Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hei!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Tusen takk, Sør!

Comment

Status august:

Boliglån: 944 900,-
      Studielån: 197 337,- (jepp, dette har økt, men har også ført til økning på buffer)

Buffer: 54 400 (hvorav 19 665 øremerket boliglån ved endrede flytteplaner)
      Indeksfond: ca 9000,-
      Ny sparekonto (heretter kalt buffer 2): 1500,-

Det går sakte, men sikkert fremover
      Last edited by Millus; 26-10-16, 16:49.

Comment

Ser bra ut dette, slow and steady wins the race!
        “No man ever stood the lower in my estimation for having a patch in his clothes: yet I am sure that there is greater anxiety, commonly, to have fashionable, or at least clean and unpatched clothes, than to have a sound conscience.”

Veien mot økonomisk frihet

Comment

Takk, SeaLion!

Comment

Status september:

Boliglån: 940 000,- (jeg runder opp litt hver måned, fint med ryddige summer)
            Studielån: 200 295;-,- (øker som planlagt, selv om det var litt vondt å passere to hundre tusen...)

Buffer: 59 100 (hvorav 23 865,- øremerket boliglån)
            Buffer 2: 1700,-
            Indeksfond: ca 9560,- (investert 9300,-)

Status oktober:

Boliglån: 936 500,-
            Studielån: 203 253,-

Buffer: 62 100 (hvorav 26 365,- øremerket boliglån)
            Buffer 2: 1900,-
            Indeksfond: ca 10 175,- (investert 10 000,-)

Ikke de store endringene, men ganske steady.

Det ser ut til at jeg vil nå målet for 2016, nemlig at boliggjelden vil være på kr 900 000,- ved utgangen av året (selv om deler av den ekstra nedbetalingen altså befinner seg på buffer inntil videre).

Comment

Status november:

Boliglån: 932 900,-
              Studielån: 207 266,-

Buffer: 63 000 (hvorav 27 265,- øremerket boliglån)
              Buffer 2: 2100,-
              Indeksfond: ca 11 390,- (investert 10 850,-)

Eller har jeg fått melding fra DnB om at de setter opp den nominelle renten på boliglånet mitt fra 2,8 til 2,9 fra 9. januar 2017, noe som tilsvarer en effektiv rente på 3,05%. Litt høyt?

Comment

Kommer ihvertfall på dinbank og OBOS som har en effektiv rente på rundt 2% for oss under 34, men vil tro de ligger lavere enn 3% for andre kunder også.
                “No man ever stood the lower in my estimation for having a patch in his clothes: yet I am sure that there is greater anxiety, commonly, to have fashionable, or at least clean and unpatched clothes, than to have a sound conscience.”

Veien mot økonomisk frihet

Comment

Det er høy boliglånsrente, ja. Finn et annet alternativ og forhandle om renta. Ulempen er at det må gjentas ved hver rentejustering...

Eller bytt til noen som generelt ligger lavere. Hvis du er medlem i en fagforening eller jobber et sted så du er medlem av SPK så kan du få avtaler som vil holde seg relativt lavt over lengre tid.

Comment

Originally posted by Millus View Post
                    Status november:

Boliglån: 932 900,-
                    Studielån: 207 266,-

Buffer: 63 000 (hvorav 27 265,- øremerket boliglån)
                    Buffer 2: 2100,-
                    Indeksfond: ca 11 390,- (investert 10 850,-)

Eller har jeg fått melding fra DnB om at de setter opp den nominelle renten på boliglånet mitt fra 2,8 til 2,9 fra 9. januar 2017, noe som tilsvarer en effektiv rente på 3,05%. Litt høyt?
                    Det er høyt. Skandiabanken har 2,5 % effektiv på inntil 75 % av boligens verdi for lån under 2 millioner. De opererer vel også bare med "listepriser", og ikke forskjellsbehandling mellom kunder som orker og ikke orker å be om lavere renter. Ellers er fagforeningsavtaler fine, som myra sier, og inkluderer oftest et punkt om at den skal ligge så og så nært bankens til en hver tid laveste rente.
                    Last edited by Optimus Prime Rate; 21-11-16, 00:24.

Comment

Status desember:

Boliglån: 929 500,- (eller altså 900 000 om jeg overfører fra bufferen. Da har jeg betalt ned /satt av 100 000 til nedbetaling av boliglånet i år, og sier meg ganske fornøyd med det spesielt siden banken iflg nedbetalingsplanen syntes at 36 000 var en passende sum.)
                      Studielån: 209 133,-

Buffer: 65 800 (hvorav 29 500,- øremerket boliglån. Men det betyr jo at den egentlig bare er på 36 300. Oi. Her ligger et sparemål for 2017 og vaker, tror jeg.)
                      Buffer 2: 2640,- (litt gjemt i annen bank. Kanskje den skal bytte navn til feriesparing eller noe etterhvert.)
                      Indeksfond: ca 12 560,- (investert 11 350,- Juhu! 1210 i "gevinst"!)

Jeg har ikke forhandlet renter ennå. Innbiller meg at jeg må bytte bank dersom jeg bytter lån, og akkurat nå føles det litt krevende med et nytt modus som må læres. Er fornøyd med organiseringen i min nåværende bank, med ulike konti og lett tilgang til kjøp av indeksfond. Kjent og trygt. Men jeg kan kanskje beholde den selv om jeg låner et annet sted?
                      Last edited by Millus; 17-12-16, 09:34.

Comment

Du kan beholde kontoer og indeksfond selv om du bytter bank. Du må bruke den nye banken "aktivt", det betyr ofte at du må ha lønnskonto der og brukskonto knyttet til bankkort.

Fondssparing, langsiktige kontoer til buffer og lignende kan du ha igjen i den gamle banken.

Comment

Status januar :

I all enkelhet.

Boliglån: 926 400,-
                          Studielån: 208 188,-

Buffer: 67 500 (hvorav 29 500,- øremerket boliglån)
                          Buffer 2: 3000,-
                          Indeksfond: ca 13 396,- (investert 12 350,-)

Comment

Status februar:

Boliglån: 922 500,-
                            Studielån: 207 245,-

Buffer: 68 000,- (hvorav 29 500,- øremerket boliglån)
                            Buffer 2: 3300,-
                            Indeksfond: ca 14 474,- (investert 13 650,-)

Status mars:

Boliglån: 919 000,-
                            Studielån: 206 598,-

Buffer: 71 000,- (hvorav 29 500,- øremerket boliglån)
                            Buffer 2: 3300,-
                            Indeksfond: ca 17 100,- (investert 15 150,-)

Ikke så spennende, men sakte fremgang å spore.

Jeg er for tiden på aap etter å ha vært langtidssykmeldt, så jeg holder finansene på den nøkterne og konservative siden. Med delvis jobb, delvis aap og litt leieinntekt fra en midlertidig room mate går det helt greit, og jeg har ikke vært i nærheten av å vurdere avdragsfrihet på lån eller andre nødgrep som folk iblant må ta når inntekten går ned. Faktisk blir jeg mer inspirert til å spare i mer usikre tider. (Håper ikke det er et uttrykk for "scarcity mindset", som jeg leser om på disse amerikanske pengebloggene ) Det hjalp også med en opprydningsrunde hvor jeg sa opp en unødvendig forsikring, satte treningssenteret på frys mm. Og når man ikke har særlig overskudd, er det ikke noe tap å ha rolige, rimelige hjemmekvelder Alt i alt, ting ruller og går omtrent som vanlig i nettbanken, men flytting av boliglån etc er satt på vent til jeg har normale lønnsslipper igjen. Og den øremerkede summen til ekstra nedbetaling på lånet blir definitivt værende på buffer som ekstra sikkerhet.
                            Last edited by Millus; 20-03-17, 13:50.

Comment

Jepp, det ruller og går:

Status april:

Boliglån: 915 000,-
                              Studielån: 205 690,-

Buffer: 72 750,- (hvorav 29 500,- øremerket boliglån)
                              Buffer 2: 3550,-
                              Indeksfond: ca 18 060,- (investert 16 400,-)

Status mai:

Boliglån: 911 600,-
                              Studielån: 204 870,-

Buffer: 76 500,- (hvorav 29 500,- øremerket boliglån)
                              Buffer 2: 4000,-
                              Indeksfond: ca 20 050,- (investert 17 650,-)

Status juni:

Boliglån: 908 000,-
                              Studielån: 204 020,-

Buffer: 78 000,- (hvorav 29 500,- øremerket boliglån)
                              Buffer 2: 4000,-
                              Indeksfond: ca 21 130,- (investert 18 650,-)

Ikke så spennende, men steady og greit. Jobber litt mer nå, og det går fint, heldigvis. Får en lønnsøkning til høsten. Fortsatt room mate.

Og så skal jeg skeie ut i sommer ved å invitere med begge barna til varmere strøk Flybilletter er kjøpt inn "over driften" allerede, og vi kommer til å bo og leve ganske rimelig, men det føles likevel litt crazy økonomisk sett, etter måneder med nøkternhet og å øve meg på å tenke litt mer som MMM Men noen ganger er sånne markeringer verdt det. Og heldigvis kan de bidra litt selv også. Gleder meg veldig!

Comment

Working...
                              X