Announcement

Collapse
No announcement yet.

Økonomisk frihet, here I come

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Økonomisk frihet, here I come

Tenkte det var på tide å registrere seg, har lusket rundt på siden i et par måneder. Kort om meg:

Mann på 23 år, straks 24.
    Jobber i en statlig organisasjon, tjener ca. 350 000 i året.
    Har alltid vært flink til å spare, men har intensivert det siste året, og fått mer oversikt over diverse utgifter. Leser alt jeg kan komme over angående privatøkonomi, bolig og fond, samt at jeg frekventerer Pengebingen sin blogg, Finansnerden og diverse andre. Fin inspirasjon!
    Har spart opp en fin sum så langt, status p.d.d:

BSU: 99 600
    BSU PLUSS: 25 000
    Fond: ca. 55 000
    Sparekonto: 85 000
    Totalt = ca. 265 000

Har egentlig vært flink til å spare helt siden jeg begynte i arbeidslivet, men brukte som mange andre penger på bil, litt snus her og der, handlet flere ganger i uka, osv. Så kunne nok ha spart betraktelig mer, men lesson learned. Snusen er kuttet ut (stort sett), bilen ble solgt for et par måneder siden, og jeg har blitt strengere med å bruke penger på byen.

Har utbetalt ca. 20 500 i jobben jeg begynte i for et par måneder siden, og ser ut til at jeg i snitt klarer å spare 8-9000 med den lønningen, så er godt fornøyd med en sparerate på rundt 40-45%. Blir kanskje student fra høsten av, og da blir isåfall sparepotensialet betydelig redusert, men den tid den sorg

Langsiktig mål er vel økonomisk frihet, vel og merke langt frem i tid. Eier ingen bolig, så det blir nok det første steget etterhvert. Leser mye av MMM, men tror det er vesentlig mer krevende å få til i Norge, enn i USA. Skader dog ikke å sikte høyt, lander nok greit uansett.
    Last edited by SeaLion; 15-04-16, 15:45.
    “No man ever stood the lower in my estimation for having a patch in his clothes: yet I am sure that there is greater anxiety, commonly, to have fashionable, or at least clean and unpatched clothes, than to have a sound conscience.”

Veien mot økonomisk frihet

Veldig fornuftig, SeaLion! Du har skaffet deg en super start på pengelivet. Velkommen hit

Comment

Hei og velkommen

Originally posted by SeaLion View Post
      Leser mye av MMM, men tror det er vesentlig mer krevende å få til i Norge, enn i USA. Skader dog ikke å sikte høyt, lander nok greit uansett.
      Eventuelt en STOR fordel om du klarer å spare stort i Norge, for så å flytte til et lavkostland. Da er plutselig FIRE ikke så langt unna likevel
      [Aksjebloggen] [Målbevisst.no]

Comment

Originally posted by Aksjebloggeren View Post

Eventuelt en STOR fordel om du klarer å spare stort i Norge, for så å flytte til et lavkostland. Da er plutselig FIRE ikke så langt unna likevel
        Godt poeng! Hvem vet, kanskje det er den veien det går om en 20 års tid

Leser forresten bloggen din også, mye interessant innhold. Keep it up!
        Last edited by SeaLion; 15-04-16, 16:12.
        “No man ever stood the lower in my estimation for having a patch in his clothes: yet I am sure that there is greater anxiety, commonly, to have fashionable, or at least clean and unpatched clothes, than to have a sound conscience.”

Comment

Heyhey, hvilken økonomisk start!
          Om bare jeg hadde vært like smart, hehe

MMM har mye fornuftig å by på, og litt i samme gata er jo simple living blogger, som f.eks becomingminimalist.com! Gjelder å finne inspirasjon til å holde forbruket nede Og som Aksjebloggeren sier så kan man komme langt med oppsparte norske kroner om man flytter på seg... Så det er ikke så håpløst som om man ser for seg å leve med norske kostnader
          Mål 2017:
          Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Takk for det!

Ja, motivasjonen er vesentlig. Er veldig glad i å reise og oppleve nye ting, så mye av motivasjonen ligger der. Ikke nødvendigvis det at jeg kan la være å jobbe, for jeg er meget engasjert og ønsker å gjøre det bra innenfor mitt fagfelt. Det er heller det at man f.eks kan ta et år permisjon uten lønn, uten å bekymre seg for økonomien overhodet. Det er vel hovedsakelig motivasjonen min, muligheten til å realisere drømmer, samtidig som jeg ikke lider noen nød økonomisk sett.

Comment

Takk for det!

Ja, motivasjonen er vesentlig. Er veldig glad i å reise og oppleve nye ting, så mye av motivasjonen ligger der. Ikke nødvendigvis det at jeg kan la være å jobbe, for jeg er meget engasjert og ønsker å gjøre det bra innenfor mitt fagfelt. Det er heller det at man f.eks kan ta et år permisjon uten lønn, uten å bekymre seg for økonomien overhodet. Det er vel hovedsakelig motivasjonen min, muligheten til å realisere drømmer, samtidig som jeg ikke lider noen nød økonomisk sett.
              Hadde det vært en "liker" knapp her hadde jeg trykket på den
              Mål 2017:
              Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Leser mye av MMM, men tror det er vesentlig mer krevende å få til i Norge, enn i USA.
                Hvorfor tror du det?

Comment

Originally posted by usikker View Post
                  Hvorfor tror du det?
                  Hovedsaklig fordi skattenivået er lavere, og inntektsnivået er relativt sett høyere. Har absolutt det inntrykket etter å ha lest på bloggen og forumet hans. Mange der som blir gjeldsfrie i ung alder, og lønningene de får hadde vært høye selv om ting kostet det de gjør i Norge, noe de ikke gjør så vidt jeg vet.

Skal dog sies at jeg ikke har satt meg veldig grundig inn i det, kan godt hende det er andre faktorer inne i bildet som jeg ikke har fått med meg.

Comment

Skulle gjerne flyttet denne tråden til dagbokdelen av forumet, er det noen som kan fikse det? Sendt PM til Lin, men vet ikke om det er andre admins på siden her?

Comment

Samboer kjøpte leilighet for et par uker siden, så vi flytter ditt i løpet av mai. Greit for henne, og greit for meg. Hun har kommet seg inn på boligmarkedet, og jeg betaler litt mindre i leie enn jeg har gjort her vi bor nå. Win-win :-)

Comment

Var visst lettere sagt enn gjort å få tråden flyttet..nuvel, oppdaterer uansett her

Lønningen for mai er på plass. Brukte litt mer enn planlagt sist måned/sparte litt for mye, så måtte betale 2000,- til Bank Norwegian nå. Ellers sparte jeg 1000 i KLP Aksjeverden Indeks gjennom den faste spareavtalen, og satt over 7000 til "buffer/sparekonto/egenkapital".

Får snart igjen depositum for leiligheten vi har leid frem til nå, så det blir ca. 4000-5000 til inn på sparekonto.

EDIT: ble visst flyttet til riktig plass nå, takk
                        Last edited by SeaLion; 26-05-16, 12:35.

Comment

Fikk tilbake depositum fra forrige leiligheten nå nylig, så da ble det satt av 4000 ekstra til sparing. Totalt spart 12000 i mai, godt fornøyd med det.

Comment

Originally posted by usikker View Post
                            Hvorfor tror du det?
                            En interessant og relatert TED talk av Harald Eia:

Where in the world is it easiest to get rich? | Harald Eia | TEDxOslo

Comment

Får ikke feriepenger i år, så fikk vanlig månedslønn, 20500 omtrent.
                              Denne måneden har det kun blitt spart 2.000(!) foreløpig, men det er vel og merke etter at sommerferien til varmere strøk er betalt. Så til tross for ferie går jeg fortsatt i pluss, må si meg fornøyd med det.

I tillegg kommer nok skattepengene snart, i overkant av 30.000. Mindre lystig er det på arbeidsfronten, står nok mest sannsynligvis uten jobb fra august av.

Comment

Working...
                              X