Announcement

Collapse
No announcement yet.

Presentasjon av meg og mitt!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mål 2017:
    Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

• Har vært flink med forbruket hele denne uken. Var hos tannlegen og satte inn en ny fylling da jeg mistet en gammel, det kostet 850 kr, men bortsett fra det har jeg brukt omtrent 400 kr hele uka. Blir litt mer idag nå til helgehandel, men heldigvis har jeg brutt mønsteret jeg har levt etter noen måneder og endelig klart å komme igang med å bremse den daglige kortbruken, dyre lunsjer etc igjen.

11 dager til lønning!

Comment

• Forrige uke gikk jeg på en smell som jeg ikke orker kommentere eller tenke mer på. Den tabben kostet 5000,-.

Det betyr at jeg har lite og ingenting å rutte med til desemberlønna kommer, fordi jeg ikke lar tabber gå utover sparingen min på 15.000 kr overført til sparekonto.

Kjedelig og deprimerende. Over og ut.

Comment

• oi, lenge siden jeg har vært her inne...

Nådde forsåvidt målet mitt til jul grunnet renteutbetalingene på nyttårsaften.

2013 byr på litt av hvert av utgifter, men det skal nok gå greit når man summerer opp året.
          Målet mitt er å spare i snitt 15.000 kroner pr måned slik at jeg har 180.000 mer på konto 1. januar neste år. Håper det går greit, må få opp likviditeten litt etter å ha brukt 400.000 dette året på bil og diverse andre utgifter. Prøver sammen med sambo å spare tilbake halvparten igjen. Fin lønnsøkning men også en del mer utgifter i 2013 så jeg tipper vi går ca i null totalt sett.

Derimot er det mye som kan gjøres med forbruket, særlig for min del. Jeg skal halvere pub-besøk og uteliv da jeg nok totalt sett bruker 20-30 tusen kr på sånt pr år (JA, jeg vet det....).

Ellers er det alltid spennende med nytt år og hva det bringer! Har søkt på en ekstrajobb som bil innbringe ca 60.000 ekstra i året. Halvparten forsvinner vel i skatt, men det hjelper likevel...

Comment

• Årets første måned gjør det umulig å nå målet om 15.000 kr spart, men jeg prøver meg på 12.000. Mange regninger og utgifter. Studielån som forfaller i februar og ferie i påska, dette blir beinhardt!
            Håper på å få ekstrajobben, og gleder meg til juni med feriepenger og greier, selv om jeg nok får en aldri så liten smell på mellom 5 og 10 høvdinger på skatten...

Jaja, det ruller og går på et vis, BSU har fått sine 20.000 kroner allerede og sparekontoene gir meg vel pt drøye 700 kroner i måneden, så det er da noe

Ellers gleeeeeder jeg meg til våren, er så ufattelig lei vinter, dårlige og glatte veier, minusgrader og alt som følger med!!!!

Comment

• Originally posted by Sjefen View Post

Ellers gleeeeeder jeg meg til våren, er så ufattelig lei vinter, dårlige og glatte veier, minusgrader og alt som følger med!!!!
              Samme her!!!

Comment

• Hadde nesten glemt at jeg hadde en tråd her inne, snart to år siden siste post ser jeg!! MEn morsomt å se tilbake i mine økonomiske statuser og oppdateringer.

På de siste nesten 2 årene har jeg:
                * Kjøpt enebolig med utleie som jeg har flyttet inn i, og dermed solgt leiligheten
                * Blitt gift

*Blitt arbeidsledig i forbindelse med flyttingen, (men får maksimalt utbetalt dagpenger, 12900 pr 2 uker)
                og diverse. Håper på å finne meg en jobb snart, selv om det ikke er sååå gæli med de ca 20.000 utbetalt fra NAV + utleie. Kona har gått noe opp i lønn så totalt sett har vi det minst like greit nå som før i verden da jeg tjente 500.000.

For å sammenligne med før og ta en ny økonomisk status, meg og kone sammenlagt:

Lønnskontoer: ca 39.000
                Sparekontoer: ca 360.000
                BSUer: ca 305.000
                Totalt innskudd ca 700.000

Boliglån: 1.953.000 (kjøpt for ca 2.700.000)
                Hennes studielån: ca 150.000
                Mitt studielån: Innløst og avsluttet mai 2014

Har ikke så mye planer fremover egentlig, har noen små sparemål jeg har satt meg med blant annet over totalt 500.000 på konto (nåes vel i januar/februar tenker jeg) og at jeg skal ha over 400.000 på sparekonto (i løpet av 2015). Ellers har vi nettopp snakket om å ta oss sjøl i nakken igjen og begynne å ukehandle da vi nok bruker dobbelt så mye penger på dagligvare som nødvendig. Der vi bor nå er det heller ikke restauranter, puber og uteliv (flytta på bygda) så vi sparer mye der sammenlignet med forrige bosted.
                De nærmeste årene blir vel prioritet å fylle BSUer hvert år samt å spare penger til nødvendig vedlikehold av bolig i løpet av 5-7 år slik at vi slipper å låne penger for å gjennomføre dette.

Comment

• Kjempe bra innsats. Hva med aksjefond? Har ikke lest hele bloggen din ;D men får svært lite igjen for og ha masse penger på sparekontoen. BSU er jo kjempe bra, men sparekonto stusser jeg litt på.

Comment

• sparsom:
                    Grunnen til at vi sitter på ca 400.000 i lett tilgjengelige midler er at vi muligens trenger en vil nr 2 snart (jobbavhengig) og at vi i løpet av 2-7 år må gjennomføre nødvendig vedlikehold på boligen tilsvarende 150-200K. Dette tatt i betraktning lar vi pengene stå inntil videre.

For øvrig er finansmarkedene ustabile om dagen. Man må ikke se seg blind på Oslo Børs og alt som går bra der. Eurokrisen er langt fra over og store økonomier er på randen til resesjon igjen. Jeg avventer derfor aksjemarkedet til etter neste smell. Om det tar 10 år å vente så gjør det ikke meg så mye, jeg har sikkerhet i masse sparepenger i mellomtiden :-)

Comment

• Oki Mente vel ikke at dere skulle bruke noe av disse pengene på aksjefond, men begynner og spare hver mnd i aksjefond nå som dere nesten har 700.000kr i kapital.

Hehe. trur folk har fått litt for mye finanskrise feber.

Comment

• Originally posted by Sjefen View Post
                        For øvrig er finansmarkedene ustabile om dagen. Man må ikke se seg blind på Oslo Børs og alt som går bra der. Eurokrisen er langt fra over og store økonomier er på randen til resesjon igjen. Jeg avventer derfor aksjemarkedet til etter neste smell. Om det tar 10 år å vente så gjør det ikke meg så mye, jeg har sikkerhet i masse sparepenger i mellomtiden :-)
                        Den idiotsikre løsningen på det, er å investere litt om gangen, jevnt. Da får man med seg både oppgangs- og nedgangstidene, og det viser seg å ha lønt seg de siste 100 årene, om man er inne på lang sikt.

Comment

• snart ferdig med januar 2015. Totalt på mine kontoer nå er 524.700 kr ca.
                          TIdligere beskrevet vedlikeholdsprosjet på boligen er igangsatt, vi henter inn tilbud fra håndtverkere. Ser ut som vi lander på ca 190.000 kroner. Jeg har også en hel del tannlegeutgifter som banker på døra, så jeg regner med 220.000 skal ut av konto i løpet av våren. Målet er å spare i mellomtiden så jeg holder haka over 300.000 totalt og så begynne å jobbe meg sakte men sikkert oppover mot 400.000 igjen.

Mål må man ha :-)

Familien vår har brukt penger som fulle sjømenn hva matbudsjettet angår, så her om dagen ble vi enige om å ukehandle igjen og lage større porsjoner middager når vi holder på. Igår lagde jeg lapskaus nok for to dager, billig og godt. Matbudsjettet skal vi klare å halvere uten større problemer så da går vi litt mer i pluss også, fint å kunne fylle begge BSUkontoene i løpet av året.

Comment

• ukehandlingen er i gang og fungerer brukbart. Min saldo er omtrent det samme som forrige oppdatering.

Oppgradering av hus blir gjennomført i mars med pristilbud på ca 190.000 kr av snekkerfirma, så da krymper kontoen min og jeg blir fattig!

Merker jeg får panikkfølelse av å vite at jeg bare vil ha litt over 100.000 på konto etter den regninga...

Men det blir vel bra, kanskje det lønner seg med en verdivurdering etterpå?

Comment

• Nødvendig utvendig vedlikehold og oppgraderinger gjennomført til en kostnad av 207.500 kr, betalt fra sparekonto.
                              Ekstra isolasjon innkjøpt også for å få ned fyringsutgiftene til vinteren, fikk 40% avslag gjennom en god bekjent i bransjen.

Har saldo på ca 300.000 pluss-minus, dvs det har ikke vært mye sparing de siste 3-4 månedene, men vi er i ferd med å få ting på rett kjøl igjen. Gjenstår å fylle fruens BSU dette året, resten av sparingen får gå inn på høyrentekonto foreløpig, da BSU er en blanding av bonus-penger på skatten og ekstra innbetaling på boliglån (på sikt).

Sliter med å finne noen særlig nye sparemål nå, men skal prøve å ha noe klart for siste halvdel av 2015 :-)

Comment

• Saldo idag: ca 307.000 kr totalt.

Det betyr lite økning siden siste post for 4 mnd siden. Det er dog ikke så svart som det ser ut, jeg har brukt ca 30.000 kr på en impulsiv sydentur i sommer, og ca 10.000 kr i oppussing og småfiks på en hytte vi disponerer. Mangler fortsatt en 2-3 tusen der før jeg er ferdig, men nå har jeg mer kontroll igjen.

Har idag 121.000 på sparekonto, målet er at denne skal være 135.000 når vi avrunder 2016. Da flyttes 25.000 kr over på BSU 1. januar. På sikt er målet å ha i overkant av 200.000 til disp på sparekonto for kommende bilreperasjoner, bilbytter etc. Et lite mål i seg selv er å slippe å ta billån videre i livet, men samtidig ha noenlunde driftssikre, kollisjonssikre og greie biler når behovet for bytte nærmer seg. Målet er at vi i fremtiden også kan klare oss med bare 1 bil.

1. januar 2017 er begge BSUer fulle, dvs klare til bruk i 2018. Da får vi se om vi lar dem rente seg videre eller om vi benytter dem, vi får se an om det dukker opp noen behov i så måte.

Nok et rentekutt på boliglån er varslet fra 1. desember. Det betyr at jeg igjen skal kontakte banken og be dem øke månedlig beløp til 10.000 kr. Idag betaler vi ca 9400 kr, og etter neste rentekutt enda 300 kr mindre, vi belager oss på å betale minst 10.000 uansett. Boliglånet har blitt over 2 år kortere med denne taktikken siden vi byttet bolig for 2 år siden!

Comment

Working...
                                X