Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mine penger - Økonomijentas dagboktråd

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by cammie83 View Post
    Så flink du er! Blir inspirert av å lese slikt!
    Tusen takk! Morsomt å dele nerden i meg

Comment

Originally posted by Økonomijenta View Post
      [...] hvis ingenting uventet dukker opp. Venter og ser litt.
      Jeg skjønner ikke hvordan utgifter kan være uforutsette?
      Hvilke er dette snakk om? En burde jo strengt tatt ha budsjetter for bil, hvitevarer osv?

Comment

Originally posted by axxept View Post
        Jeg skjønner ikke hvordan utgifter kan være uforutsette?
        Hvilke er dette snakk om? En burde jo strengt tatt ha budsjetter for bil, hvitevarer osv?
        Jeg har en krisebuffer til slike ting, men jeg synes det er så ILLE å ta penger ut av buffer eller sparing, så jeg liker å ha det jeg har døpt en life-happens-buffer. Det er en liten buffer som består av det jeg har mulighet til å spare ekstra (i tillegg til fast) på hver lønning, men som jeg setter over på en egen konto i dagligbanken, og overfører til spar rett før neste lønn. Så når bilen blir syk tar jeg først av denne, slik at den ekstra utgiften blir fra cash-flow, og ikke sparekonto. Matematisk det samme, I know, men psykologisk en viktig forskjell for hodet mitt.

Dessuten er den også litt ekstra-forbruks-buffer, jeg shopper sjelden, og setter derfor faktisk ikke av shoppe-penger på brukskontoen. Men jeg har budsjettert med et beløp i måneden, men vil ikke ha det beløpet på brukskonto hver mnd siden de ikke hadde blitt brukt opp, men samlet seg. Altså kan en god del fra life-happens-bufferen bli klær og sko en måned, mens alt blir spar andre måneder. Funker for meg Jeg er ikke gazelle-intens på sparing, og dette er akkurat den lille økonomiske friheten jeg trenger. Jeg er nerdete nok til å ville spare en del for sportens skyld fremfor å bruke mye på forbruk

Comment

Aha, ja jeg skjønner at det blir litt spennende går det går litt sport i å ha mest mulig gjenstående ved lønning

Comment

Og da har jeg nådd sparemålet mitt for sommeren! 50000 før 01.07.13 Jeg fikk feriepenger, den vanlige overtiden, og ekstra overtid p.g.a. syk kollega utbetalt nå, pluss at jeg hadde gjemt unna 5000 fra forrige lønning. Så da overførte jeg de 5000, og så 24000 fra feriepengene/lønn nå, og kom opp i 50000 Og så har jeg jo fast trekk på 1500 som gikk i dag, så da ble det 51500.

Det er utrolig gøy å spare så mye på en gang!

Comment

8500 til overført til spar. Nå ser jeg at jeg nærmer meg årets mål om saldo på 75000 på sparekonto uventet fort, på grunn av all overtiden. Da spørs det om ikke jeg må heve årets mål... Jeg tror jeg prøver meg med å heve årsmålet til 90000. Det tror jeg er realistisk. Så får jeg heller ta det som en bonus hvis jeg klarer å strekke meg til 100000

Comment

Da gikk det faste sparetrekket på 1500 for juli, og så fikk jeg 13500 for litt ekstra jobbing, så de satte jeg rett inn på sparekonto, så nå er saldo 75000. I tillegg har jeg en del på helst-ikke-bruke kontoen min, men jeg venter med å føre over noe av det til etter ferien, kan jo hende de trengs underveis Men jeg tror helt klart årsmålet må bli 100000, kanskje til og med 120000, siden jeg fortsatt ikke har fått igjen skattepenger. Spennende!
                Last edited by Økonomijenta; 30-01-18, 19:34.

Comment

Bra jobba! Det er en god følelse å se kontoen øker.
                  Dokumentavgift er mye!!

Comment

Originally posted by Malla View Post
                    Bra jobba! Det er en god følelse å se kontoen øker.
                    Dokumentavgift er mye!!
                    Helt klart en veldig god følelse, og kjekt å vite at man har cash til dokumentavgift

Comment

Sparemål nådd! 100000 kr på sparekonto!

Etter at det faste sparetrekket på 1500 gikk nå i august, overførte jeg 23500 kr som hadde overlevd sommerferien (lønn+overtid+skattepenger) Og enda var det mer penger på vente-kontoen, så da overførte jeg 9000 til bufferkontoen min slik at den ble på 20000. Det er i alle fall en drøy måneds utgifter, 11000 føltes litt lite egentlig... Men det føles deilig å ha til en drøy måneds utgifter, i alle fall.

Brukte litt tid på å sitte og stirre på de fine tallene i nettbanken min i dag, he he!

Da er planen egentlig bare å se hvor mye over 100000 jeg kommer før jul - får satse på å komme over 130000, da
                      Last edited by Økonomijenta; 30-01-18, 19:34.

Comment

Gratulerer!! Det er jo fantastisk. Den dagen jeg er i mål på megabufferen kommer jeg til å ta bilde av skjermbildet i nettbanken!
                        Hvor lang tid har du brukt fra 0,-?
                        Last edited by Excel; 14-08-13, 23:18.

Comment

Gratulerer

Utrolig motiverende å følge memoarene dine!
                          [IMG]http://www.pengevett.com/<a href=http://www.TickerFactory.com/debt/wsfnhfR/ target=_blank>

Comment

Kan jeg spørre hva du jobber som??

Comment

Wow! Gratulerer!!!
                              Fantastisk!

Og jeg er ikke rent lite misunnelig...
                              Hadde jeg vært også snart hadde det ikke vært for bryllupssparingen

Uansett - supert tips å spare opp til dokumentavgift forresten!
                              Kan hende vi også kjøper selveier etterhvert, og tillegg til å ha endel EK så hørtes det ut som et fint mål å ha dokumentavgiften på konto Tar med meg det tipset!

Hurra for deg altså
                              Mål 2017:
                              Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

supersparer!
                                Fortsetter du slik må du nok øke målet ytterligere

Comment

Working...
                                X