Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fellestråd: Mål for 2019

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fellestråd: Mål for 2019

Nytt år betyr som kjent nye muligheter og ikke minst nye spare mål. Hva er dine (økonomiske) mål for dette året?

Mine er som følger:

- Betale ned 230 000 kr på boliglånet (utgjør drøye 19 000/mnd i avdrag). Med større bolig i sikte innen et par år, har dette førstepri i år

- 40 000 kr i fond i løpet av året. Har lang horisont på dette, men er fristet å vente litt på bedre tider i markedet.

Mitt mål for året er å spare/investere 300 000 kr. Usikker på hvilken prosentandel jeg kommer til å plassere hvor mtp avdrag på boliglån, aksjer og fond osv. Hvis aksjer og fond blir tydelig billigere i tiden som kommer tror jeg det er lurest av meg i det lange løp å øke fokuset dit. Men det er jo og noe med denne tryggheten og komforten ved å betale ned gjeld.

Comment

Jeg har noe samme mål om ogellers. Spare 350' i 2019. Det blir mest i fond, for jeg betaler bolinglånet etter bankens plan.
      Presentasjon, mål og status:
      http://www.pengevett.com/presentasjo...html#post69558

Comment

Hvor høy sparerate har dere?

Mitt mål for fjoråret ble for ambisiøst; planla 220.000 men det ble 155.000.
        Jeg satser i år på 15.000 i måneden, tilsammen 180.000. Ca 44% sparerate.

Comment

*Jeg ønsker å føle meg mer økonomisk trygg. Akkurat nå føler jeg en enorm usikkerhet mtp uforutsatte utgifter i løpet av året. Prøver ut gnuCash for kontroll
          * Fortsette konsolidering av buffer
          * Bli kvitt topplånet på huset (84k) ved å få tak i "gamle" sparepenger i utlandet (bankkonto og aksjer)
          Mål for 2014:
          • Mannens studielån (51000)
          • Auka avdrag på huslån (m/ 4000/mnd)
          • Organisera buffer
          • Slutta med kredittkort
          • Få fellesøkonomi med mannen (?)
          • God delbetaling på ny bil

Comment

ebbaway: Er vel like greit å kjøpe fond med en gang. Når det blir bedre tider i markedet er fond dyrere ...

Mine mål kan man lese ut fra å følge nettstedet jeg driver, men i kort består det av fortsette å betale ned på boliglånet.

Deretter sparing i fond, kryptovaluta og kombinere det med et fornuftig forbruk og planlagte inkjøp. Enkelt å skrive, litt vanskeligere å gjennomføre.
            FORMUEBYGGING - Økonomi og livet

Comment

Jeg skal nedbetale et kredittkort med en saldo på ca 70.000. Det er ambisiøst, men mulig.
              Sparesiden Krimboka Emigrasjon

Comment

Satser igjen på å betale ned 150 000 på boliglånet. Det blir litt over 30% sparerate. Tror ikke jeg får veldig mye tilbake på skatten i år, så det kan bli litt hardt.

Comment

Working...
                X