Announcement

Collapse
No announcement yet.

Inkassoselskap som "ikke har fått pengene"

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Inkassoselskap som "ikke har fått pengene"

    Hei,

    Har hatt et par saker liggende altfor lenge hos et inkassoselskap (to ulike kreditorer). Dessverre endte det opp med dom og "intet utlegg" og masse-masse gebyrer.

    Men nå. omsider, har jeg betalt begge kravene og venter på at alle disse anmerkningene skal slettes.

    Jeg betalte kravene i sin helhet, men nå, et par uker etter, sier inkassoselskapet at de ikke har mottatt innbetaling (!).

    Jeg oversendte dokumentasjon fra banken på innbetalingene, fikk til og med attestert bekreftelse, men nada skjer.

    Så nå sitter jeg her da, med utbetalinger til inkassoselskapet på nesten 40 000 som de hevder de ikke har fått.

    Har noen andre erfaring med Kredinor og denne behandlinga? Kan jeg ta med dokumentasjon fra banken på betalinga og dra ned til namsmann?
    Det skjer virkelig ingenting fra inkassoselskapets side og kreditor har ikke sett ei krone av innbetalinga på gjelda heller. Har ringt jevnlig, sendt mail og rekommandert henvendelse i dag. De står på sitt: Ingen betaling mottatt... Det som nesten er værst, er å ikke bli trodd.

    Så for*** frustrerende.

  • #2
    Huff da!!!
    Høres ikke bra ut!
    Skjønner frustrasjonen din

    Det høres jo ut til at du har gjort alt rett hittil, men jeg har dessverre ingen erfaring å hjelpe deg med. Har du fått kredinor til å bekrefte at kontonr og evt KID du har betalt med er rett?
    Mål 2017:
    Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

    -- Normal is broke. Be weird! --


    Besøk min blogg: Pengebingen




    Comment


    • #3
      Hva med å sende kopi av dokumentasjonen til kreditor også? Så kanskje de legger litt press på inkassoselskapet, som jo jobber på oppdrag for dem og sikkert ikke vil miste en kunde?

      Ellers ville jeg ha tatt godt vare på dokumentasjonen videre siden de tuller sånn, sendt kopi av det rekommandert en gang til med varsel om at saken sendes over til Finanstilsynet(?) med mindre du mottar skriftlig bekreftelse på at kravet er oppgjort innen f.eks. 30 dager.

      Ellers kan du jo minne om inkassoloven som sier:
      § 15. Inkassatorens opplysningsplikt

      En inkassator skal holde fordringshaveren orientert om inkassosakens utvikling. Når oppdraget er avsluttet, skal inkassatoren gi fordringshaveren en skriftlig oppgave som viser hva skyldneren er krevd for, hva skyldneren har betalt, og hvilket vederlag inkassatoren krever for arbeid og kostnader.

      § 16. Behandlingen av innkasserte midler og andre klientmidler

      Inkassatoren skal snarest utbetale innkasserte midler til fordringshaveren. Inkassatoren kan holde tilbake et beløp svarende til sitt vederlag.

      Inkassatoren plikter å holde innkasserte midler og andre midler som tilhører klienter, adskilt fra egne midler og midler som ikke tilhører klienter.

      Kongen kan gi forskrift om behandlingen av innkasserte midler og andre midler som tilhører klienter og om rett til renter av slike midler.
      Og selvsagt sende brev med kopi til kreditor, Finanstilsyn, Forbrukerråd og Namsmann.

      Et annet alternativ er å kontakte Inkassoklagenemda.
      http://klagenemnda.inkasso.no/

      Bare litt brainstorming fra meg.

      Comment


      • #4
        Hei demra.

        Kredittopplysing er registere uavhengig av fordringshaver og innkassoselskap.
        Underlagt strenge regler fra Datatilsynet. Du kan lese litt her, Kredittopplysning - Datatilsynet

        Første jeg ville gjort var å kontakte kredittopplysningsfirmaet som sitter på din betalingsanmerking og forhørt meg med de. Sendt over dokumentasjon de ev. ettersspør og tatt det derfra. Hvis du har blitt kredisjekket har du fått brev fra de som har utført det, på det brevet står dine anmerkinger og hvor de er registrert osv.

        Det er regler for hvor lang tid dette kan ta, du skriver noe om ett par uker det er tross alt ikke mye i denne sammenheng.

        Lykke til, det ordner seg nok dette selvom det er aldri så frustrerende.

        Comment


        • #5
          Hei

          Takk for gode svar.

          Nei, Kredinor klarer aldri å bekrefte noe som helst. Det er en "egen avdeling" som tar seg av sånt, påstår de, og de sender bare henvendelsen videre og videre. NÅ har jeg vært ganske krass og bedt om å få snakke med rette folka, men de vet ikke hvem sitt bord dette er. Ringte nå i dag og, og det virker som om det sitter helt uerfarne tenåringer der.

          Snakka med forståelsesfull Kreditor i dag, som også skal purre. Sendte også dokumentasjonen til de, så de er happy. For øvrig bekreftet Kredinor at de har fått dokumentasjonen, men ikke fant den (!)..

          Er helt enig i at det ikke har gått lange tiden, men det gjør jo litt med selvfølelsen at kravene slettes når man endelig har klart å gjøre opp for seg

          Comment


          • #6
            At et inkassoselskap har så dårlige rutiner på registrering av oppgjør er ille. Jeg vil anta at det er sånne ting Finanstilsynet ville reagert på dersom tiden går og du blir nødt til å koble inn dem.

            Comment


            • #7
              Hei igjen,

              Her kommer en liten oppdatering:

              Det er kanskje noe antydning til fremgang i saken. Endelig truffet på en saksbehandler i Kredinor som gjør sitt beste med å finne ut av hva som har skjedd. Det er litt påstand mot påstand her da:

              - Kredinor bekrefter innbetaling, men påstår de ikke har fått oppgjøret fra min bank.
              - Banken min sier at pengene er sendt Kredinor og at alt er OK.

              Uansett tok jeg kontakt med namsmannen som var mer enn behjelpelig til å finne ut av hva som skjer, og mente at det var alvorlig av Kredinor å ikke fikse opp i saken når det har gått noe tid som det er gjort til nå.

              Nå mailer banken og Kredinor med hverandre, så vi får satse på at det lar seg ordne.

              Selve betalingene ble gjort på nettet, via noe som heter BankAxess, så folk bør være oppmerksomme på at dette tydeligvis kan lage krøll. (Tenker på de som nedbetaler gjeld og tror betalingen er registrert og gjort opp, mens det i realiteten bare er pengene som er forsvunnet)
              Last edited by demra; 10-05-12, 12:13.

              Comment


              • #8
                Synes det er kjempebra at du lager masse jobb for dem!!
                Håper det ordner seg, så godt at namsmannen er behjelpelig.
                Mål 2017:
                Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

                -- Normal is broke. Be weird! --


                Besøk min blogg: Pengebingen




                Comment


                • #9
                  BankAxxess gjorde en gang at jeg fikk en efaktura fra en mann i samme bygd med samme etternavn som meg selv. De nektet for at dette "var mulig", men jeg hadde da efakturaen i nettbanken okke som.

                  Merk at oppgjøret fra banken kan ta noen dager fra du har innbetalt til den registreres. Utover dette er det jo bare å sende dokumentasjon til samtlige instanser.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Realverdien View Post
                    BankAxxess gjorde en gang at jeg fikk en efaktura fra en mann i samme bygd med samme etternavn som meg selv. De nektet for at dette "var mulig", men jeg hadde da efakturaen i nettbanken okke som.

                    Merk at oppgjøret fra banken kan ta noen dager fra du har innbetalt til den registreres. Utover dette er det jo bare å sende dokumentasjon til samtlige instanser.
                    Stoler ikke på de BankAxess-greiene lenger, i hvertfall!

                    Siste nytt i saken er at banken har bekrefta på alle mulige måter at beløpet er gjort opp mot Kredinor. Kredinor skulle fikse saken innen klokken 14, men det skjedde jo ikke denne gangen heller. Reiser ned til namsmannen på mandag med dokumentasjonen, så hjelper de med å slette anmerkninger mot kredittselskap og løsøreregisteret. Kreditor må tydeligvis bare vente.

                    Comment


                    • #11
                      Kan du anmelde for overtredelse av inkassoloven?

                      Eller true med å anmelde? Eller få namsmannen til å gjøre det?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Sør View Post
                        Kan du anmelde for overtredelse av inkassoloven?

                        Eller true med å anmelde? Eller få namsmannen til å gjøre det?
                        True med anmeldelse og etterspill har jeg allerede gjort, uten at det har påvirket dem.
                        Kredinor har null kontroll på inngående forespørsler og henvendelser.
                        Skal høre med namsmannen hva de sier

                        Comment


                        • #13
                          Da bør strengt tatt de som styrer med bevilling til å drive inkassovirksomhet (Finanstilsynet) tipses.

                          Comment


                          • #14
                            Huff. Dette var ingen hyggelig sak. Håper du holder oss oppdatert
                            Mål for 2013:
                            1. 26.700,- nedbetale studielån
                            3. 50.000,- sparing (hittil kr. 30.000

                            Comment


                            • #15
                              ---
                              Last edited by solsikkedalen; 16-09-12, 21:05.

                              Comment

                              Working...
                              X