Announcement

Collapse
No announcement yet.

En nyetablert familiefars bekjennelser

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Skjedd litt her siden sist også..

Kjøpt oss ny bil. Det ble en Kia C'eed Stasjonsvogn. En mellomstor sak. 2008 mod, 70.000km og fortsatt nybilsgaranti. Alt av utstyr og en solid oppgradering fra forrige bil.

Dette til den nette sum av 132.000 kr. Siden jeg ikke hadde 132.000 på konto så ble det ett lån. Feil sted å skrive dette.I KNOW..

Men vi fikk det inn på boliglånet grunnet en mye hyggeligere rente. Betalingen blir selvfølgelig økt så vi ikke betaler renter på denne bilen i 20år.
    Storfornøyd med ny bil selv om jeg ikke får kjøre den Det har blitt kone/barn bil, mens far kjører rundt i old'faithful uten varmeapparat. Litt småkjølig om dagen..

Har satt av 14.000 på bilbuffer også. reparasjon/vedlikeholdskonto. Denne vil få 2000 pr mnd fremover. Regner ikke med å være like heldig med denne bilen som med forrige.
    Old'faithful blir solgt før nyttår for å slippe årsavgift o.l

Selv om den har gått 270.000km så ser jeg de ligger til 10-15k på finn. Hadde jo vært fint å fått litt igjen for den også. Hadde i grunn regna med å vrake den.

Ellers...

Jeg og en kompis har kikka litt på å kjøpe ett hus for utleie. Vi har lufta det for huseier(hans mor) og hun var ikke fjern for tanken. Det som gjør dette spennende er at vi får da huset til en hyggelig pris/takst. På det åpne markedet går slike objekter langt over takst.
    Huset ligger ikke langt unna ett stort industriområde så planen er å leie ut 5 soverom til bofellesskap, samt en leilighet.

Vi vil legge oss godt under vanlig pris i området for å ha folk i rommene til enhver tid.

Har kontakt med vikarbyrået som ordner svensker til området så det skal være mulig å ha fullt belegg store deler av året.

Dette er veldig spennende og noe som kan være en bra begynnelse

Fruen var også positiv(etter hvert) til planen, da det vil kreve mye arbeid og sene kvelder den første tiden. Det er nemlig mye å gjøre på huset. Men kompisen min er snekker, men de kontakter og priser det medfølger. Samt at vi sammen har mye utestående tjenester av både blekkbankere, gravemaskinførere, trikkere, samt deres respektive bedre halvdeler som skal få lov å være med å male og legge gulv.

Vi må først overtale huseier og senere banken.
    Men jeg lever i troen på at banken er i business for å tjene penger og jeg skal gi dem ett tilbud de ikke kan si nei til

Ellers...

Er det snart jul, med de utgiftene det medfører. Vi skal ha julaften hos oss i år, så da står vi for mat og endel drikke. Det vil nok koste noen tusenlapper, men det er viktig å kose seg litt i mørketiden regner med svigerfar tar med både blankt og brunt til glassene så det blir nok ikke så ille.
    Gaver er vi visst snart ferdig med har jeg hørt
    Bare en tur ut på lille julaften for å kjøpe til fruen...

Målene for 2012 ser faktisk i så ille ut som jeg fryktet.

Ca 50.000 står på diverse konti og er tilgjengelige ved kriser. Mer enn dette vil jeg ikke ha stående i bank.

BSU har blitt fylt opp med 20.000 i år, mens fruens har blitt totalt oversett. Prøvde å gi dama litt ansvar i år, så jeg skal slippe alt selv, men det fungerte visst dårlig. Har nok blitt gardiner og telys-holdere for de pengene..
    Hadde planer om å "finne" de pengene og overføre før nyttår, men jeg veit ikke helt.

Aksjene har økt litt, men jeg har satt inn lite så det er mindre enn målsetningen der. Det går fryktelig sakte å øke denne kontoen da jeg har prioritert BSU, buffer og vedlikehold på huset. Neste år vil jeg nok øke innbetalingene til denne kontoen. Merker at jeg bruker stadig mindre tid på dette, noe som er svært positivt. Jeg har lært det grunnleggende om hvordan å vurdere ett selskap, strategien er utformet og jeg slipper å bruke så mye energi på dette. Jeg har noen svært spekulative posisjoner så jeg kikker hver dag, men det holder å lese overskriftene på sakene som omhandler selskapene. Som regel er det bare "støy"
    Og heldigvis er det en app som samler alt av info om selskapet som har blitt publisert på nettet den dagen. Svært nyttig.
    Stock watcher heter den for de som er interessert.

Mål for 2013 kommer..

Ønsker alle pengevettere en hyggelig julefeiring.
    Aksjeamatøren
    2012
    Makse BSUx2
    50.000 i buffer
    30.000 i aksjer

Comment

• Grattis med ny bil
      Smart at dere betaler ekstra slik dere slipper renteutgifter på den i hele lånets løpetid.

Ellers så går det jo veien her, gjør det ikke?
      BSU har økt (din i alle fall, fruen har vel fått nydelige gardiner )
      Du har mer i aksjer.
      Du har buffer.

Synes du skal være godt fornøyd, jeg
      Mål for 2013:
      1. 26.700,- nedbetale studielån
      3. 50.000,- sparing (hittil kr. 30.000

Comment

• Er "passe" fornøyd med 2012 sett under ett. Men man kommer ikke noe sted her i verden ved å være fornøyd med tingenes tilstand Man må ha litt å strekke seg etter og man må sette seg mål som er vanskelige.

Pengene i seg selv er ikke de viktigste. Det jeg savner er at vi er to stykker som drar lasset i samme retning. det er stress å være den eneste i huset som bryr seg om økonomien. Være den eneste som passer på at vi har penger til ting som kommer i fremtiden og være den strenge som må si nei til alt mulig hele tiden. Det virker som fruen tror vi har mye mer utbetalt enn vi faktisk har.

Vurderer faktisk å kjøre delt økonomi i ett år, så hu kanskje merker hvor mye jeg subsidierer forbruket hennes av skrot..
        Aksjeamatøren
        2012
        Makse BSUx2
        50.000 i buffer
        30.000 i aksjer

Comment

• Originally posted by mariusfa View Post
          Vurderer faktisk å kjøre delt økonomi i ett år, så hu kanskje merker hvor mye jeg subsidierer forbruket hennes av skrot..
          da får a nok sving på mastercardet skal du se.
          Gjeld er roten til økonomisk ruin.

Comment

• faen, det har jeg ikke tenkt på..

*finne frem saksa...
            Aksjeamatøren
            2012
            Makse BSUx2
            50.000 i buffer
            30.000 i aksjer

Comment

• Du er en inspirasjon marius.

Comment

• Flotte greier, Marius.

Føler et behov for å presisere at ikke alle fruer er like - det er vel en grunn for at minst en av brukerne her inne har trodd at jeg er en mann. Jeg ville også prioritert BSU framfor gardiner og telysholdere.
                Hvorfor bruke penger man ikke har, til å kjøpe ting man ikke trenger, for å imponere folk man ikke liker?

Comment

• Hadde vært artig å høre hvor Marius er i dag. Husker godt denne karen, en stor inspirasjon.

Comment

• Har ikkje lest denne tråden her men leste den fyrste sida før eg såg at da var 27 side til, var før eg var blit aktiv her. Men uansett forum så har gammle helta da med å forsvinna, sett da før.

Comment

Working...
                    X