Announcement

Collapse
No announcement yet.

Presentasjon av meg og mitt!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lønning i morgen.
    Nåværende beholdning 338.150,-.
    Eller, egentlig ikke, leieboerne har for første gang på tre år ikke betalt husleie i tide, så det er 4800 kr short her, men jeg har regnet de pengene inn i mine 338tusen da det nok er en forglemmelse eller at de venter på penger. Antar det siden de har vært så ordentlige og punktlige tidligere!

Jeg ligger faktisk littegrann etter målet med sparingen min. Jeg overfører 7000 til sparing hver mnd, det er "bufferen" på brukskonto som har blitt mindre. Den er nå nesten i null, mot tidligere "nullpunkt" på noen få tusen. Dette skyldes i hovedsak noen utskeielser med konsert og lignende, noe (nødvendig) handling av klær mm, gaver til konfirmasjon, barnedåp, bryllupp mm. Jeg håper jeg rekker å nå målet mitt i 2016 likevel, men da må jeg snitte på 7500 i sparing pr mnd og det KAN bli hardt, vi får se.

i morgen har jeg vært en mnd uten snus og spart anslagsvis 800 kr på det. Ikke at jeg merker jeg har bedre råd, men det er likevel godt å tenke på. Fremdeles lyst på svineriet, men langt mindre enn den første uka som faktisk var ganske ille.

Comment

• Må også sies at ekstra utgifter på denne lønningen har vært årsavgift på bil og regning på renovasjon, totalt ca 5000,-, slik at en gjennomsnittsmnd uten de store utgiftene skal det være mulig å klare 10.000.

Comment

• snusfri siden skjærtorsdag! Men det har ført til at jeg faktisk har lagt på meg 4-5 kg på disse ukene, så nå må jeg komme igang med litt trening igjen. Siste uka har vært BRA forbruksmessig, ingen sløsing!

Comment

• Hvorfor bruke penger man ikke har, til å kjøpe ting man ikke trenger, for å imponere folk man ikke liker?

Comment

• Jeg har bestemt meg for å endre måten jeg oppdaterer målet mitt på, siden det blir litt ulogisk slik jeg har det nå. Jeg skal nå målet til nyttårsaften / 1. januar, så derfor skal jeg nå stemme av og oppdatere i i månedsskiftene istedenfor dagen før lønning. Det blir da enklere for meg å se hvor mye jeg har økt siden forrige nyttårsaften og lettere å se hvordan jeg ligger an i løypa. Jeg skal derfor gjøre opp status igjen i månedsskiftet mai / juni. En del utgifter foran meg, men tror jeg kommer noenunde i mål.

Comment

• da har jeg begynt å gjøre opp status i månedsskifte istedenfor siden målet mitt går ut året.

Status pr 31/5: 359.800,-.

Ligger bra an til å nå det minste målet om 400.000 til nyttårsaften, da må jeg pr nåværende gå 5700,- i pluss hver måned. Målet med sparekontoen er litt verre, der må jeg gå omtrent 8000 i pluss hver måned for å nå målet.

Uansett greit i rute med årets sparemål!

Comment

• Status pr 27.juni (altså i morgen, men skal ikke bruke noe penger i dag):
                ca 373.000. Oppdaterer noen dager tidligere enn vanlig siden jeg reiser bort i morgen. Har reelt et par tusen kr mer, men jeg trekker dem fra siden jeg skal på ferie og det går noen kroner den nærmeste uka uten at jeg får oppdatert, jeg mener derfor 373.000 er reelt akkurat nå. Har fått inn ca 5000 kr på skatten denne mnd.

Det betyr foreløpig ganske mye opp siden forrige mnd, men det er i grunn planlagt siden utgiftene i forbindelse med ferie utenlands blir større denne mnd. Men snittet på juni-juli-august skal vel bli noenlunde 7-8k i overskudd hver måned regner jeg med.

Godt i rute med mål nr 1: 400.000 kr på konto nyttårsaften.
                Mål nr 2, 200.000 på sparekonto nyttårsaften fordrer at jeg klarer å sette dit 8000 kr hver måned fremover. Innen rekkevidde den også!
                Last edited by Sjefen; 11-07-16, 12:59.

Comment

• Brukte alt for mye penger på utenlandsferie.. Burde hatt litt mer kontroll, men samtidig, ferie er ferie og vi er vel 15.000 under fjoråret likevel.

Tror likevel at det skal gå greit å gå 7000 i pluss også denne mnd.

Nå er det bare å løfte blikket fremover og begynne å leve vanlig igjen når hverdagen straks tar igjen oss og jobben begynner...
                  Last edited by Sjefen; 11-07-16, 21:59.

Comment

• Syns det høres ut som om du er greit i rute.
                    Hvorfor bruke penger man ikke har, til å kjøpe ting man ikke trenger, for å imponere folk man ikke liker?

Comment

• Jada, vi er greit i rute tror jeg!

Også sjekket hvordan vi ligger an i skatteåret 2016 idag. Vi tjener vel begge litt mer enn vi trodde på forhånd, men bare mitt skattekort blir nødvendig å justere og det var minimalt.

Forsikringer er gjennomgått igjen for ikke lenge siden og vi finner ut at vi har de beste tilbudene vi kan ha pr nå i forhold til pris/vilkår.

Boliglån sjekket i mai. Storebrand var med i kampen for alvor da, men de tilbød bare 0,05% lavere enn vår nåværende bankforbindelse på boliglån og ellers omtrent samme betingelser på øvrige konti, så det ble ikke noe bankbytte denne gang.

Det er ellers godt med en måned uten barnehageregning, og med alle varmekabler og varmepumpe avslått for tiden ligger forholdene til rette for å forberede seg til kvartalsvise regninger til høsten.

Det er såååå godt med kontroll!

Comment

• Etterslep fra ferien, enda en "miniferie" og en røket mobil har sørget for at jeg ikke har fått spart i juli. Jeg rundet måneden med ca samme sum på konto som forrige månedsskifte. Alt for dårlig av meg, men nå må jeg se framover. Jeg har fremdeles 5 lønninger jeg skal spare av i 2016 og det daglige forbruket må rett og slett senkes på hele familien AS. Vi bør komme igang med ukehandling og potetmiddager igjen nå når det blir hverdag og det skal prioriteres å komme i gang med dette i løpet av august mnd.

Comment

• Den siste måneden har jeg for første gang i mitt liv prøvd meg på å kjøpe enkeltaksjer. Ikke for å være langsiktig, mest bare for å prøve hvordan det fungerer og få en følelse av det.
                          Kjøpte først aksjer i DnB for ca 50.000 kr. Solgte dem da de hadde steget med 500 kr slik at jeg satt igjen med 300kr-noe etter kurtasje. Jeg ville teste hvordan det fungerte, hvordan det føltes osv. Kjøpte derfor i et stort tungt selskap som svinger lite.

Da jeg kjøpte ble jeg automatisk veldig interessert i børsen og fulgte med veldig tett. Mye tettere enn jeg hadde godt av egentlig, ble litt "paraniod". Igjen, jeg gjorde det mest for å prøve og lærte mye på de ca to ukene jeg hadde aksjene. Blant annet den klassiske nybegynnerfeilen med at aksjen var steget mye mer et par dager etter jeg solgte, og jeg solgte fordi jeg ble stressa og "redd" av nyheter rundt at bankene må ta tap og nedskrivninger i oljesektoren mm. Lærdom, og jeg tapte ikke. Og nå vet jeg hvordan nettbankløsningen fungerer og hvordan kjøp og salg funker i praksis. Jeg fikk også nesten ett års rente (0,5% på sparekonto i DNB) i løpet av noen få dager, så slikt sett var det jo helt greit, men det ble jo ikke akkurat penger av det.

Dog syntes jeg det var såpass moro at jeg i dag kjøpte meg inn i XXL med samme beløp, 50.000 kr. En bransje jeg kjenner betydelig bedre, selskap med solid økonomi, masse anbefalinger på kjøp og hold (ingen på selg), og de ekspanderer stadig i Norge, Sverige og Finland. Tenkte nå å sitte litt lengre der slik at jeg får med meg julehandelen og håper at de gjør det bra der også i år. Ser av kursen forrige år at de steg bra på høsten, og håper det blir likt også i år. Det er uansett et selskap som ser ut til å ikke ha de største svingningene, og jeg tror jeg liker det litt behagelig på den måten i starten. Så får vi tro jeg er tøffere til å sitte på aksjene nå som jeg har prøvd en gang. Jeg håper jeg er tøff nok til å vente på 10% denne gangen, men vi får se :-)

Comment

• Veldig spennende lesning Skriv gjerne mer etterhvert som du gjør flere erfaringer!
                            [Aksjebloggen] [Målbevisst.no]

Comment

• Aksjebloggeren:
                              Takktakk, jada jeg skal forsøke å oppdatere! Fortsatt veldig uvant for meg med penger som svinger opp og ned i verdi dag for dag. XXL har forsåvidt vært veldig stabile så langt og svinger lite, er foreløpig 0,25% opp. Får håpe at julehandelen under høsten løfter aksjen :-)

Comment

• Status ved utgangen av August: 384.900,-.
                                Bra økning siden sist, i all hovedsak siden jeg ikke har vært med på noe som har kostet noe særlig, samt at vi har kommet igang med ukeshandling igjen. Det betyr at jeg, til tross for å ha hatt en mnd uten økning i sommer og noen brokete perioder innimellom, nå er greit i rute med begge mine mål for 2016. Første mål om 400.000 bør være nådd i oktober. Siste mål om 200.000 på vanlig sparekonto trenger jeg nok kanskje resten av året på, men det skal gå det også!

Comment

Working...
                                X