Announcement

Collapse
No announcement yet.

Når du ikke lenger orker mer

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Søknad på gjeldsordning er blitt sendt for litt over en uke. Fortsatt ikke hørt noe fra namsmann, men det tar vel gjerne litt tid? Mottok brev om tvangstrekk i lønn i dag. De vil trekke oss 15.000 kr i måneden i ett år. Hvordan de har komt frem til den summen vet vi ikke, men det blir at vi vil måtte leve på vann og brødsmuler en stund fremover.

Er så sliten nå... Tankene blir mørkere og mørkere for hver dag som går, og jeg ønsker helst å bare forsvinne...
    Mine mål

• 100.000 kr på bufferkonto (50.000/100.000 kr)
    • 100.000 kr på oppussingskonto (0/100.000 kr)
    • Spare opp egenkapital (0/680.000 kr)
    • Bygge drømmehuset

Comment

• Du er på riktig vei og har tatt mange nødvendige, ubehagelige grep. Kjempebra!

Når det gjelder humøret, så prøv å se langt frem i tid, så langt frem at du kan være "sikker" på at økonomien din er god og trygg. Det er faktisk dit du er på vei!
      Heldigen meg - føler ikke penger brenner i lommen og syns forbruk er et ork

Comment

• Vi har nå fått time til møte med namsmannen. Om en og en halv uke. Hva skjer på møte? Gruer meg...
        Mine mål

• Bygge drømmehuset

Comment

• Hvorfor går jeg rundt med en stor klump i magen i dag? Hjertet mitt dunker som aldri før. Jeg føler at jeg har gjort noe galt. Var på Coop Extra og handler inn masse mat, storhandel rett og slett. Det kostet meg 2.000 kroner akkurat. Etterpå var jeg på Europris. Fikk kjøpt store kvanta av såper, hårvask, vaskemiddel, toalettpapir. Der og da føltes det godt å handle, men etter at jeg kom hjem ble jeg dårlig. Veldig dårlig.

Kreditorene jager på oss som aldri før. «Dere blir overvåket.» «Dere får ikke gjeldsordning om dere ikke betaler en liten sum hver måned til oss.» «Dere kan ikke beholde bilen.» «Dere vil aldri få mulighet til å kjøpe hus.» - er det sant? Er vi helt fucked? Er det ingen vei tilbake? Vil vi sitte med denne gjelden til vi dør? Vil skuldrene våre aldri senke seg?

Jeg er så redd. Redd for framtiden. For barna. Mine dyrebare barn. Jeg føler meg helt fortapt...
          Mine mål

• Bygge drømmehuset

Comment

• Omstillingen av økonomien din ser egentlig ut til å gå på skinner, selv om det tar lang tid. Prøv å tenke litt mindre på det, tankene går gjerne runt i samme spor gang på gang, og det er veldig destruktivt i lengden.

Prøv for all del å holde humøret oppe, en depresjon i din situasjon kan få svært alvorlige følger... Tren litt, gå en tur, tving deg selv (av og til) å tenke på solskinnet eller noe annet positivt i hverdagen !
            Heldigen meg - føler ikke penger brenner i lommen og syns forbruk er et ork

Comment

• Hei.
              Ad lønnstrekk
              Du har fått et varsel om utlegg i lønn, og hvilket beløp som skal bli trukket.
              I varselet inneholder også en svarfrist.
              Dette er gjort fordi du da har anledning til å fortelle hvilke utgifter du må ha dekket før det kan trekkes noe i din lønn

Ihht. rundskriv Livsoppholdssatsene ved gjeldsordning og utleggstrekk justeres med virkning fra 1. juli 2017, lenkeadresse:
              https://www.regjeringen.no/no/tema/f...tser/id691824/ kan dere her sjekke hvilke beløp dere skal ha dekket før trekk i lønn kan gjennomføres.
              Regnestykket blir slik.
              Brutto lønn
              Minus ordinært skattetrekk
              Minus eventuelle andre utlegg du har i lønnen.
              = Nettolønn.
              Så skal du trekke følgende i fra nettoutbetalt mnd lønn
              Boutgifter – Enten boliglån eller husleie.
              Livsoppholdsutgifter til voksne
              Livsoppholdsutgifter til barn (Livsoppholdsutgifter til barn er kun basert på alder og ikke kjønn, så ikke bland dette sammen med SIFO budsjettet)
              Utgifter til SFO
              Utgifter til barnehage.
              Utgifter til varig sykdom.
              Hvis dere er avhengig av bil, for eksempel til/fra hjem/arbeid, eller fordi dere må bruke bil grunnet levering av barn i barnehage, for så å rekke arbeidet osv.
              Når det gjelder samværssatser så vil du finne disse her, lenkeadresse, se § 5
              https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-06-13-724

Dokumentasjon.
              Husk å dokumenter med kopi av lønnsslipp, husleiekvittering (utskrift fra nettbank), kvitteringer fra SFO, barnehage osv.

Uansett, så må du svare på varselet om utlegg.
              Håper dette har vært il hjelp

Med vennlig hilsen
              TBergh
              Last edited by TBergh; 15-10-17, 15:15.
              Med vennlig hilsen
              Tore Bergh
              t53.berg@gmail.com

Comment

• Da har vi vært i møte hos namsmannen. De skulle behandle søknaden så fort som mulig, men vi måtte belage oss på over fire måneders behandlingstid... Vi kan ikke betale kreditorene i mellomtiden da det er blitt lagt ett lønnsstrekk på 21.000 kr i måneden til en kreditor... Har prøvd å forklare namsmannen at vi ikke klarer å ha hodet over vannet når lønnstrekket er så høyt, men vi kommer ingen vei. Det vil si at «min» gjeld også vil gå til inkasso...
                Mine mål

• Bygge drømmehuset

Comment

• Hei
                  Du må sende inn en skriftlig klage for å få regulert utleggstrekket.
                  Merk klagen med Haster

Saken gjelder: Klage på utleggstrekk

Klagen vedrører Navnet til den som har trekket
                  Fødsels og personnr
                  Gate/veinavn
                  Postnr og sted

Sak eller referansenr saken har.

HASTESAK

Viser til ovennevnte sak og vil med dette klage på trekkets størrelse, og kreve at det blir satt ned i medhold av deknl § 2-7, hvor det heter og jeg tillater meg å sitere:
                  ”§ 2-7. Utlegg i lønnskrav m v.

Utlegg kan tas i skyldnerens krav på forfalt eller uforfalt lønn etter fradrag av forskuddstrekk i den utstrekning lønnen overstiger det som med rimelighet trengs til underhold av skyldneren og skyldnerens husstand. Ved vurderingen legges til grunn det som er tilbake av nettolønnen etter allerede besluttete trekk med bedre prioritet.”

Jeg viser også til Livsoppholdssatsene ved gjeldsordning og utleggstrekk justeres med virkning fra 1. juli 2017

Det trekk som nå blir gjennomført dekker ikke de nødvendige livsoppholdsutgifter
                  vi med rimelighet trenger.

Se økonomisk oppsett under. Alle beløp pr mnd.

Du må vedlegge dokumentasjon for inntekter og alle dokumenterbare utgifter

Husstandens samlede nettoinntekter kr 30 000
                  Til fradrag kommer:
                  Bokostnader boliglån eller husleie kr 12 500
                  Livsoppholdsutgifter 1 voksen kr 8.436,00 eller to voksne 14.331,00
                  Livsoppholdsutgifter til Barn alder fra 0 – null til 6 – seks år 2.709,00
                  Alder fra 6 – seks til 10 – ti år 3.592,00
                  Alder fra 11 – ti opp til 18 – atten år 4.536,00
                  Utgifter til SFO kr 1 500
                  Utgifter til barnehage kr 3 200
                  Utgifter til sykdom kr 350
                  Hvis du har store reiseutgifter og/eller du må bruke bil hjem/arbeid/hjem eller for å kunne rekke å levere barn i barnehage for så å reise på arbeid, fører du opp disse bilutgiftene
                  Bilutgifter levre/hente barn i barnehage
                  så reise på arbeid kr 3 500
                  Sum utgifter

Du trekker så dine samlede månedlige nettoinntekter i fra den summen som utgiftene utgjør.
                  Dette beløpet vil avgjøre hvor mye namsmannen kan trekke i din inntekt.

Her er lenke til livsoppholdssatser
                  https://www.regjeringen.no/no/tema/f...tser/id691824/

Håper dette var til hjelp

Med vennlig hilsen
                  TBergh
                  Med vennlig hilsen
                  Tore Bergh
                  t53.berg@gmail.com

Comment

• Hei!

Lenge siden sist oppdatering. Jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive, da det ikke er noen spesielle endringer sånn sett.

Vi har fortsatt ikke hørt noe fra namsmannen. Hun sier at det er stor pågang med saker som må prioriteres før vår sak. Vi har derfor kontaktet alle kreditorene, gitt beskjed om at vi har søkt om gjeldsordning og at vi blir trukket maksbeløp av en kreditor, som betyr at vi ikke har noen midler til å kunne betale de andre kreditorene.

Lønnstrekket ble tatt bort denne måneden, da jeg går arbeidsledig og vi ikke har nok penger til nødvendige utgifter på bare en lønn.

Jeg skal sette meg ned å oppdatere budsjettet vårt i morgen. Ønsker å poste det her, i håp om at noen av dere kanskje kan hjelpe meg med hvor jeg eventuelt kan spare inn osv.
                    Mine mål

• Bygge drømmehuset

Comment

• Det er viktig å bare stå på selv om det er vanskelig. Får man spørre hvilken by dere bor i med tanke på jobber? Jeg har svettet fælt i perioder selv under sparekniven. Ønsker dere lykke til.

Comment

• Uff, det er fustrerende. Jeg vet alt om dette. Har en mann som har slitt med dette i årevis uten å komme noen vei. Og det tok årevis før han turte å snakke med meg om dette, helt ærlig. Han lyver fortsatt om ting men jeg vet det meste nå.

Han har oppsøkt NAV flere ganger og jeg har laget en perm hvor alle saker er sortert med siste brev fra skyldnere. Allikevel blir bare permen liggende til han maser og får til svar at de ikke får gjort noe.

Nå har han endelig turt å fortelle om dette på jobben og har fått hjelp av nærmeste sjef. Da åpnet alt seg på nytt. Han går til psykolog og denne har skrevet en anbefaling som er levert NAV så vi begge skal på møte hos nav om 2 uker og jeg skal ha med likning og lønnslipper så håper han får gjeldsavtale snarest mulig.

Han blir trukket sønder og sammen i lønn og bidrar kun med 4000 til fellesskapet. Heldigvis tjener jeg godt så derfor går det rundt. Jeg har stålkontroll på regninger og vi gjør aldri noe sprell utenom. Det er en utfordring med to tenåringer altså.
                        Klarer vi dette så klarer vi 5 år med trekk. Utifra satsene han har fått av NAV nå så ser det ut som at vi kommer bedre ut av det med en gjeldsordning.
                        Ønsker deg lykke til.

Comment

Working...
                        X