Announcement

Collapse
No announcement yet.

En nyetablert familiefars bekjennelser

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• En nyetablert familiefars bekjennelser

På tide og ordne opp!!

Jeg vil her føre en aldri så liten dagbok om min vei til økonomisk oversikt og forutsigbarhet.
    Først en introduksjon av meg:

Jeg er 26 år gammel mann, forlovet med en herlig(men dessverre uøkonomisk kvinne) og har ei datter på 1,5år.

Bor i rekkehus i ei lita bygd i Vestfold og har lånt sånn ca 100% av det huset er verdt.
    Vi er begge i full jobb, men har ikke no særlig utdannelse å skryte av så lønningsposen er ikke altfor full når den kommer i begynnelsen av hver måned.

Status pr 30.11.12

I tillegg til huslån på nesten 1,6mill så har vi noen kredittkort med ca 40000
    utestående. De har forøvrig stått å renta seg sånn i ett par år. (25000 i dass)
    Har bodd i huset her i ett års tid og fruen har styrt finansene. Dvs vi deler en felles regningskonto som vi setter inn 20000kr på hver måned å så betaler hu alt av regninger. Det har fra 01.12.10 blitt innvalgt ny finansminister i huset(enstemming faktisk, ettersom fruen har blitt fratatt stemmerett)

Jeg har brukt siste uke på å lese på pengevett, økonomiguiden, stbab og endel andre blogger og laget meg liksågodt en profil her inne. Mye inspirasjon, tips og nyttige lenker her på forumet.

Jeg har nå innsett verdien av ett skikkelig budsjett og jeg har prøvd meg på ett utkast. Har ingen oversikt over hva vi bruker på mat og bensin, men alle andre poster har blitt gjennomgått ganske grundig. I tillegg har jeg åpnet en liten drøss med nye kontoer i nettbanken med automatiske trekk som kjøres inn samme dag som lønninga kommer. sitter da igjen med 1500 til hver av oss til unødvendige ting som fest, lekeland og svømmehallen med datteren vår, snus, impulskjøp(fyfy, jeg veit) og annet div.

Planen fremover

Få oversikt over økonomien. Håper dette lar seg gjøre i løpet av ett par mnd
    Nedbetale kredittkort. forhåpentligvis innen 12.11
    Spare opp buffer. Fortløpende
    Spare opp BSU. Når oversikten tillater det.

Har satt opp en foreløpig fordelingsnøkkel som ser slik ut:

Regningskonto: 21850
    Mat og hygiene: 5000
    Bensin: 1500
    Ferie: 1000
    Gaver: 500
    Klær og sko: 1500
    Buffersparing: 1000
    Forbruk: 3000

Resten skal brukes på å sette igang ett aldri så lite snøskred. Blir ikke store greine, men kredittkortene må dø. i følge økonomiguidens budsjett sitter jeg igjen med 13000 i året etter alle utgifter, men da har jeg lagt opp til litt høyere utgifter på bil, oppussing og andre ting enn jeg virkelig bruker(håper jeg)
    Satser uansett på å ha nedbetalt kredittkort innen vi skriver 2012.

Har også store planer om å rydde litt i loft og boder å selge endel ting vi ikke bruker. Jeg har også en bil som ikke blir brukt som jeg har veldig lyst til å bli kvitt. Den er ikke verdt mange tusenlappene, men kan muligens få 10000 for den. har også stereo i bilen til ca 30000 som jeg kanskje kan få 10000 til for hvis jeg er heldig. også har jeg litt treningsutstyr, hvitevarer, elektronikk og diverse krams jeg kanskje kan få noen tusen for. Planen er å fordele dette på buffer og snøskred.

Skriv gjerne en liten kommentar da jeg er veldig grønn på dette

(PM sent for å flytte til memoarer)
    Aksjeamatøren
    2012
    Makse BSUx2
    50.000 i buffer
    30.000 i aksjer

La snøballene rulle !

Ps synes sparing vs reint forbuk var en liten mismatch, men bedre det, enn budsjett sprekk
    Last edited by Alltid Blakk; 30-11-10, 22:55. Reason: tenker ETTER at jeg taster

Comment

Jeg er fullstendig klar over det, men prøver å få med fruen på dette også uten å ødelegge husfreden totalt. Hun mener desember er en lite egnet måned å starte dette på.(for å si det pent)

Holdes forbruket under 3000 vil resterende bli brukt til nedbetaling av kredittkort. Ettersom jeg ikke har så god oversikt har jeg overestimert endel på noen punkter så jeg ikke skal få total budsjettsprekk i første måned. Desember betyr jo også halv skatt, men også masse ekstra utgifter som jeg ikke vet helt hvordan vil slå ut.

Sitter å skriver annonser på finn for å selge litt stereo nå. har begynt på en annonse for bilen også, men gjør ikke dette med lett hjerte. brukt hundrevis av timer på den bilen så den er MYE mer verdt for meg enn den er på markedet. men den blir nok solgt ja

Penger fra disse salgene vil bli brukt på å lage en liten buffer samt å starte snøskredet.
      Aksjeamatøren
      2012
      Makse BSUx2
      50.000 i buffer
      30.000 i aksjer

Comment

Originally posted by mariusfa View Post
        På tide og ordne opp!!

Jeg vil her føre en aldri så liten dagbok om min vei til økonomisk oversikt og forutsigbarhet.

Jeg er 26 år gammel mann, forlovet med en herlig(men dessverre uøkonomisk kvinne) og har ei datter på 1,5år.

Bor i rekkehus i ei lita bygd i Vestfold og har lånt sånn ca 100% av det huset er verdt.
        Vi er begge i full jobb, men har ikke no særlig utdannelse å skryte av så lønningsposen er ikke altfor full når den kommer i begynnelsen av hver måned.

Status pr 30.11.12

Har bodd i huset her i ett års tid og fruen har styrt finansene. Dvs vi deler en felles regningskonto som vi setter inn 20000kr på hver måned å så betaler hu alt av regninger. Det har fra 01.12.10 blitt innvalgt ny finansminister i huset(enstemming faktisk, ettersom fruen har blitt fratatt stemmerett)

Jeg har brukt siste uke på å lese på pengevett, økonomiguiden, stbab og endel andre blogger og laget meg liksågodt en profil her inne. Mye inspirasjon, tips og nyttige lenker her på forumet.

Jeg har nå innsett verdien av ett skikkelig budsjett og jeg har prøvd meg på ett utkast. Har ingen oversikt over hva vi bruker på mat og bensin, men alle andre poster har blitt gjennomgått ganske grundig. I tillegg har jeg åpnet en liten drøss med nye kontoer i nettbanken med automatiske trekk som kjøres inn samme dag som lønninga kommer. sitter da igjen med 1500 til hver av oss til unødvendige ting som fest, lekeland og svømmehallen med datteren vår, snus, impulskjøp(fyfy, jeg veit) og annet div.

Planen fremover

Har satt opp en foreløpig fordelingsnøkkel som ser slik ut:

Regningskonto: 21850
        Mat og hygiene: 5000
        Bensin: 1500
        Ferie: 1000
        Gaver: 500
        Klær og sko: 1500
        Buffersparing: 1000
        Forbruk: 3000

Resten skal brukes på å sette igang ett aldri så lite snøskred. Blir ikke store greine, men kredittkortene må dø. i følge økonomiguidens budsjett sitter jeg igjen med 13000 i året etter alle utgifter, men da har jeg lagt opp til litt høyere utgifter på bil, oppussing og andre ting enn jeg virkelig bruker(håper jeg)

Har også store planer om å rydde litt i loft og boder å selge endel ting vi ikke bruker. Jeg har også en bil som ikke blir brukt som jeg har veldig lyst til å bli kvitt. Den er ikke verdt mange tusenlappene, men kan muligens få 10000 for den. har også stereo i bilen til ca 30000 som jeg kanskje kan få 10000 til for hvis jeg er heldig. også har jeg litt treningsutstyr, hvitevarer, elektronikk og diverse krams jeg kanskje kan få noen tusen for. Planen er å fordele dette på buffer og snøskred.

Det er flott at du tenker på å ordne økonomien såpass tidlig i livet ditt. Da har du gode muligheter for å spare deg opp en del penger over tid.
        Om du ikke bruker bilen, er det bare å selge den for å få penger og slippe å betale månedlige utgifter på bilen til forsikring, bensin, årsavgift o.l.
        En annen ting er det å gå inn i detaljene i budsjettet og se på f.eks. matbudsjettet om dere kan spare noen penger ved å handle fornuftig der. Kanskje det er mange ting som koster lite men som over tid blir mye penger? Nå vet jeg ikke om det her er mulig, men om huset har steget noe i verdi e.l. kan det kanskje være mulig å få inn kredittkortutgiftene inn i huslånet, slik at du får lavere rente?
        Så har en og det at om en slutter med å feste, røyke og snuse så kan en spare mye penger.
        Veldig smart å ha en konto til regninger og sparing og en til brukskonto som går til forbruk og div dritt.
        Jeg har fått solgt unna en del ting av ting jeg eier selv og sitter igjen med noen 1000 lapper. og det er kjekt å kunne ha som backup og unne seg litt i sparingstidene.

Comment

Jeg har flyttet denne. Håper det var riktig tråd nå.

Comment

Gratulerer som nyvalgt finansminister.
            Sette opp budsjett er en god begynnelse. Lykke til videre. Blir spennende å følge med på deg og tallene dine

Comment

Originally posted by mariusfa View Post
              På tide og ordne opp!!

Status pr 30.11.12

Har bodd i huset her i ett års tid og fruen har styrt finansene.

I tillegg har jeg åpnet en liten drøss med nye kontoer i nettbanken med automatiske trekk som kjøres inn samme dag som lønninga kommer. sitter da igjen med 1500 til hver av oss til unødvendige ting som fest, lekeland og svømmehallen med datteren vår, snus, impulskjøp(fyfy, jeg veit) og annet div.

Planen fremover

Hei mariusfa

Gratulerer med målet om å bli personøkonomi bevist far. Økonomi er noe som læres i hjemmet og ikke i skoleverket (unntatt de som studerer økonomifaget) dette gjelder folk flest. Det er fult mulig å ha høyskole utdanning og være analfabet innen økonomi på samme måte som det er fult mulig å være lavere utdannet og være blant de rikeste i landet, selv om det er få som har klart det.

Du er på rett vei, jeg ønsker deg lykke til videre i arbeidet med økonomien
              Non bene pro toto Libertas vendiur auro.

Comment

Første steget er tatt.
                Synes du er fornuftig som velger en forsiktig start med litt mer forbruk enn sparing.
                Det er vanskelig å bryte gamle vaner brått og brutalt. Og om ikke fruen er med, så blir det ikke mye fred i heimen. Da er det bedre å øke spareandelen mer etterhvert.

Lykke til med starten på en ny økonomisk hverdag.

Mvh
                Finansskrulling
                Selverklært allergisk mot gjeld!

Mål 2013:
                - TBA

Mål 2012:
                - Spare opp EK: 300 000,- (Resultat: 306 000,-)

Comment

WhitePilgrim:

Bilen er besluttet solgt. Om den vil bli solgt er en annen ting da det er 100 like bilen på finn.no og min ikke er i beste stand. Om den ikke er solgt før jul så vil jeg uansett levere skiltene for å slippe årsavgift og forsikring.
                  Å gå inn i budsjetter litt mer detaljert vil selvfølgelig bli gjort, men jeg må nok spare kvitteringer en stund for å finne ut hvor pengene havner.
                  Leste på E24 at boligprisene har steget voldsomt siste år, så huset har jo kanskje blitt noe mer verdt. Kan jo ikke skade å høre med banken, selv om vi fortsatt har høyere lån enn kjøpesummen.
                  Takk for tipset.

Lin:

Helt korrekt. Takker

Viking:

Takk skal du ha. Skal prøve å oppdatere når det skjer noe som er verdt å reportere.

Brabla:

Jeg er da i den privigilerte situasjon å være lavt utdannet OG ha dårlig greie på økonomi
                  Men jeg prøver jo da...

Finansskrulling:

Tror også det kan være smart å begynne rolig. Fruen er blitt litt mer positivt innstilt til dette. For hu er jo lei av å leve fra lønn til lønn hu også. Men ved en litt mykere overgang så holder husfreden seg til over jul i år også

Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

Liten update

Har fått meg en ekstra jobb. Så det vil bli noen tusen lapper ekstra hver måned.

Da blir det kanskje litt høyere fart på snøskredet mitt. Må nok investere i litt superundertøy og tykke sokker. Jobbe ute på natten i 20 kalde krever ordentlige klær.
                  Aksjeamatøren
                  2012
                  Makse BSUx2
                  50.000 i buffer
                  30.000 i aksjer

Comment

Jeg syns du har en veldig fornuftig tilnærming her. Det er liten vits å stramme inn så mye at du ikke får fruen på laget.

Lykke til!
                    Hvorfor bruke penger man ikke har, til å kjøpe ting man ikke trenger, for å imponere folk man ikke liker?

Comment

Ser jo ut som en god plan dette! En til jobb er også imponerende. Da blir kanskje kredittkortet borte rimelig kjapt?
                      FORMUEBYGGING - Økonomi og livet

Comment

Dragen: Ja, får jo ikke gjort dette uten henne, så er greit å ha henne med på laget.

formuebygging: håper jo at de vil være borte så fort som mulig. i denne tråden http://www.pengevett.com/gjeld/1567-...tkort-lan.html så har brabla satt opp en nedbetalingsplan som gjør at jeg vil være ferdig om nøyaktig ett år. nå har ikke jeg regnet med feriepenger, tilbakebetaling på skatt og bonus fra jobben så tror(håper) at det skal være gjort før den tid.

Skal samtidig prøve å sette av litt penger til en buffer så 4000 er nok maks av hva jeg kan regne med å klare hver mnd. Er ikke helt sikker på hvor mye jeg får for den nye jobben, men den lønninga vil i sin helhet gå til buffer og nedbetaling av gjeld.
                        Etter bufferen er på 15000 vil jeg begynne å sette av litt på BSU også tenkte jeg, mens bufferen skal økes sakte men sikkert.

Har nå 20000 på Bsu men har ikke spart der på ca 2år. dvs at jeg bør makse den hvert år frem til jeg er 33 for å få maks utbytte av den. Det bør gå så lenge det ikke skjer store ting i økonomien.

Har i hvertfall ordna meg en plan for fremtiden nå da. Så får vi håpe Pengevett.com gjør så jeg klarer å realisere dem.
                        Aksjeamatøren
                        2012
                        Makse BSUx2
                        50.000 i buffer
                        30.000 i aksjer

Comment

Liten update

Fikk en svær konvolutt i posten idag som jeg har gruet meg veldig til.

Avsender var politiet.

Så for meg 15000-20000 kroner i dass der.(ja da, det var i fylla) men den havnet på 6000. Så dårlige og gode nyheter i ett der altså. fruen fikk en saftig fartsbot tidligere i år så de pengene har vi på en måte vendt oss til å betale hver måned(avdrag uten rente eller gebyr)

Lønninga kom i går. ca 7000 mer denne måneden enn vanlig grunnet halv skatt. Regnet på alle julegaver, bortsett fra gaven fra fruen til meg og omvendt, og det kom på ca 3000. Endel er allerede kjøpt og regningene ble betalt i går. Så vi har noen tusen ekstra til buffer denne måneden.

Greit å ha en bitteliten buffer som vi bygger gradvis på, samtidig som vi nedbetaler forbruksgjeld.

Penger er også satt av på klær og sko, ferie og gavekontoene.
                          1000kr satt av til buffer også. det som ikke blir brukt i forbindelse med julen vil også bli satt inn der.

Fruen kommer fra en veldig "julete" familie og jeg vil ikke legge meg ut med dem ved å stramme inn altfor hardt akkurat i desember, så får vi heller ta i litt når nyåret kommer.

Blir forøvrig en forholdsvis billig jul da vi skal bort hele julen, så spiser og drikker mye gratis der da. Nyttår feiret vi hos oss i fjor så den får noen andre ta seg av i år. sparer fort litt der også.

Men lurer litt på om jeg skal kjøpe meg en sekk til med ved. Fyrer som en gal for tiden. hadde like mye i boden når vinteren kom som jeg brukte i hele fjor, men da flyttet jeg inn 1 desember og i år har jeg allerede fyra opp endel.
                          Ser for meg å gå tom for ved i februar med 1,50kr for KW/t. Da blir strømregningen høy
                          Aksjeamatøren
                          2012
                          Makse BSUx2
                          50.000 i buffer
                          30.000 i aksjer

Comment

Jeg må si det igjen - jeg syns du har en veldig fornuftig tilnærming her. Økonomien deres ble ikke rotete på en dag, den blir ikke ryddig på en dag heller. Du begynner bra.

Les tråden til Zelig - det er veldig inspirerende å lese hvordan hun og Gamlefar blir mer og mer samkjørte etter hvert.
                            Hvorfor bruke penger man ikke har, til å kjøpe ting man ikke trenger, for å imponere folk man ikke liker?

Comment

Originally posted by Dragen View Post
                              Jeg må si det igjen - jeg syns du har en veldig fornuftig tilnærming her. Økonomien deres ble ikke rotete på en dag, den blir ikke ryddig på en dag heller. Du begynner bra.

Les tråden til Zelig - det er veldig inspirerende å lese hvordan hun og Gamlefar blir mer og mer samkjørte etter hvert.
                              Hyggelig av deg Dragen

Leste gjennom hele tråden nå. Absolutt motiverende. Kjenner meg litt igjen i endel ting.

Håper å tror at vi blir litt mer samkjørte her også etterhvert. Tror bare fruen har litt vanskeligere for å bryte uvanene enn meg.

Vi var på julebord i går med hele svigerfamilien. Kjempefin og ganske dyr kveld.

2221kr ut fra forbrukskontoen min. Dvs at forbruk for denne måneden er nesten brukt opp. 1100 fra hver.

Ett lite problem kom også til overflaten i går. Fruen har 1500kr igjen på kontoen til forbruk på begynnelsen av måneden. Det samme har jeg, men det er også 5000 til mat og 1500 til transport på den kontoen, da vi ikke har fått ett felleskort til disse postene.
                              Hun mente da at jeg burde betale alt mulig siden hun hadde så lite penger på kontoen og jeg hadde mye.

Gadd ikke å ta den krangelen på en kveld som vi igrunn skulle ha det gøy, men dette viser at hun ikke har forstått noe som helst med dette budsjett greiene.
                              Jeg har jo akkurat like mye penger til forbruk som henne.

men men, litt startproblemer må vel regnes med. Har i hvertfall betalt alle regninger og det er fortsatt over 4000kr på regningskontoen for desember.
                              Aksjeamatøren
                              2012
                              Makse BSUx2
                              50.000 i buffer
                              30.000 i aksjer

Comment

Working...
                              X