følelse
    God påske!

Comment

Det er vel annerledes om man har (veldig) stort boliglån? Da blir det ikke investering, men beskyttelse mot høye renter (og i ytterste konsekvens tvangssalg).

Men når det gjelder boliglån som er delvis betalt ned, så ser jeg ikke poenget i å betale det helt ned, før man begynner å se på andre ting å investere i.

Comment

Originally posted by vilbli-gjeldsfri View Post
        "Vent litt nå, hva er det du sier? At du ikke tør å investere pengene dine i selskaper som faktisk genererer inntekter, men du tør å satse ALLE pengene dine + noen lånte millioner kroner på en død eiendom i dette oljeavhengige landet? Spenning i hverdagen?"

Nå har ikke jeg satset penger på eiendom, har bare kjøpt et hus til å bo i med lånte penger. Og hvis jeg hadde hatt mange egg i kurven/masse penger til overs hadde jeg helst først betalt ned på banklånet jeg har. Tenk om boligprisen stuper som de har gjort forskjellige steder i Europa, da kan lånesummen overstige verdien av pantet, og banken kan kreve at du betaler forskjellen. Akkurat det at boligprisene har steget så vanvittig synes jeg er skummelt i den sammenheng.
        I dette oljeavhengige landet...

Å spre risiko er en god ting, men hvis du er en vanlig lønnstaker med stor boliglån, har du ikke så mye å spre. Har sett nevnt en sum på 6 600 000 i boliglån. Det betyr faktisk at man ikke har penger å investere. Ellers har man ikke vært nødt til å låne så mye penger.
        Merk at dette er min bidrag til diskusjonen, og det er mine 'poenger'. Jeg føler meg litt gjeldsslave til tider, og det er en ufri følelse
        God påske!
        Jeg føler meg fri med boliglånet til 6600 000!
        Det gir meg to leiligheter i Oslo og en hytte ved sjøen.
        Boliglånet gir meg en inntekt på 17000kr i mnd i form av leieinntekter.
        Så ja jeg har økonomi til spre risikoen selv om jeg er en helt vanlig lønnsmottaker.
        Ta en tur innom min nye blogg
        leprofesseurokonomi.simplesite.com

Comment

Mars er oppdatert

Comment

April

Da er fond tallene for april oppdatert, store endringer på boliglånet denne måneden som gir en fin besparelse

Comment

Da er endelig de siste boligtallene inne, Mai og Juni blir forhåpentligvis de siste mnd jeg ligger under 20.000 kr i nedbetaling pr mnd!!

Comment

Det fortsetter å gå 4000,- inn på fondet hver mnd.
                Deilig å se at sparingen går av seg selv!

Comment

Fine tall

Alt dette er jo gode økonomiske tall, men høres ikke spesielt utfordrende eller vanskelig ut med den inntekten jeg antar dere begge har. Hva tjener du/dere?

Comment

Originally posted by fyllefanten View Post
                    Alt dette er jo gode økonomiske tall, men høres ikke spesielt utfordrende eller vanskelig ut med den inntekten jeg antar dere begge har. Hva tjener du/dere?
                    Hei

Kun vanlige lønninger her i huset...

Comment

Hvordan fikk dere lån på 6,5 mill med vanlige lønninger?

Comment

Originally posted by fyllefanten View Post
                        Hvordan fikk dere lån på 6,5 mill med vanlige lønninger?
                        Utleie

Comment

Boligtallene for mai er klare

Hei

Da er boligtallene for mai oppdatert...

Comment

Tøffe tak om dagen!

oppussing er dyrt

Comment

Originally posted by Le Professeur View Post
                              Tøffe tak om dagen!

oppussing er dyrt
                              Kan skrive under på det! I allefall hvis/når man må hente inn fagmenn.Hva var problemet med gulvet?
                              It don't take much strength to pull a trigger
                              But try and get up every morning day after day and work for a living
                              Let's see 'em try that
                              Then we'll see who's the real tough guy
                              The working man is the tough guy

Comment

Working...
                              X