Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gjeldsbloggen - veien mot å bli gjeldsfri

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Vi prøver å holde oss på 10 000 til en familie på fire. Det går har prøvd 1000 i uka, og det er mulig på bare mat, men det er jo mye annet man trenger. Shampo, vaskemidler, osv. Og så er det stadig noen bursdager, vinterferier, turdager eller middagsbesøk, og da ryker det fort på.

Comment

Som en voksen og et barn, har vi greid oss fint på 3000 i mnd. i lang tid, der også vaskemidler og sjampo er inkludert i det beløpet. Men da har det vært lite rom for middagsbesøk og sånt.

Det skal sies at alle måltider i barnehagen er inkludert i kostpris der, og at vi voksne jobber en uke i strekk hver måned, der vi får dekt alle måltider, husholdningsartikler osv. i forbindelse med jobb (barnevern). Så det blir nok litt mindre innkjøp av mat og husholdningsartikler i løpet av en måned.
      Mål 2018:
      * Spare 90.000 på sparekonto innen 1. juli 2018. (46.000)
      * Spare 6.000 i fond. (1.000)
      Få jobb i 100% stilling.

Comment

Ja, da skjønner jeg at det hjelper. Vi har med et måltid til bhg og skole. Men nå er vi også glade i å invitere folk på middag og spise ute med folk. Prøver å begrense det. Vi drar så klart bort på middagsbesøk også, men jeg tror nok vi bruker mer når folk kommer til oss. Sove middagene er ikke så dyre, men blir gjerne dessert og snacks ☺️. Men sånn fra uke til uke så holder vi det lavt uten problemer. Og så drikker vi ikke alkohol og røyker heller ikke. Det er en fordel.

Comment

Idag postet vi det første innlegget om hvordan vi faktisk skal gå frem for å bli kvitt all gjelda. Vi tar utgangspunkt i Dave Ramsey sin fremgangsmåte, og starter med å lage krisebuffer.
          Mål 2018:
          Få jobb i 100% stilling.

Comment

Jeg kommenterer bloggen her, siden man ikke kan være anonym på bloggen din .

Det er spennende å følge med på dere!

Personlig synes jeg 10 000kr er lite på en krisebuffer, men det er, som du sier, avhengig av hvor man er i livet osv. Når jeg ser på våre egne tall, så synes jeg vi har 10 000 i "uforutsette" utgifter hver eneste måned. Men så driver jeg også firma, og selv om det ikke er veldig stort overskudd ennå, så er det en god del store utgifter som har det med å komme i store hopp. Vi har også dyr og barn. Så jeg vil tro at vår situasjon er ganske annerledes enn din.

Vi prøver å spare opp til en buffer på 100 000. Men jeg har stort sett endt opp med å putte det i fond istedet. Litt fordi vi har veldig enkel adgang til å ta fra huslånet dersom det skulle være en krise. Jeg er veldig usikker på om det lønner seg for oss å ha pengene i fond eller på konto .

Comment

Å, går det ikke å kommentere bloggen anonymt? Det må vi se på, takk for tilbakemelding!

Personlig synes jeg 10 000kr er lite på en krisebuffer, men det er, som du sier, avhengig av hvor man er i livet osv. Når jeg ser på våre egne tall, så synes jeg vi har 10 000 i "uforutsette" utgifter hver eneste måned. Men så driver jeg også firma, og selv om det ikke er veldig stort overskudd ennå, så er det en god del store utgifter som har det med å komme i store hopp. Vi har også dyr og barn. Så jeg vil tro at vår situasjon er ganske annerledes enn din.

Vi prøver å spare opp til en buffer på 100 000. Men jeg har stort sett endt opp med å putte det i fond istedet. Litt fordi vi har veldig enkel adgang til å ta fra huslånet dersom det skulle være en krise. Jeg er veldig usikker på om det lønner seg for oss å ha pengene i fond eller på konto .
              Jeg syns 10.000 har vært tilstrekkelig å ha på en krisebuffer. Har bare hatt behov for å bruke den én gang, og da trengte jeg 7.000 i forbindelse med et feilaktig gebyr fra banken (måtte legge ut, og fikk tilbake senere).

Dessuten syns jeg det er tilstrekkelig når vi har tullegjeld hos dyre kredittkort med høy rente. Førsteprioriteten vår er jo å få nedbetalt den gjelden, og da er det dumt å betale minsteavdrag på kredittkortene mens vi sparer opp 100.000 på sparekonto. Så derfor er planen 10.000 i en heeelt nødvendig krisebuffer, deretter kvitte oss med kredittkortgjeld og forbrukslån, før vi sparer opp til en større buffer på 100.000.

Jeg personlig har jo allerede en buffer på 100.000 (i tillegg til en krisebuffer i dagligbanken min på 10.000). Det vi skrev om i bloggen vår, er Gjeldskongen sin sparing. Det er jo han som har kredittkortgjeld og forbrukslån, samt null kroner på sparekonto.
              Mål 2018:
              Få jobb i 100% stilling.

Comment

Originally posted by Tulla View Post
                Jeg kommenterer bloggen her, siden man ikke kan være anonym på bloggen din .
                Er det lenge siden du sjekket om det går an å kommentere anonymt? I følge innstillingene våre skal det gå an å kommentere anonymt nå.
                Mål 2018:
                Få jobb i 100% stilling.

Comment

Høres ut som om 10 000 holder fint for dere. . Og som du sier, så skal dere jo spare mer. Jeg kan prøve å kommentere anonymt igjen. Kan være bare jeg som ikke fikk det til!

Comment

Idag har vi fullført regnskapet for februar, og bikket over budsjett med 81,70 kr på matposten. Det er hardt å kutte mer enn halvparten av forrige måned!
                    Mål 2018:
                    Få jobb i 100% stilling.

Comment

Idag har vi skrevet litt om hvordan vi har tenkt til å angripe gjelda vi har
                      Mål 2018:
                      Få jobb i 100% stilling.

Comment

Vi har to nye innlegg på bloggen siden sist. Gått litt trått, men dere kan jo lese hvorfor her
                        Mål for 2018:
                        Spare opp 10.000 på bufferkonto
                        Betale ned kredittkort på 42.000 (7400)
                        Bake inn resterende gjeld (370.000) i boliglån.

Comment

Gratulerer med ny bolig, og stå på videre med nedbetaling av gjeld
                          “No man ever stood the lower in my estimation for having a patch in his clothes: yet I am sure that there is greater anxiety, commonly, to have fashionable, or at least clean and unpatched clothes, than to have a sound conscience.”

Veien mot økonomisk frihet

Comment

Originally posted by SeaLion View Post
                            Gratulerer med ny bolig, og stå på videre med nedbetaling av gjeld
                            Takk!
                            Mål for 2018:
                            Spare opp 10.000 på bufferkonto
                            Betale ned kredittkort på 42.000 (7400)
                            Bake inn resterende gjeld (370.000) i boliglån.

Comment

I helgen har vi lekt litt med grafer, og har oppdatert bloggen med økonomistatus mai 2018
                              https://gjeldsbloggen.wordpress.com/...atus-mai-2018/
                              Vi har brukt pinsehelgen på å gå igjennom økonomien vår, sette opp et ca. budsjett for juni, og planlegge veien videre. Finansministeren har også lekt seg litt med regnskapsark og grafer som vi tenkte vi skulle vise frem her i bloggen. Ingenting er vel som noen fargerike grafer, fremfor tall listet opp under hverandre? Vi…
                              Mål 2018:
                              Få jobb i 100% stilling.

Comment

Ryddig og oversiktlig, får inntrykk av at dere tar det veldig seriøst! Og det er bra
                                “No man ever stood the lower in my estimation for having a patch in his clothes: yet I am sure that there is greater anxiety, commonly, to have fashionable, or at least clean and unpatched clothes, than to have a sound conscience.”

Veien mot økonomisk frihet

Comment

Working...
                                X