Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min vei mot økonomisk frihet.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Min vei mot økonomisk frihet.

Hei. Etter å ha fulgt med her inne en stund, så fikk jeg laget meg en bruker og tenke å benytte muligheten til å lage meg en økonomidagbok.
    En økonomidagbok kan hjelpe meg å holde meg on track for å nå mine økonomiske mål, samt være en inspirasjonskilde for andre å følge med på.

Først litt om meg selv: Er i midten av 20 åra. Bor sammen med min samboer og vår 1 år gamle datter.
    Interessen for økonomi har jeg hatt så lenge jeg kan huske, men har også tatt enkelte dårlige investeringer opp igjennom, dette har jeg tatt lærdom av og bruker heller det som en god erfaring å ha med seg.
    For ca 3 år stod jeg i fare for å miste jobben min, på samme tid kom jeg over noen økonomi blogger som omhandlet det å bygge seg opp en formue for å bli mindre avhengig av en fast jobb. Etter dette har jeg nå startet min vei mot et mål om å kunne være bedre rustet, mot en fremtid der jeg gjerne ikke kommer til å ha den inntekten jeg har i dag.

Slik ser økonomien ut:

Ca årlig inntekt 1 000 000

Oppsparte midler pr 1/3:
    Bsu: 146 794
    Bsu 2 lokalbank: 91 614
    Bsu 2.0 DNB: 25 000
    Brukskonto: 45 644
    Aksje & fond: 409 443
    Kontanter: 12 700
    Kryptovaluta: 1666

Gjeld:
    Boliglån: 1 580 000
    Studielån: 40 000

Mål for året 2018:
    Verdiøkning på fond & aksjer med 170 000.
    Fylle på Bsu med 25 000. Status: Mål oppnådd
    Fylle på Bsu2 med 30 000. Status: Mål oppnådd
    Fylle på Gsu med 30 000.
    Betale ned boliglån med 90 000
    Cashe ut studielånet 40 000.

Kommer til å oppdatere status på mine mål månedlig.
    Last edited by Heli; 02-03-18, 01:34.

Imponerende tall mtp alder. Velkommen.

Comment

Originally posted by SirWinston View Post
      Imponerende tall mtp alder. Velkommen.
      Takk for det SirWinston. En kombinasjon av god inntekt, lite gjeld og et nøkternt forhold til penger.

Comment

Bra jobba, imponerende! Og velkommen hit
        “No man ever stood the lower in my estimation for having a patch in his clothes: yet I am sure that there is greater anxiety, commonly, to have fashionable, or at least clean and unpatched clothes, than to have a sound conscience.”

Veien mot økonomisk frihet

Comment

Originally posted by SeaLion View Post
          Bra jobba, imponerende! Og velkommen hit
          Takk for det SeaLion. Ser du har økonomidagbok og er kommet godt i gang med din sparing også, blir spennende å følge med.
          Last edited by Heli; 27-01-18, 15:28.

Comment

Med den inntekta der så skulle eg vært FI på noken få år!

Comment

Velkommen Gode tall og stort potensiale for tidlig økonomisk frihet ja, her blir det nok spennende å følge med!
              [Aksjebloggen] [Målbevisst.no]

Comment

Originally posted by Aksjebloggeren View Post
                Velkommen Gode tall og stort potensiale for tidlig økonomisk frihet ja, her blir det nok spennende å følge med!
                Takker for det

Comment

Så utrolig bra jobbet!

Comment

Originally posted by Lin View Post
                    Så utrolig bra jobbet!
                    Takk for det Lin

Comment

Velkommen!

Fine tall.
                      Hvorfor bruke penger man ikke har, til å kjøpe ting man ikke trenger, for å imponere folk man ikke liker?

Comment

Originally posted by Dragen View Post
                        Velkommen!

Fine tall.
                        Takker for det, Dragen.

Comment

Da sier kalenderen februar, litt overskyet vær med en gradestokk som viser blått. Blått viser også aksje&fond porteføljen, den er netto opp 11 600.
                          Da mine aksjer og fond gjorde såpass god jobb i januar, så ble det ingen store innskudd i porteføljen annet enn fast spareavtale i fond på 3300 kr.
                          Ingen andre innhugg på hverken pluss eller minus siden, gjør til at min brutto formue er opp rett i overkant av 15 500 kr til totalt 736 000 kr.

Comment

En liten oppdatering for februar måned:
                            Kjøpte aksjer og fond for totalt 14300 kr, men pga korreksjon på børsene så gikk min porteføljer noe ned. status 1/3 for aksje&fond porteføljen er kr 409 442 kr.
                            Fikk åpnet en BSU start konto hos DNB, så har pr.d.d 2 slike kontoer, 1 i min lokalbank samt 1 i DNB. Selve BSU kontoen med skattefradrag flyttet jeg fra min lokalbank til landkredittbank, Dette pga høyere rente der og et krav for at jeg kunne åpne en GSU konto. Har pr 1/3 opparbeidet meg 263 408 kr i 3 ulike BSU kontoer. Vi startet også å skjære ned på utgiftene for mat og husholdningsartikler denne måneden, målet er å holde seg under 5000 kr, ellers ingen større utgifter.

Comment

Vet ikke hvor i landet du holder til, men hvis du bor i Oslo så tilbyr Bien Sparebank BSU med 4,35% rente.

5000 i måneden høres ut som en grei sum til mat og husholdning, vi ligger på ca.4000, men vi er nå bare to.
                              “No man ever stood the lower in my estimation for having a patch in his clothes: yet I am sure that there is greater anxiety, commonly, to have fashionable, or at least clean and unpatched clothes, than to have a sound conscience.”

Veien mot økonomisk frihet

Comment

Working...
                              X