Announcement

Collapse
No announcement yet.

Homlå is back

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Homlå is back

Jeg har tidligere hatt gode spareår med hjelp fra forumet her I løpet av 2013 og 2014 klarte jeg å spare 200 000! Fjoråret ble et etterlengtet spare fritt år som jeg virkelig trengte...

Kjenner det er litt blanda følelser med å komme tilbake her. På en måte så vil jeg og på en annen måte ikke. Har ingenting med forumet å gjøre i den forstand, kjenner at jeg har lyst å fortsette et spare fritt år til. Men samtidig ikke Har vell gravet dypt og funnet ut at det er jo faktisk ikke slik jeg ønsker å ha det. Jeg ønsker å spare til f.eks reiser eller andre ting. Da nytter det ikke å leve fra lønning til lønning. Og pengene har virkelig flydd i des-jan-feb så her må sparekniven frem
    Back In Business
    Spare 35 000 innen 1.7.16
    35 000

I en periode på ca 6 mnd har vi lånt 35 000 fra en høyrentekonto til forefallende rekninger/forbruk. Disse pengene skal jo tilbake og aller helst innen sommeren på grunn av da kommer en stor begivenhet og dermed utgift Så da tenker jeg at i løpet av juni, det vil si ca 4 måneder, skal vi spare 35 000. Det blir for nok ganske krevende ser jeg for meg, for føler økonomien akkurat går opp nå for tiden. Men men, det er bare å brette opp armene og gjøre det beste jeg kan
    Back In Business
    35 000

Comment

Velkommen tilbake!

Selv om det går mye i nedbetaling av forbrukslån, full nedbetaling av huslån og store krisebufre her inne, så er det lov å spare til andre ting.

Comment

Liker målet ditt jeg. Tilbakebetaling til seg sjøl, og i et beløp jeg personlig kan forholde meg til. Stor stas

Comment

Du får la humlå susa

Comment

Velkommen tilbake Hva med den gylne middelvei? Spare litt? Det gjelder vel å finne en økonomisk balanse en kan trives med i dag og i fremtiden. Ikke enten eller...
            [Aksjebloggen] [Målbevisst.no]

Comment

Velkommen tilbake, og man trenger ikke spare så det svir nei. Bare spare til det man ønsker seg samtidig som man lever rimelig greit.

Comment

Velkommen tilbake!

Bare å brette opp ermene.
                Hvorfor bruke penger man ikke har, til å kjøpe ting man ikke trenger, for å imponere folk man ikke liker?

Comment

Velkommen tilbake ja!
                  Sparemål er bra uansett formål synes jeg
                  Mål 2017:
                  Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Takk for velkomst

Ja, jeg tror nok den gylne middelvei er en god vei for å velge. Skal ein klare å holde motivasjonen oppe over lengre tid og ikke "sprekke", så må en ha litt slingringsmonn. Men ønsker å ha et litt tøft mål nå, for å bli "ferdig" med tilbakebetalingen fortest mulig. Så får vi se etterpå hva mål jeg lander på da. Mulig en liten mini buffer? Må tilføye at jeg har fått såpass pengevett at jeg har en buffer på 100 000. Den er tenkt til virkelig krise, viss jeg skulle miste jobben, bli sykemeldt etc. Eller spare til bil? Eller begge deler?

Iallefall: Jeg har allerede fått overført 5000, håper de kan bli værende for jeg får ikke lønn før den 15
                    Back In Business
                    35 000

Comment

Velkommen tilbake jeg mister fokus titt og stadig, men jeg har mine faste trekk så grunnsparingen min går rett på sine kontoer på lønningsdag uansett. Dette er penger jeg ikke tenker på at jeg har veldig kjekt så går resten litt opp og ned 2015 ble ett år hvor jeg brukte mye penger også, dog til det jeg har spart til. Men oi så naken jeg føler meg uten dem så prøver å spare dem opp igjen

Lykke til med målene dine

Comment

Jeg har lyst til å sette opp et budsjett slik at jeg kan finne ut hvor mye det er mulig å spare. Foreløpig så setter jeg over penger til rekningskontoen når x antall kr er til forfall. Hadde vært mye mer oversiktlig om jeg hadde visst hvilken sum vi hadde trengt hver måned for å betale alle rekninger.

Vi har faktisk ganske lenge praktisert ukeshandling med handleliste + middagsliste. Både for å spare penger og for å spare tid. Helt genialt spør du meg Budsjettet er på 6000 i måneden, men vi har søren meg ikke klart å holde det både for januar og februar. Hmmrrf!! Ikke så mye over, men kjenner det irriterer meg litt

Jan: 6227
                        Feb: 6592

Satser på at vi klarer å holde budsjettet for mars måned!!! Jeg tenker vi skal prøve å holde oss til max 5000 pga vi har gått over de forrgje månedene.
                        Back In Business
                        35 000

Comment

Originally posted by Homlå View Post
                          Jeg har lyst til å sette opp et budsjett slik at jeg kan finne ut hvor mye det er mulig å spare. Foreløpig så setter jeg over penger til rekningskontoen når x antall kr er til forfall. Hadde vært mye mer oversiktlig om jeg hadde visst hvilken sum vi hadde trengt hver måned for å betale alle rekninger.
                          Har du mulighet til å finne ut hvor mye dere betalte i regninger hver måned i fjor, f.eks fra en oversikt i nettbanken (sånn som endel nettbanker har)? Og så sette over det + en litt til for prisøkning mm, hver måned? Da blir det forhåpentligvis et overskudd over tid, og 30.06 så kan du ta overskuddet og overføre det til sparemålet?

Eller ta utgangspunktet i en eller flere måneder som har mye regninger? Januar (lisens), februar (strømforbruk), mars (årsavgift) eller måned med kommunale avgifter...

Comment

Originally posted by Homlå View Post

Vi har faktisk ganske lenge praktisert ukeshandling med handleliste + middagsliste. Både for å spare penger og for å spare tid. Helt genialt spør du meg Budsjettet er på 6000 i måneden, men vi har søren meg ikke klart å holde det både for januar og februar. Hmmrrf!! Ikke så mye over, men kjenner det irriterer meg litt

Jan: 6227
                            Feb: 6592

Satser på at vi klarer å holde budsjettet for mars måned!!! Jeg tenker vi skal prøve å holde oss til max 5000 pga vi har gått over de forrgje månedene.
                            Det jeg gjorde første gangen var å sette opp alle de faste utgifter jeg kom på, og så supplerte jeg etterhvert som regninger dukket opp som jeg hadde glemt Etter et par mnd var oversikten ganske komplett, men unntak av årsavgifter, lisens osv da. Noen av de husker man, andre kommer man på da de dukker opp. Kan ta litt tid å få full oversikt, men det er ingen grunn til ikke å starte opp! Er jo veldig deilig når man har kontroll på hver eneste utgift Gjør det lettere å spare også synes jeg!

I budsjettet her har vi også en post for "diverse" som kan være enkelte ting som dukker opp som utgifter utenom det vanlige, den oppdaterer vi da før hver måned. Ellers holder det seg jo rimelig fast heldigvis! Setter også fast av til f.eks helseutgifter, bilutgifter, babyutgifter, gaver osv. Så ikke slike ting går under radaren.
                            Mål 2017:
                            Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

5000 spart i mars. Satser på de pengene blir stående! Må bare si at iår har det jammen meg vært tøffe jan, feb og mars Men så er det jo første året vi har (stort) huslån + andre boutgifter...

Månedsbudsjettet på mat ble 5574 i mars, 574 for mye. Bursdagsfeiring er nok grunnen for "sprekken"

Budsjettet er godt i gang, og takk for mange gode tips
                              Last edited by Homlå; 28-03-16, 22:26.
                              Back In Business
                              35 000

Comment

Working...
                              X