Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hei!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hei!

Etter noen måneders lesing på forumet syntes jeg det var på tide å bli mer aktiv, og kanskje bidra litt selv også? Flott at det finnes et sted for oss økonominerder!

Før "oppvåkningen" min i august i fjor har jeg stort sett alltid hatt kontroll og oversikt over finansene, sjelden levd over evne, og heldigvis unngått økonomisk trøbbel. Men jeg har ikke vært så veldig bevisst på fremtiden heller. Ofte har jeg ikke hatt de store inntektene, og jeg har dessuten vært eneforsørger det meste av tiden. Jeg brukte alltid opp det som kom inn. Noen ganger holdt det akkurat til å holde meg flytende (les: som student med to små barn), etterhvert rakk det til omfattende skoshopping og noen storbyhelger også. Derfra til å bli en aktiv sparer og mikroinvestor med stålkontroll og en klar fremtidsplan er det jo en viss vei å gå, og den har jeg begitt meg ut på nå.

De to barna har blitt voksne og har flyttet ut, og jeg innser at det er på tide å omorganisere livet litt. Faktisk trenger ikke ett menneske et rekkehus med fire soverom... Men det er en del følelser knyttet til å flytte også, så prosessen tar nok litt tid. Jeg må bl a finne ut om jeg ønsker å bare downsize for å kutte utgiftene, eller om jeg skal satse på et (større) sted med mulighet for utleie. I så fall vil nok banken at jeg skal ha mer egenkapital.

Så mens jeg tenker, er det største økonomiske målet mitt for 2016 å betale ned boliglånet fra kr 970 445,- i dag til kr 900 000 den 31/12. Fin, rund sum Jeg har en definert plan for hvordan jeg skal gjøre det, og noen mindre delmål også. Men dette får holde i første omgang.

Moro å være i gang, og moro å være med her!
    Last edited by Millus; 26-04-16, 08:04.

Hei og velkommen

Lykke til med målet ditt for 2016! Blir spennende å følge med! (Er vel bare her inne man synes sånt er spennende :p )

Kjenner meg forøvrig igjen i noe av det du skriver her. Jeg har også alltid hatt kontroll på økonomien, men i noen perioder har det en tendens til å skli litt ut (uten at det er noen krise). Forbruk avler forbruk!
    [Aksjebloggen] [Målbevisst.no]

Comment

Buffer, gjeldsreduksjon, is i magen...

Og så noe jeg tror vil passe her:

Fyll opp hjernen med info om geografi, jobbmuligheter, varianter av bolig (MÅ bolig være naglefast, eller landfast ?), evt. drømmer du har, etc... og la så hjernen få kverne på dette på egenhånd, mens du tar deg av jobb og det daglige...
      (Geografi: Bla hvor barn bor eller kan tenkes å ville bo, hvorvidt man selv spesielt trives i fjell/kyst/by/land, hvorvidt man evt. kan tenke seg et utenlandsopphold, etc....)

Det viser seg nemlig at man ofte får de beste avgjørelsene dersom hjernen gis info, og så får anledning til å kverne på ting i eget tempo, heller enn at man må bestemme seg NÅ!

Uansett, is i magen...

...og lykke til.

Comment

Takk for gode ord og fine innspill! Utrolig motiverende å ha en heiagjeng

Comment

Melder meg inn i heiagjengen

Lykke til med nedbetalingen av lånet, må være motiverende å se den resterende summen krympe så og si for hver dag som går. Plutselig er det ute av verden!
          “No man ever stood the lower in my estimation for having a patch in his clothes: yet I am sure that there is greater anxiety, commonly, to have fashionable, or at least clean and unpatched clothes, than to have a sound conscience.”

Veien mot økonomisk frihet

Comment

Millus og pengene hennes

Da er jeg også klar for en dagbokstråd! Jeg vil bli flinkere med pengene mine og øke den økonomiske tryggheten og fleksibiliteten. De siste månedene har jeg erfart at det hjelper mye å ha skriftlige mål, tydelige planer for hvordan de skal oppnås og ikke minst jevn oppfølging. Det er ikke alltid så lett å holde seg motivert, da... Siden flere hoder tenker bedre enn ett, tar jeg dette utmerkede forumet til hjelp, og håper på gode innspill underveis

Status pr april 2016

Verdier
            Bolig 1 850 000 (antatt salgsverdi uten fellesgjeld)
            Buffer 32 500
            Indeksfond ca 6600

Gjeld
            Boliglån 959 336 (ikke medregnet fellesgjeld)
            Studielån 190 675

Inntekt
            Lønn 29 000
            Utleie av garasje 400

Sparing
            Buffer 500
            Indeksfond 500
            Ekstra avdrag boliglån (varierer)

Faste utgifter
            (jeg setter av 17 000 på regningskonto hver mnd, går stadig i pluss, så har en liten ekstrabuffer her)

Studielån 1079
            Boliglån 5297
            Husleie 5713 (en av de store skurkene i regnskapet)
            Helse 1500 (tannlege etc + fast behandling)
            Mobil 219
            Internett 289
            Treningssenter kr 50 (for tiden frosset medlemskap, vurderer å kutte helt ut)
            Transport ca 550 (månedskort, bensinspleis, en sjelden taxitur)
            Veldedighet ca 200
            Tv-lisens
            Strøm
            Forsikringer (innbo, reise, ulykkesforsikring barna)

Variable utgifter – jobber med å lage budsjett for disse

Mat
            Klær og sko
            Gaver
            Ferie og fritid
            Vedlikehold hus
            Møbler og sånt
            Frisør etc

Ellers
            Har ikke bil. Planlegger å få oppdatert verdivurdering av bolig, så jeg kan forhandle renten, ev bytte bank. Skriver opp hver krone jeg bruker, så jeg kan bli strengere mot meg selv og kutte forbruket stadig mer. Putter inn litt ekstra på bufferkontoen nå og da. Rydder, kaster, selger, bruker opp eller gir bort ting jeg ikke trenger. Synes det er vanskelig å holde forbruket nede, og går dessverre på smeller av typen sko, storbyweekend og gaver til barna. Trenger bedre disiplin...

Mål for 2016
            Ekstra nedbetaling av boliglån til kr 900 000 (har en plan for dette)

Øvrige mål
            Fyller buffer til kr 50 000
            Spare til sertifikat - 35 000?
            Bytte bolig, enten til mindre leilighet eller et sted med mulighet for utleie

Så – dette var tallene. Veldig skummelt å legge dem frem sånn, men jeg hopper i det. Noen umiddelbare kommentarer?
            Last edited by Millus; 19-04-16, 07:53.

Comment

Ser bra ut!
              Det er jo greit å skrive ned status og mål, så ser man hvordan utviklingen faktisk er..
              Presentasjon, mål og status:
              http://www.pengevett.com/presentasjo...html#post69558

Comment

Takk, tekoppen! Og så føles det litt mer forpliktende og konkret når man gjør det sånn, synes jeg. Det er fortsatt veldig fristende å bruke opp lønna i stedet for å spare, og da må jeg bruke de knepene som er tilgjengelige

Denne uken forbereder jeg leiligheten til verdivurdering. Før tenkte jeg at megleren overser hverdagstilstanden og ser potensialet i boligen uansett, men jeg mistenker at meglere heller ikke er upåvirket av styling, superryddighet og friske blomster. Så da er det finpuss i heimen som gjelder nå. Spent på resultatet!

Supert om admin kan flytte denne tråden til memoarene!
                Last edited by Millus; 28-04-16, 10:33.

Comment

Nå har jeg opprettet en sparekonto i en annen bank enn jeg vanligvis bruker, for å finne ut hvordan det føles å ha "gjemt unna" en liten sum.

Og i dag kommer megleren!

Comment

Spennende! Ble det gode nyheter?
                    “No man ever stood the lower in my estimation for having a patch in his clothes: yet I am sure that there is greater anxiety, commonly, to have fashionable, or at least clean and unpatched clothes, than to have a sound conscience.”

Veien mot økonomisk frihet

Comment

Du har jo tatt det viktigste disiplinerende begrepet - nemlig å føre regnskap over hver krone ut, det i seg selv er dempende på impulsbruk, og er grunnsteinen i å ta stålkontroll på egen økonomi. Mener nå jeg da!

Comment

Enig i at det fungerer bra, anneo

SeaLion: Ja, boligen har antatt verdi som jeg trodde, basert på prisen naboleiligheten nylig ble solgt for. Selv om det jo så klart bare er et salg som kan fortelle om prissettingen er reell, er jeg fornøyd

Så har jeg sendt alle nødvendige papirer til en boliglånsmegler, og drøftet situasjonen litt med ham. Han er selvsagt ikke en helt uavhengig rådgiver, men jeg føler at han definitivt står på mer for å skaffe meg gode betingelser enn det min nåværende bank gjør. Da jeg var nyskilt og uten egen bankhistorikk var det takket være ham at jeg i det hele tatt kom meg inn på boligmarkedet. Jeg må bare passe meg litt for å ikke føle takknemlighetsgjeld - vi snakker jo business, selv om han er hjelpsom. Har dere noen tanker om og erfaringer med bruk av slik megler?

Det ser ut til at drømmen om bolig med utleiedel foreløpig ligger litt frem i tid. Som jeg mistenkte har jeg ikke nok egenkapital til å kjøpe meg opp i markedet ennå, og jeg har ikke praktiske forutsetninger for å kjøpe en rønne som jeg pusser opp fra grunnen. Litt maling og sjauing er ok, men grunnmur, tak og sånt prøver jeg meg ikke på, uansett hva MMM synes man bør utfordre seg selv til

To kompliserende faktorer som jeg hittil ikke har nevnt, er at jeg for tiden er under videreutdanning som del av jobben, og dessuten delvis sykmeldt. Jeg har med andre ord et par andre ting enn bolig og økonomi å fokusere på (hvem har ikke det?).

Noen mulige scenarioer:

a) jeg blir boende til utdannelsen min er fullført, og ser på den høye husleien som en nødvendig pris å betale for stabilitet i en ellers krevende situasjon. Da fokuserer jeg på en ting av gangen og øker sjansen for å komme trygt i mål, noe som kanskje er verdt en mindre ideell sparerate for en periode. Dette er vel også i tråd med Hiin Allvises innspill tidligere.
                        b) jeg selger boligen min nå, stapper tingene mine inn på et lager og overskuddet av salg inn på "høyrentekonto", låner/leier et bittelite rom et sted, og lever som en nonne mens jeg studerer ferdig og øker spareraten kraftig. Litt drastisk?
                        c) jeg innser at jeg må vente noen år til før jeg kan begynne med utleie, og ser på den høye husleien som et uakseptabelt hinder på veien mot økt EK. Jeg selger boligen min nå, kjøper en mindre leilighet med lavere utgifter, og intensiverer sparingen samtidig jeg fullfører utdannelsen. Kanskje mest fornuftig, men krever også en god del disiplin og overskudd, som for tiden varierer litt pga helsen.

Uansett: Fullførte studier vil gi meg en grad som medfører litt høyere lønn. Dessuten virker det som om jeg bør erstatte målet om ekstra nedbetaling på boliglånet med intensivert sparing til EK.

Noen synspunkter? Ting jeg ikke har tenkt på? Flere mulige scenarier?
                        Last edited by Millus; 28-04-16, 10:35.

Comment

Jeg kommer med noen tanker, jeg:

Originally posted by Millus View Post
                          Noen mulige scenarioer:

a) jeg blir boende til utdannelsen min er fullført, og ser på den høye husleien som en nødvendig pris å betale for stabilitet i en ellers krevende situasjon. Da fokuserer jeg på en ting av gangen og øker sjansen for å komme trygt i mål, noe som kanskje er verdt en mindre ideell sparerate for en periode. Dette er vel også i tråd med Hiin Allvises innspill tidligere.
                          5700 kr i husleie er høyt, men det dekker forhåpentligvis endel. Det kommer jo an på hva som er inkludert. Er det borettslag, så er det minst kommunale avgifter og husforsikring. Kanskje noe TV/internett? Utvendig vedlikehold (om de gjør mye eller lite i forhold til husleia har jeg ikke noe formening om). Noe varme, varmtvann? Avdrag på fellesgjeld?

Jeg ville verdsatt stabilitet og fokus på helse og utdannelse. Jeg tror det også er greit å tenke seg godt om og etterhvert kanskje sondere markedet.

b) jeg selger boligen min nå, stapper tingene mine inn på et lager og overskuddet av salg inn på "høyrentekonto", låner/leier et bittelite rom et sted, og lever som en nonne mens jeg studerer ferdig og øker spareraten kraftig. Litt drastisk?
                          Sikker på at det blir så mye billigere å leie enn å bo der du bor nå? Markedet er selvfølgelig forskjellig ulike steder i landet. Hvor mye billigere får du leid enn det du betaler i husleie og renter i dag?

c) jeg innser at jeg må vente noen år til før jeg kan begynne med utleie, og ser på den høye husleien som et uakseptabelt hinder på veien mot økt EK. Jeg selger boligen min nå, kjøper en mindre leilighet med lavere utgifter, og intensiverer sparingen samtidig jeg fullfører utdannelsen. Kanskje mest fornuftig, men krever også en god del disiplin og overskudd, som for tiden varierer litt pga helsen.
                          Det koster å selge bolig. Her legger du opp til å gjøre det to ganger. Si 50 000 kr til megler gange to. I tillegg så kreves det disiplin og ork for å flytte. Litt nye ting i forbindelse med flyttingen i tillegg...

Er du sikker på at det er egenkapitalen som gjør at banken sier nei? Kan det være lønnsinntekt (størrelse og usikkerhet?). Med vidreutdannelsen i boks, kanskje sjansene er større da?

Lykke til med tenkingen.

Comment

Takk for reflekterte og relevante innspill, Myra! Jeg har hatt dem i bakhodet de siste par ukene.

Siden sist har jeg nemlig vært skikkelig i tenkeboksen, og jeg har (nesten) landet på at tiden nå er inne for en endring av bosted. Jeg har allerede drøyet flyttingen et par år av ulike grunner, og selv om jeg er knyttet til huset mitt, begynner jeg også å bli utålmodig. Det går unødig mange ressurser til å opprettholde det livet jeg har her, både i form av tid, penger og energi. Jeg er lei av å klippe gress, luke løvetann, stake opp takrenner, beskjære hekker og tørke støv i tomme rom. Jeg er lei av husleien og et borettslag som stadig vekk vedtar ting jeg synes er unødvendige (hvorfor må ALLE boddørene byttes bare fordi det har vært trøbbel med to av dem?). Jeg ønsker meg et enklere liv med færre ting, mindre boareal å holde styr på, færre praktiske forpliktelser, mer tid til å tenke, lese, studere, være sammen med venner og familie. Derfor er jeg nå (nesten) klar til å ta spranget

Jeg tror det er ok å utsette drømmen om utleiebolig.

Jeg har vært på visninger, og funnet ut at markedet her jeg bor er ganske hot for tiden. Budrundene tar av, og boligene går et godt stykke over prisantydning. Det betyr at jeg nok sannsynligvis vil oppnå meglerens verdivurdering ved salg. Iflg boliglånsmegleren tar ikke bankene sjansen på dette, og tilbyr lavere lånebeløp dersom jeg kjøper før jeg selger. Det er kanskje vanlig? Bør jeg høre med min egen bank også, for sikkerhets skyld? En av leilighetene jeg har sett på, gikk for en pris som lå høyere enn lånetilbudet jeg har nå, men om jeg hadde solgt først til prisantydning, ville jeg kunnet kjøpe den. Da hadde jeg kunnet fryde meg over 4000 mindre pr måned i husleie, nærhet til strand og en strålende sjøutsikt. Ergo bør jeg selge først, og jeg vil prøve å gjøre det før sommeren.

Rent praktisk vil det si at jeg har intensivert oppgraderingen av huset. Jeg har ryddet, vasket, sparklet, maskert, malt, byttet stygge ovner og investert i noen andre ting som gjør at det ser finere ut. Jeg fortsetter å selge og gi bort ting på nett. Det blir bra, altså

Enn så lenge putter jeg ekstra innbetalinger på buffer i stedet for på boliglånet, for å ha større fleksibilitet.

Og så har jeg takket nei til boligmeglerens forslag om å refinansiere både boliglånet og studielånet ved å slå dem sammen til ett større lån, som han dessuten mente burde være avdragsfritt et år, så jeg kunne spare opp en større buffer... Det tror jeg ikke er lurt, selv om renten hadde blitt bedre enn jeg har nå. Føler meg litt tøff som motsto denne kortsiktige løsningen, men jeg er åpen for innspill fra kloke pengevetthoder her.

Jeg blir veldig glad dersom admin kan flytte tråden til memoarene!

Comment

Refinansiere studielånet, hva slags påfunn er det? Der mistet jeg tilliten til den boligmegleren. (Gitt det er Statens lånekasse det er snakk om.) Du vet du kan be om inntil 3 år(?) utsettelse av betaling der? Kanskje greit i en situasjon hvor egenkapital blir viktig.

Jeg fikk beskjed av banken at de kunne vurdere høyere lån for enkelte boliger. Fikk de en konkret annonse, så kunne de gå opp i lån. Det er tre år siden, og det har vært innstramminger etter det.

Ved å selge først, så kan du nok få mer å gå på i et kjøp etterpå. Samtidig er det mange som ikke tør selge først i Oslo-området for tiden, fordi de er redd for å ikke få kjøpt noe nytt - på grunn av heftige budrunder og for mange som ønsker å kjøpe. Verdt å tenke på, men det kan godt være at du har landet på riktig konklusjon.

Det å bli kvitt støvtørking, gressklipping, maling og vedlikehold, det skjønner jeg veldig godt!

Comment

Working...
                              X