Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fellestråd: Sparemål 2018

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fellestråd: Sparemål 2018

Har kjøpt ny bolig og selger to andre i disse tider, så det blir uoversiktlig økonomi fremover.

Derfor setter jeg et enkelt sparemål: 100k på sparekonto(ny cashbuffer).

Mitt mål er også enkelt i år: 150 000 kroner nedbetaling på boliglånet.

Comment

200 000 er mitt mål, ca 70 prosent av inntekt etter skatt. Får prøva å finrekna på da i slutten av året.

Comment

Overtar og flytter inn i min første bolig i år, så regner med det blir noen ekstra kostnader og utgifter i forbindelse med flyttingen, inventar og hvitevarer.
        Håper på sparerate på 50% (inkl avdrag på boliglånet), men sier meg vel fornøyd hvis jeg bikker 40%.

BSU for i år er allerede fylt, oppspart i løpet av 2017. Målsettingen er å spare 25k for 2019-sparingen i løpet av året.

Comment

50% sparerate er heftig.

Comment

40% sparerate her i gården, over de neste 3 årene, så skal vi kjøpe oss en villa i en rolig gate og et fint strøk.

Comment

Mitt sparemål er som følger: 30 000 i bustadsparing. Utført. 25 000 i BSU. Utført. 30 000 I GSU. 140 000 i fond/aksjer. Fortsette nedbetaling på huslån 90 000. 50 000 i bufferkonto.

Comment

Målet mitt er å spare all støtte fra Lånekassen de siste månedene nå (siste semester som student). Fra juni vet jeg ikke om jeg fortsetter i min 60% stilling, eller om jeg får 100% stilling noe sted, og det er dermed også usikkert hvordan jeg bør sette sparemålene mine.

Fra 15. juni avsluttes fastrenteavtalen jeg har på boliglånet mitt, så da er planen å betale ned ekstra på boliglånet. Hvor mye vet jeg ikke enda.
                Mål 2018:
                * Spare 90.000 på sparekonto innen 1. juli 2018. (46.000)
                * Spare 6.000 i fond. (1.000)
                Få jobb i 100% stilling.

Comment

Mine sparemål fordeler seg som følger:
                  - BSU 25 000
                  - Nedbetaling gjeld 70 000
                  - Aksjesparing 35 000

Dette gitt at jeg ikke jobber noe overtid, bonus også holdt utenfor.
                  Besøk gjerne Aksjeinvest for oppdateringer om aksjer og investering.

Comment

Originally posted by Frøken View Post
                    Målet mitt er å spare all støtte fra Lånekassen de siste månedene nå (siste semester som student). Fra juni vet jeg ikke om jeg fortsetter i min 60% stilling, eller om jeg får 100% stilling noe sted, og det er dermed også usikkert hvordan jeg bør sette sparemålene mine.

Fra 15. juni avsluttes fastrenteavtalen jeg har på boliglånet mitt, så da er planen å betale ned ekstra på boliglånet. Hvor mye vet jeg ikke enda.
                    Den planen for boliglånet anbefaler jeg at du gjør betinget av jobb-situasjon. Ordinære terminbeløp må du selvfølgelig fortsette med, men ekstra-avdrag er noe man først begynner med når man vet at man har inntekt, og at buffer er på plass.

Sparing bør du fortsette med, men altså til uspesifisert/buffer, inntil du vet mer om inntektene fremover.

Comment

Originally posted by Hiin Allvise View Post
                      Den planen for boliglånet anbefaler jeg at du gjør betinget av jobb-situasjon. Ordinære terminbeløp må du selvfølgelig fortsette med, men ekstra-avdrag er noe man først begynner med når man vet at man har inntekt, og at buffer er på plass.

Sparing bør du fortsette med, men altså til uspesifisert/buffer, inntil du vet mer om inntektene fremover.
                      Takk for tips, det setter jeg stor pris på!

Jeg har nesten 190.000 på sparekonto akkurat nå, og tenkte at det kanskje holder å ha 100.000 som stor buffer (jeg liker å ha en solid buffer, spesielt med 60% stilling). Og at jeg kan sette resten i nedbetaling av boliggjeld? Og eventuelt overskudd jeg får hver måned fra 15 juni kan settes i ekstra nedbetaling av bolig, så lenge jeg har en buffer på 100.000?
                      Mål 2018:
                      Få jobb i 100% stilling.

Comment

Joda, med sånne tall kan man forstå planen - men la meg da foreslå bare ganske enkelt at man venter til over ferien (man skal vel ha sommerferie ?) med å ta avgjørelsen om og evt. hvor mye man så skal betale inn på lånet...

Poenget er som før - hvis jobbsituasjonen har litt spørsmålstegn, ville jeg ha ventet på litt mere avklaring før overføring skjer...

Comment

Det er sikkert lurt å vente litt med å overføre ja, jeg vet jo heller ikke hvilken rente boliglånet vil havne på når jeg går ut av fastrentelånet så å vente til over sommeren med å se hvordan budsjettet vil se ut, skal jeg gjøre
                          Mål 2018:
                          Få jobb i 100% stilling.

Comment

Mitt overordnede sparemål for 2018 er å spare/øke formuen totalt 468.351,21 (inkludert avkastning på eksisterende portefølje) fordelt på nedbetaling på boliglån og sparing mot fond, aksjer og sparekontoer, inkludert BSU.
                            Skriver på pengefokus.com om privatøkonomi og sparing.

Comment

Heftig det veo01, kan jeg spørre hvordan akkurat det beløpet er målet?

Comment

Working...
                              X