Announcement

Collapse
No announcement yet.

Presentasjon av meg og mitt!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Året 2015 er snart omme.
    Jeg kommer nok til å runde av året med 310.000-315.000 i innskudd ca. I renteinntekt får jeg rundt 9000 kr i tillegg.
    Lite månedlig sparing deler av året. Mye månedlig sparing andre deler av året, og samtidig mange større utgifter i løpet av året. Oppussing og sydentur alene er 240.000 i utgift i år. Neste år blir det ingen sydentur og ingen store utgifter som vi idag kjenner til.
    Målet jeg satte om 135.000 på sparekonto går fint. BSU overføres i starten av januar som vanlig.

Har tenkt litt på mål for 2016, og jeg tror det må bli å spare i gjennomsnitt 7000 kr pr mnd slik at jeg er noe i nærheten av 200.000 på sparekonto ved årets slutt. Da har jeg den sikkerheten jeg føler jeg trenger i hverdagen. Jeg er kanskje rar, men jeg føler jeg har lite penger nå når jeg har bare litt over 100.000 tilgjengelig i januar måned (mye av det andre er jo BSU). Tilsammen med fruen ligger vi nå rundtomkring 600.000 i bankinnskudd og det er godt å tenke på, selv om 350.000 av det er BSU-penger så har vi hvertfall penger nok til en regnværsdag, en vannskade, bilreperasjoner eller hva det måtte være.

Skal tenke mer på mål for 2016, og vurdere andre sparemuligheter enn høyrentekonto i løpet av første kvartal.

Comment

• Da er mål for 2016 definert:
      * Jeg skal spare i snitt 7000 kr/mnd, dette gir meg ca 400.000 i innskudd i slutten av 2016, jeg har derfor laget meg en ticker på dette. Det blir på en måte å gjenoppta "hårete mål 400.000" som verserte her på forumet for 2-3 år siden.
      * Jeg skal i tillegg innbetale 600 ekstra kr på boliglånet hver måned i 2016. Da blir vi ferdige med topplånet på huset i desember.

Til sammen gir dette meg 90.000 kr i sparing i 2016. Hvis jeg klarer det med min nåværende lønn og utgiftsnivå skal jeg si meg MEGET fornøyd med dette året.

Aksjon starter da jeg får lønn 20.januar, da går kr 7000 til sparekonto og 600 inn på boliglån!

Tiltak for å nå mål:
      1: Jeg sluttet med snus 10.januar (6 dager side). Jeg brukte ikke mye, men jeg brukte nok for i snitt 200 kr uka tenker jeg (2,5 eske i uka).

2: Jeg har også kuttet kraftig ned på øl og andre usunne vaner og varer, trolig sparer jeg 1000-2000 kr mnd der, totalt 2000-3000 kr mnd spart med bedre helse som bonuseffekt!

3: Feriebudsjettet modereres MYE i år, vi brukte kanskje 40.000 på ferie i fjor. I år er det mer 10.000 som er planen.

Skjær i sjøen:
      * Jeg har ikke full opptjening av feriepenger fra i fjor og vil derfor tape penger dersom jeg blir tvunget til å ta ut full ferie.
      * Eventuelle uforutsette utgifter (vannlekkasje, hvitevarer som ryker etcetc.

Så da gir vi dette et forsøk! :-)

Comment

• Bra mål! Blir spennende å følge med.

Dersom du ikke har full feriepengeopptjening, kan du nekte å ta full ferie (Faktaside: Ferie) i de fleste tilfeller.

Jeg personlig velger heller ferie uten lønn enn ingen ferie, men folk er forskjellige.

Comment

• Myra: Takk for det.
          Usikker på om jeg ønsker full ferie i år da jeg ikke har full opptjening. I min tidligere jobb hadde jeg ikke vært i tvil og ville valgt ferie anytime, men her er jeg mer usikker. Litt fordi jeg tjener en del mindre og litt fordi jeg trives litt bedre. Har uansett fri alle røde dager osv i min bransje så det blir ikke så ille på et år allikevel, jeg kommer langt med 3 uker sommerferie i tillegg til røde dager :-)

Comment

• Jeg liker hårete mål, stå på

Comment

• Alltid Blakk: Takk for det, vi får se hvordan det går, det dukker jo alltid opp noe ekstra i løpet av ett år som hvertfall jeg ikke tenker på (eller glemmer å planlegge ut ifra). Tannlege, service / reperasjon på bilen, hvitevarer som ryker, vedlikehold som fremtvinges på bolig.... Får bare håpe at ikke alt kommer samme år, da blir det vanskelig å nå målet :-)
              Last edited by Sjefen; 18-01-16, 12:36.

Comment

• Torsdag er det vel ny oppdatering av ticker og tid for å gjøre opp status etter første mnd. Tror jeg ligger sånn noenlunde i rute for å klare 7000,- i pluss, men det blir på hekta, og det er alt for dårlig av meg denne måneden. Spesielt uka etter lønn i januar gikk det mange tusen kr på ting som ikke var planlagt, 3000-5000 kr har jeg nok direkte sløst denne måneden så langt. Merker at det tar litt tid å komme back-in-track med hard sparing, men jeg får ta steg for steg. Klarer jeg 7000 ligger jeg på målet mitt, selv om 10.000 nok hadde vært mulig denne måneden. Det får jeg lære av!

Det er ellers trolig at jeg skal over på annet lønns-system i løpet av våren. Jeg har nå betalt for alt jeg jobbet forrige måned, altså på etterskudd. Virker som vi skal over på system der vi får betalt fastlønn for måneden vi er inne i, og tilleggene en mnd på etterskudd. Måneden i overgangen blir det altså dobbelt lønn; Lønn for det jeg har jobbet forrige mnd og månedslønn etter det nye systemet. Det kommer isåfall til å dytte meg en månedslønn nærmere målet på direkten!
                Hvis så skjer, står jeg i rute til å nå begge målene mine for året! 400.000 på nyttårsaften blir godt innen rekkevidde, i tillegg klarer nok også da 200.000 på sparekonto i tillegg. Den som lever får se, men jeg merker jeg blir mer og mer motivert til sparing igjen etter et par år i "mørke" :-)

Får tro jeg har klart 7000 i pluss når jeg gjør opp status nå om noen dager, så er det bare å kjøre på videre!
                Last edited by Sjefen; 18-02-16, 11:07.

Comment

• Forrige mnd status: 320.700,- (med en klype salt, noterte desverre ikke eksakt beløp)
                  Denne mnd status: 328.130,-

Har klart å gå drøye 7000,- i pluss som planlagt. Likevel gir jeg ikke meg selv toppkarakter. Jeg har vært veldig flink siste 2-2,5 uker, helt håpløs i starten av perioden. Det betyr uansett at målet er nådd, men jeg har trolig mer å hente.

Frem til 18. mars: Ingen kjente store utgifter, men vi har en strømregning fra januar som skal betales snart, og den var mye større enn normalt. Utover det tror jeg ikke det er så mye ekstra denne mnd.

Spesielle tiltak kommende mnd: Jeg har godt øl som en interesse (og hobby), og godt øl er fort 70-90 kr flaska på polet. Likevel skal jeg som "ølhund" skal ha min. halvert innkjøp, dvs øl MAKS to helger før neste lønning. Huffda..:-)
                  Last edited by Sjefen; 18-02-16, 11:07.

Comment

• Det var kaldt i januar, så vi er flere som har fått store strømregninger.

Har du bil? Årsavgift i mars?

Syns det ser ut som du ligger bra an - lykke til med å temme ølhunden.
                    Hvorfor bruke penger man ikke har, til å kjøpe ting man ikke trenger, for å imponere folk man ikke liker?

Comment

• Dragen: jepp, jeg har bil så årsavgiften kommer, men den blir med på neste mnd grunnet forfallsdato. Litt sært system kanskje, men jeg gjør opp status dagen FØR lønning alltid, jeg synes det blir mer likt og reelt siden jeg da kan se på overskuddet etter foregående måneds forbruk. Med lønn den 20. Hver mnd blir årsavgiften med på perioden mars-april :-)

Comment

• synes det høres enkelt og greit ut. Og det enkleste er ofte det beste Gir også motivasjon for neste lønn. Jo liker absolutt at en måned starter og slutter ved lønningsdag

Comment

• viss de har sjangs til det så må de vea i staden for å kjøpa strøm, blir varmare i huset og med ved.

Comment

• can: Har vedovn og bruker den ved behov, men vi har også en varmepumpe som sørger for grunnvarmen og den jobber naturligvis mer når det er kaldere ute. Som varmekilde i hus på 240 kvm har vi bare varmepumpe og gulvvarme på badet i tillegg til vedfyring.
                            Det skal sies at varmepumpa er noen år gammel og varmer DÅRLIG sammenlignet med de nye jeg har kjent på, og bruker sikkert mye mer strøm enn de nye i tillegg. Skal nok bytte den etterhvert, men den får gå et par år til først...

Comment

• Glemte jo å sjekke status før lønning kom. Uansett vet jeg at jeg klarte å spare 7000 på sparekonto, men lønnskonto ble noe mindre grunnet noen uforutsette utgifter samt at jeg manglet en del klær og var på en konsert. Tror likevel jeg er i rute med målene mine, får huske å oppdatere neste mnd :-)

Comment

• Reparert mobiltelefon for 1100,-, kjøpt vinterjakke (5 år siden sist) for 1500,- (jakka kostet 5000kr og var på salg 70% så da har jeg jakke i mange år mye billigere) og betalt regning på renovasjon kr 2000. En del tusenlapper ekstra denne mnd også med andre ord, men jeg tror jeg klarer å beholde de 7000 som er satt over på sparekonto.

Selvangivelsen har kommet, jeg får igjen drøye 5000 og kona nesten 13.000 så det var positivt, vi har ingen andre endringer på selvangivelsen i år.

Ellers har jeg i dag vært 1 uke uten snus, penger og helse spart!

Comment

Working...
                                X