Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pengefokus.com - min privatøkonomi

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Pengefokus.com - min privatøkonomi

Hei!

Etter mye om og men har jeg endelig tatt skrittet og opprettet meg et eget nettsted. Som jeg skriver i min første bloggpost trodde jeg aldri at jeg skulle opprette en blogg, men siden jeg har blitt mer og mer opptatt av økonomien min valgte jeg å gjøre det for å ha en enkel, effektiv og oversiktlig måte å følge fremgangen min på.

Ved å "tvinge" meg selv til å skrive om økonomien et par ganger i uken blir jeg selv mer bevisst, også er det utrolig artig å se at det går sakte men sikkert riktig vei.

I dag bærer nettstedet preg av standard tema, ingen farger og ei heller så mye innhold, men det er noe jeg vil jobbe med å få på plass fremover.

Om du vil ta deg en tur innom så er du hjertelig velkommen, adressen er pengefokus.com.
    Skriver på pengefokus.com om privatøkonomi og sparing.

I dag har jeg publisert en statusoppdatering for september hvor jeg kan melde om sparerate på 56% og nettoformue som er økt med kr. 39.786 til totalt kr. 2.692.590.

Jeg får dessverre ikke postet link her før etter 15 innlegg, men besøk meg gjerne på pengefokus.com.

Comment

Jeg ser ikke noe mulighet for å kommentere på bloggen din, selv om du skriver "legg igjen en kommentar" i første innlegg.

Comment

Originally posted by Banjosnorkel View Post
        Jeg ser ikke noe mulighet for å kommentere på bloggen din, selv om du skriver "legg igjen en kommentar" i første innlegg.
        Hei! Takk for tilbakemeldingen.

Årsaken til at du ikke kan kommentere er nok fordi du ikke er "inne" på selve innlegget. Du er nok bare på forsiden. Om du klikker deg inn på innlegget ved hjelp av overskriften til innlegget så vil du få anledning til å kommentere i bunnen av hvert innlegg.

Jeg ser det er klønete, så jeg skal forsøke å finne en god løsning nå som innholdet begynner å komme på plass.

Comment

I går publiserte jeg en statusoppdatering for oktober 2017. Til tross for lav sparerate som følge av et par nødvendige innkjøp denne måneden gikk nettoformuen opp kr. 27.810 til totalt kr. 2.720.400.

Comment

Akkurat den varianten du der nevner, er så vanlig at det ikke er grunn til å endre det. Hvis folk tror at man skal kunne kommentere enkeltpostinger fra forsiden... Altså, jeg er litt usikker på om det bare kan kalles optimisme...

(Jeg forutsetter altså selvfølgelig at det er det du nevnte som var problemet, og ikke en teknisk feil eller glemt sikkerhetsinnstilling...)

Comment

Enig i at det ikke er vanlig å kommentere fra forsiden, men i dette tilfellet er det godt skjult at man i det hele tatt kan navigere videre til innleggene. Det kommer ikke frem at overskriften er klikkbar før man ev. peker på den. Den har samme farge og ingen understreking eller lignende. Og når hele innlegget i tillegg vises på fremsiden tror jeg ikke folk klikker seg videre inn.

Comment

?

Jeg pleier automatisk å bruke overskriften uansett om den er "særlig markert" eller ikke - det er rett og slett så vanlig at jeg blir overrasket de få gangene overskriften IKKE fungerer som link til det separate innleggets egen side...

Comment

Originally posted by Banjosnorkel View Post
                  Enig i at det ikke er vanlig å kommentere fra forsiden, men i dette tilfellet er det godt skjult at man i det hele tatt kan navigere videre til innleggene. Det kommer ikke frem at overskriften er klikkbar før man ev. peker på den. Den har samme farge og ingen understreking eller lignende. Og når hele innlegget i tillegg vises på fremsiden tror jeg ikke folk klikker seg videre inn.

Originally posted by Hiin Allvise View Post
                  ?

Jeg pleier automatisk å bruke overskriften uansett om den er "særlig markert" eller ikke - det er rett og slett så vanlig at jeg blir overrasket de få gangene overskriften IKKE fungerer som link til det separate innleggets egen side...
                  Hei.

Takk for tilbakemeldingene. Jeg tror det er template jeg bruker fra Wordpress som gjør det litt uoversiktlig, og siden jeg for øyeblikket velger å vise hele innlegget på forsiden (og ikke "Trykk her for å lese mer"-funksjon) så behøver man ikke gå "inn" på innlegget (hvor kommentarfeltet er) for å lese hele innlegget. Det er mulig jeg endrer denne løsningen når jeg får flere innlegg for å holde det mer oversiktlig.

Comment

Hei.

I dag har jeg skrevet litt om hvordan verdiene mine er fordelt, og blant annet om hvilke fond jeg har i porteføljen min i dag. Jeg setter umåtelig stor pris på tilbakemeldinger, tips og ikke forslag til endring i av fond.

Jeg får fortsatt ikke legge ut link her på forumet siden jeg ikke har passert 15 innlegg enda, men sjekk gjerne ut pengefokus.com.

Comment

God kveld.

I dag har jeg publisert statusoppdatering for november 2017 på pengefokus.com.
                      Nettoformuen er i november 2017 opp kr. 33.680.

Ellers setter jeg fortsatt stor pris på tilbakemeldinger, tips og forslag til endringer.

Comment

Med en såpass solid nettoformue i ung alder er du jo meget godt i gang!

Hvorfor har du valgt de fondene du har? Har ikke noe særlig kjennskap til noen av dem, men tok en kjapp titt:

Aktiva 10: forvaltningsavgift på 0.49% virker relativt stivt for et kombinasjonsfond med forventet lavere avkastning enn f.eks et globalt indeksfond.

Aktiva 100:

Forvaltningsavgift på 1,59%.

Nordea avkastning:
                        forvaltningsavgift på 1,50%, har god avkastning men ingen garanti for at det fortsetter..vurdert indeksfond eller billigere aktivt forvaltede fond?

Nordea Stable Em.Markets Eq: forvaltningsavgift på 1,00% og "løpende kostnader" (hva nå enn det måtte være) på 1,20%.

Hvis du vil ha globale indeksfond så kan du få det helt ned i 0.2% forvaltningsavgift (KLP Global indeks V), samme med norske indeksfond. Om du ønsker aktiv forvaltning av en eller annen grunn, så kan du også få det billigere enn det du har nå.
                        Last edited by SeaLion; 11-12-17, 16:26.
                        “No man ever stood the lower in my estimation for having a patch in his clothes: yet I am sure that there is greater anxiety, commonly, to have fashionable, or at least clean and unpatched clothes, than to have a sound conscience.”

Veien mot økonomisk frihet

Comment

Originally posted by SeaLion View Post
                          Med en såpass solid nettoformue i ung alder er du jo meget godt i gang!

Hvorfor har du valgt de fondene du har? Har ikke noe særlig kjennskap til noen av dem, men tok en kjapp titt:

Aktiva 10: forvaltningsavgift på 0.49% virker relativt stivt for et kombinasjonsfond med forventet lavere avkastning enn f.eks et globalt indeksfond.

Aktiva 100:

Forvaltningsavgift på 1,59%.

Nordea avkastning:
                          forvaltningsavgift på 1,50%, har god avkastning men ingen garanti for at det fortsetter..vurdert indeksfond eller billigere aktivt forvaltede fond?

Nordea Stable Em.Markets Eq: forvaltningsavgift på 1,00% og "løpende kostnader" (hva nå enn det måtte være) på 1,20%.

Hvis du vil ha globale indeksfond så kan du få det helt ned i 0.2% forvaltningsavgift (KLP Global indeks V), samme med norske indeksfond. Om du ønsker aktiv forvaltning av en eller annen grunn, så kan du også få det billigere enn det du har nå.
                          Hei!

Tusen takk for tilbakemeldingene.

Jeg har dessverre ikke noen gode tanker bak fondene jeg har valgt, foruten Nordea Avkastning som jeg synes hadde gjort det bra når jeg gikk inn. Aktiva 10 og 100 er egentlig valgt etter anbefaling av banken og er nok et produkt de tjener gode penger på, men når jeg sist byttet bank tenkte jeg det var greit å følge rådene.. Målet mitt er å få satt meg mer inn i fondene nå over nyttår og gjort endringer. Og nå som Nordea har utvidet fondsporteføljen er utvalget langt bedre enn i fjor!

Comment

Godt nyttår!

Jeg har publisert et nytt innlegg på pengefokus.com hvor jeg kan melde om økning av nettoformuen på kr. 77.568 opp til kr. 2.831.649. Siden jeg startet prosjektet mitt i august 2017 har nettoformuen øktkr. 192.473,59.

Les og kommenter gjerne på pengefokus.com. Link i signatur.

Comment

Hei,

Nytt innlegg publisert på bloggen hvor jeg ser tilbake på de 6 månedene i 2017 jeg drev prosjektet mitt. Fire av fem sparemål gikk i boks.

2017: Tilbakeblikk og oppnåelse – Pengefokus

Comment

Working...
                              X