Announcement

Collapse
No announcement yet.

Presentasjon av meg og mitt!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Har idag laget en ticker til, der jeg sparer mot 1.000.000 kroner i oppsparte midler sammen med sambo i tillegg til hårete mål 400.000 for meg selv...!

Har så langt klart oss totalt smertefritt uten bilen! Det er bare snakk om litt planlegging, men det spørs hvordan det går når juniorn skal begynne i barnehage neste høst. Den tid den sorg isåfall!

Ukeshandlet for under 500,- igår, pga at vi har en del mat igjen i frysern og har mye pålegg igjen enda. Denne uka havner vi nok på rundt 700 kr i forbruk tipper jeg, noe som vil gi oss ca 4000,- på fire uker i dagligvarehandel. Sikker på at vi brukte 2-3 tusen kr mer i perioder, så dette med ukehandling lønner seg, du verden..!

Comment

Kjempefremgang dere har hatt! Virkelig imponerende.

Ukeshandling er absolutt noe jeg vil få til, men mangler disiplinen enn så lenge. Noen tips?
      Aksjeamatøren
      2012
      Makse BSUx2
      50.000 i buffer
      30.000 i aksjer

Comment

mariusfa: Takk for ros!

Tips, tja, jeg kan hvertfall si hvordan vi kom igang, og det var rett og slett ren nysgjerrighet. Vi satt og pratet litt frem og tilbake rundt hvor mye vi sparer, hvor mye vi KAN spare og når vi eventuelt kan være gjeldfrie sånn ca. Da fant vi ut at det var i hovedsak et punkt vi ikke hadde kontroll over, og det var dagligvarehandelen. Dermed bestemte vi oss for at vi fra 1. august skal ta vare på alle kvitteringer på butikk-kiosk-kafè osv for å se hva det koster å drifte oss en måned. Ettersom 1. august var en mandag, dro vi ivei og handlet for hele uka den dagen. Vi gjorde det samme mandagen etter, og vips var vi igang! Det var ikke så vanskelig som vi trodde, det er bare å diskutere noen minutter hva man skal ha til middag kommende uke slik at man har alt på handlelista før vi drar på butikken. Vi må som regel supplere med et par liter melk og litt andre småting senere i uka (lite kjøleskap) men ellers går det fint. Det førte i tillegg til at jeg begynte å ta med meg matpakke på jobb, noe jeg ikke var så flink til før. Da vi begynte å ukehandle ble vi også automatisk prisbevisste i butikken slik at totalsummen på kassalappen på ukehandel ikke skulle bli så stor. Det svir jo mer å betale 800,- på en gang enn drøyt 100 kroner dagen....

Alt i alt startet vi en positiv spiral når vi først kom igang, det ene dro det andre med seg! Men som sagt, det startet bare egentlig med at vi skulle sjekke hva vi brukte. Og når jeg ser hvor lite vi bruker nå, og tenker over hvor ofte jeg var på butikker og bensinstasjoner tidligere, så er jeg ikke i tvil om at vi sparer 2-3 tusenlapper på dette i måneden...Eller rundt 100.000 de neste fire årene om man vil se slik på det!

Comment

Originally posted by mariusfa View Post
          Ukeshandling er absolutt noe jeg vil få til, men mangler disiplinen enn så lenge. Noen tips?
          Lag middasplan for neste uke i helgen, da er det enklere å handle stort, for da vet du akkurat hva du trenger.

Comment

usikker: Akkurat det vi gjør ja, ser over kjøleskap og fryser på søndag kveld og lager handleliste ut fra hva vi har. Da regner vi over hvor mange poteter vi trenger, Hvor mye vi trenger av middag ellers. Iblant lager vi også litt store porsjoner med mat som er like godt å varme opp. En grønnsakssuppe med pølser koster kanskje 50 kroner å lage, da har vi middag i to dager. Er det en dag vi vet vi kommer til å ha det litt travelt når jeg er ferdig på jobb, koker vi egg og lager tomatsuppe. Middag til ca 20 kroner. First price laksefileter + poteter, gullerøtter, smeltet smør og/eller rømme, middag til under 40 kroner. Kjøttkaker (landlord, kjempegode på smak og utrolig billige) med poteter, gullerøtter, og saus med syltetøy til, middag til under 50 kroner.
            Det er en sånn typisk ukemeny for oss. Relativt vanlig norsk mat, men vi gjør det billig.Også kjempelett å planlegge. Kjøper vi først kjøttkaker kjøper vi gjerne et kilo, da har vi to middager av dette sånn at neste gang vi vil ha kjøttkaker til middag, trenger vi bare poteter og gullerøtter. Og det er jo nesten gratis...

Gjør man det sånn og kommer inn i det så er det faktisk enklere og mer oversiktelig. Man slipper å "kjenne etter" hva man har lyst på til middag når man sitter på jobb, da koster gjerne middagene 150-170 kroner istedenfor at man har kjøpt det man skal ha hele uka og spiser det, punktum.

Comment

Originally posted by Sjefen View Post
              Gjør man det sånn og kommer inn i det så er det faktisk enklere og mer oversiktelig. Man slipper å "kjenne etter" hva man har lyst på til middag når man sitter på jobb, da koster gjerne middagene 150-170 kroner istedenfor at man har kjøpt det man skal ha hele uka og spiser det, punktum.
              Det beste med ukehandling i forhold til middager er faktisk å slippe den planleggingen hver dag. Det er behagelig å komme hjem og vite hva man skal lage og at ingrediensene ligger klar.

Forøvrig et lite middagstips til(til en billig penge) som er svært populært hos ungene her i huset:

Kjøttdeig(19,90 på joker når det er tilbud) 400gram Gilde
              500 gram spaghetti, first price på joker, fast pris 10,90:2
              1 Pakke kjøttdeigsaus, toro, ca 10 kroner.

Masse mat til omkring 35 kroner.

Driver med middagstrening på tenåringen, da han skal flytte på hybel om en stund og trenger da å lage seg god og billig mat. Slik ting er midt i blinken.

Comment

Ja den der er en klassiker hos oss også. Kjøper 2-pack med spaghettisaus innimellom.

I tillegg er det nå priskrig på nøkkelhullsmerkede produkter, noe som gjør at den billigste kjøttdeigen faktisk er kyllingkjøttdeig i 600-grams pakke, betalte 25,70 for en slik 600-grams pakke på Rema1000 før helga. Gilde go og mager ligger rundt 23-24 kr pr pakke for 400 gram. Det er stor prisforskjell på kjøttdeig!

Har også funnet noen spaghetti-merker til rundt 12kr for kilospakker, og den som smaker forskjell på billigmerke og dyrt merke i spaghetti vil jeg gjerne høre fra

Tror generelt folk flest har en del å hente på å prøve seg frem med billigmerkene, Landlord, FirstPrice osv. Egg, kyllingfilet og laksefileter er jo akkurat det samme som dyrere merker, bare litt mindre stykker / biter. Men total kilospris er ofte bare det halve....

Comment

Jeg har bestemt meg for å begynne å trene! Jeg må ned noen kilo, jeg er nemling ganske kraftig av meg. Begynte på torsdag og skal ut på treningstur igjen idag. Jeg har nemlig også tro på at det er lettere å være disiplinert på flere områder enn disiplinert bare på ett område (les: økonomi). Så får vi ser hvordan dette går!

Aksjefondene har hentet seg inn med ca 1500,- foreløpig. I tillegg skal jeg på neste ticker-oppdatering også ta med utestående innskuddsrente i banken, det er jo penger som øker fra måned til måned det også.

Har solgt unna et par småting som bare tok opp plass slik at jeg nok har noen tusen mer enn ticker sier akkurat nå, ca 272000 da jeg nettopp var innom nettbanken. Blir spennende å se hvor lite jeg har brukt når neste lønning er inne!

Comment

Treningstur både igår og idag. Dårlig form, men det viktigste er vel å komme igang i starten.

Har greid meg gjennom helga uten å bruke penger, det betyr at det var en klok ukehandel forrige mandag. Sambo brukte noen småkroner på en flaske brus men ellers har det vært rolig. Vi har fremdeles tre middager vi kan bruke kommende uke, så ukeshandel i morgen blir sikkert også en billig affære. Vi går straks inn i september også, det betyr at vi har klart å ukehandle uten noen store utskeielser i en mnd. Klarer vi det 3-4 uker til, er det nye utbetalinger og masse penger spart!

Sammen med sambo har vi i løpet av våren og sommeren sett ALLE episodene av luksusfellen. Det minner oss på hvilken situasjon vi ikke skal havne i noen gang, og det gir faktisk en del tips og råd også! Mye er likt fra episode til episode, men man lærer litt hver gang. Anbefales varmt som kveldsunderholdning, sett bærbarPC på stuebordet og snurr film på kveldene før leggetid!

Comment

Litt refleksjon før jeg finner senga ;-)

Jeg merker at jeg bruker mindre penger i perioder der jeg har litt fullt opp. Perioder med mye å gjøre både på fritiden og på jobb, gjør at jeg bruker betydelig mindre penger. Det forutsetter naturligvis at jeg er hjemme å spiser middag, så helt fullt opp må det ikke være.

Eksempel: Jeg drar på jobb 07:30, og har med matpakke hjemmefra. Kommer hjem fra jobb klokka 16:00 og vi lager middag hjemme. Spiser, rydder opp og drar ut på et eller annet klokka 18:00. Hjemme etter en time eller to, da er det bare å legge minstemann og spise kveldsmat. Ergo fungerer ukeshandelen helt etter sin hensikt dersom jeg har mer å gjøre. Kjeder jeg meg, eller jeg har god tid, blir det lettere litt slaraffen-holdninger til ting. Lunsj ute, en tur på kjøpesenter fordi man kjeder seg etc.

Som jeg skrev tidligere, jeg tror det er lettere å være disiplinert på flere områder samtidig, ikke bare på et område (f.eks økonomi). Struktur avler struktur, hvertfall i mitt liv. Det betyr ikke at jeg lever firkantet og A4, men jeg liker å ha kontroll på hva jeg skal foreta meg.

Jeg bodde en gang i tiden på hybel sammen med en som siden ble en veldig profilert idrettsutøver i Norge, og er det fremdeles. Jeg husker fortsatt hvor disiplinert han var i ALLE deler av livet sitt allerede før han var 18 år. Han sto opp til samme tid hver dag, gjorde lekser til samme tid, kjøpte mat for flere dager i slengen (vi andre sprang på butikken 1-2 ganger pr dag), han hadde tellekant i klesskapet og alt var ryddig både rundt ham og i livet hans.

Kanskje det har noe for seg? Flere som tror det blir enklere med økonomien om man har orden også på andre områder?

Comment

Ukeshandel idag, ca 900 kr. Kjøpte mye barnemat og div, hårfarge til sambo alene stikker av med en hundrings. Så alt i alt tror jeg dagligvarebudsjettet var noe av det samme denne uken som tidligere uker, mulig noe høyere. Uansett ser vi at vi klarer oss med i snitt 1000 kroner uka eller kanskje litt under. Sjøl synes vi det er billig, men jeg vet ikke hva andre bruker. Det er vel omtrent på sifo-nivå tror jeg. Og da tenker jeg med gru på hvor mye vi må ha brukt før, glad jeg ikke vet det...!

Null utgifter på oss i helga som ligger bak oss, bortsett fra et par liter melk og litt sjokolade til lørdagskos.

Ute i september nå. Den 26. september i fjor (tror jeg det var, har skrevet det opp) gikk jeg gjennom våre konti for første gang og bestemte meg for å begynne å spare mer. Kutte ut overforbruket rett og slett, se over hvor mye jeg og vi sløste. Den gang tror jeg vi hadde 430.000 på konto. Skal bli morsomt å gjøre samme opptelling på samme dato i år og se, men jeg ser at vi nok har økt med minst 220.000. Dette på tross av ca 30.000 i ferieutgift, 50.000 ekstra innbetalt på lånet og diverse andre unødige utgifter som vi nå har sluttet med.

Skal bli spennende å se hvor raskt det kan gå fremover.

Comment

Lite sprekk med uteliv forrige uke, kostet meg drøye 600 kroner. Alt er ellers helt i rute. Neste uke får kontoene påfyll igjen, og september er en måned uten noen store utgifter. August stakk av med masse penger i studielån, kommunale avgifter, strøm mm. I september er det såvidt jeg vet bare internett, NRK (vi fikk ikke regningen før nå??) og ellers ingenting stort jeg kjenner til. Det ligger med andre ord til rette for at vi kan få spart fra 25000-30000 før neste lønning. Det spørs helt på hva vi bestemmer oss for å gjøre i høstferien. Jeg vil være hjemme, mens sambo som har permisjon gjerne vil reise til familie og venner. Vi får se hvor vi lander med dette, jeg tror uansett vi tar steget videre med sparingen også fra september til oktobers utbetalinger.

Comment

Lønningsdag for min del. Forrige måned gikk noe mer i pluss enn jeg ventet, økte derfor tickeren til hårete mål en del nå. Rundt 4000,- er ikke med i tickeren, de regner jeg forsvinner i forbruk og småregninger frem til neste lønn. 111.000 igjen, det når jeg kanskje i april dersom det ikke dukker opp noen skjær i sjøen. Tickeren til yetimålet oppdateres når halvdelen min får inn sine penger i løpet av et par dager.

24. september i fjor gjorde jeg for første gang opp en systematisk økonomisk status der jeg regnet sammen hvor mye vi hadde tilsammen på våre konti og skrev inn dette i et word-dokument. Jeg skal gjøre opp samme status denne uken og se hvor mye vi har økt på ett år. Skal bli spennende å se!

Comment

Struktur avler struktur
                              Kan bare signere på den! Ellers ser jeg at vi har cirka samme mål, med unntak av tidsperspektiv - jeg har som mål å betale ned 400 000 på huslånet innen utgangen av 2012. Lykke til videre!

Comment

Molefonk: Takk for det! Noen støttende ord på veien er alltid godt.

Så litt oppdatering av status: Som jeg skrev sist, hadde jeg min første gjennomgang av økonomien for prikk et år siden, den 24. september 2010.

Den gangen så det ut som følger:
                                290.000 på sparekontoene våre
                                15.000 i aksjefond
                                100.000 i BSU
                                og ca 25.000 på visakortene, totalt ca 430.000 kroner.
                                Vi hadde 1.530.000 i boliglån.
                                Jeg hadde 42.000 i studielån.
                                sambo hadde 170.000 i studielån.

Nå, ett år senere:
                                420.000 på vanlig sparekonto.
                                54.000 kr i aksjefond, (mange tusen kr i minus her)
                                142.000 på BSU
                                ca 37.000 kr på visakortene
                                2000 på barnas trygghetskonto
                                ...og noen tusenlapper i utestående renter hos banken.

Boliglån: 1.450.000
                                Mitt studielån: 32.000
                                sambos studielån: Stort sett uendret.

Med andre ord: 90.000 mindre i lån og drøye 220.000 i pluss på et år. Det er bra med tanke på at vi har kjøpt Ipad, videokamera, vært to uker i syden, jeg har vært en uke på annen ferie osv.

Klarer vi et slikt år til har vi kommet langt! Eneste skjæret i sjøen er at vi antageligvis MÅ ha bil i løpet av året. Kommer nok til å ryke rundt 150.000 kroner der tipper jeg.... Håper på å få topplånet nedbetalt etterhvert så vi kan gjøre om det andre lånet til fleksilån, da kan vi ha mindre buffert på sparekontoene og spare enda mer rentekroner... Time will show når vi begynner å nærme oss 1 million i oppsparte midler!!!

Comment

Working...
                                X