Announcement

Collapse
No announcement yet.

En idiots åpenbaring

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Det ble betalt inn 15000kr tidligere i måneden.

Har betalt inn 2000kr ekstra etter å ha solgt unna litt greier i boden denne uken.

Får lønn til helga, så da blir det innbetalt ca 10.000kr til. Prøver å sette av noen tusen til bufferen, så har bestemt meg for å utsette BSU til eventuelt litt seinere på året, hvis ting går bra. Det er kjipt å gå glipp av renta, men føler gjelda er viktigst. Har rundt 4500kr i ekstrautgifter denne måneden pga forsikringer, nrk-lisens og en annen tullete regning fra mitt "gamle" liv. I tillegg setter jeg av nesten 10.000kr til buffer/bilkonto/feriekonto/matkonto og boligkonto. Nå skal INGENTING komme overraskende på slik at jeg går inn i den gamle vanen med å betale ned for så å låne tilbake fordi jeg blir blakk før neste lønn kommer.

Har god støtte hjemme nå og noen som tørr å si fra når det gjelder penger, det føles godt og hjelper veldig på.

Comment

En liten gladnyhet. Etter å ha tatt kontakt ang forbrukslånet fikk jeg renta ned en prosent, til 12% effektive. Fortsatt sabla høyt, men alle monner drar. Skal jeg få de resterende 100.000kr inn her til den renta? Refinansiering er skummelt så føler egentlig ikke for det, selv om det økonomisk har litt å si...

Comment

Lurer på om noen har erfaring med å spørre rådgivere i banken sin om hjelp i forhold til forbruksgjeld? Jeg vurderer å kontakte banken min og bare legge alle kortene på bordet. Har jo kausjonist på boliglånet og muligheten for å evt øke belåningsgraden der, men tviler jo veldig på at de er interessert i å hjelpe. Har pdd belåningsgrad på 88% prosent ca... Om jeg bør nevne spillegjeld er vel neppe så lurt, men en god del av pengene er jo brukt på feks oppussing av kjøkken. Har i utgangspunktet forstått det slik at bankene ikke kan bruke kausjonist med tanke på refinansiering, men vet ikke om dette er banket i stein.

Comment

Da er lønna kommet på konto og pengene fordelt. Føler jeg har stålkontroll med YNAB, så nå må jeg bare følge opp og faktisk holde budsjettspostene.

Litt tall for januar:
          Nedbetalt på drittgjeld - kr 25000
          Nedbetalt boliglån - kr 10500
          Nedbetalt billån - kr 3900

Jeg har fordelt pengene så fornuftig som jeg har klart, og satt av til alt jeg kommer på av fremtidige utgifter.

Etter at alt er budsjettert ser det slik ut frem til neste måned:

Brukskonto - ca kr 4500
          Bufferkonto - kr 4500
          Penjonssparing/krisebuffer - kr 5000
          Feriekonto - kr 5000
          Bilkonto - kr 1400
          Boligkonto - kr 3500

Comment

Så bra du tar tak i det her . Dette ligner mye på min situasjon for noen år siden . Nesten like mye tulle gjeld som deg hadde jeg . Og enslig og mindre inntekt enn deg . Så du klarer å få til det her vettu .

Jeg ser du er i forkant med ting . Konto for bil og konto for komunale avgifter . Det er så bra med alt du slipper å klø deg i hodet med når det gjelder regninger.

Jeg syntes buffer både til bil og annet er det viktigste . Viktig å få gjeld ned, ja . Men har man ikke buffer så er man fort vekk ute å kjøre igjen om ting går i stykker og må repareres .

Men om du selger bil din og du sitter igjen med nesten ikke noe til å kjøpe en annen for da blir jo det ett problem også.

Jeg snudde faktisk helt rundt jeg den tiden med betaling av gjeld min . Det ble ukes handling og mat planer . Og bruke minst mulig penger ble en slags sport for meg. Jeg hadde budsjett pr uke på mat og bensin . Ble det noe igjen så sattjeg det på buffer konto. Og slik overlevde jeg det her. Klær og annet skar jeg ned til det minimale. Man har mye bra i skap og skuffer ,

Og nå er jeg ferdig med duste gjeld . Men jeg lever sparsomt nå også. Jeg syntes ikke penger er alt her i livet , langt i fra . Men når alt rakner da er det plutselig blitt alt, og en bra buffer gir trygghet .

Comment

Prøver så godt jeg kan med å holde meg litt i skinnet, og ikke bli for ivrig. Tidligere hadde jeg trolig betalt inn 10-15.000kr til på mastercardet, men da blitt blakk igjen like fort og så begynt å miste kontrollen og bare endt opp med å bruke enda mer.

Jeg er litt usikker på buffer, men tror jeg skal prøve meg på et beløp på rundt 20.000kr. Da føler jeg meg greit rustet til å håndtere eventuelle ting som måtte dukke opp.

Comment

Har solgt saker og ting for over 5000kr denne uken!

Tok også en beslutning om at det å sette penger på pensjon er litt unødvendig i min situasjon, så de pengene blir overført på mastercard. Det får holde med å bygge en god buffer. Det vil si at jeg overfører 10.000kr ekstra på gjelda denne uken. ikke feil!

Jeg var i møte med banken min i dag, og det virket faktisk som at jeg kan få økt boliglånet med 150.000kr, noe som virkelig vil gjøre mye for det totale regnestykket mitt. Jeg tørr ikke tenke tanken på det før jeg får det bekreftet, får helt vondt i magen!

Ellers føles det godt at det snart er ferietid, men at jeg har penger på konto, og at det er kun disse som skal brukes!

Kan tråden min flyttes til memoarer forresten?

Comment

Banket ned ytterligere 3000kr på gjelden med salg av diverse. Det er overraskende hvor bra det føles, og at det er ting som jeg jo ønsker å beholde, men vet jeg ikke kommer til å savne.

Ellers en betraktning om hvor deilig det er å kjenne på at jeg ikke må ha masse penger tilgjengelig, så lenge jeg planlegger. Reelt sett hadde/har jeg rundt 2500-3000kr til forbruk/alt annet denne måneden, og det går helt fint. Før ville jeg nok blitt veldig stresset av å se at etter at alt var betalt sto det igjen bare noen få tusenlapper. Ynab er fint sånn sett, da jeg tenker hva jeg har tilgjengelig på hver kategori og ikke hva jeg har på konto. Mentalt sett er pengene på buffer ikke en del av regnskapet for første gang i mitt liv.

Comment

Du setter fingeren på hvorfor jeg også liker å bruke YNAB.

Gratulerer med 3000 ekstra - kanskje jeg burde selge unna ting jeg ikke trenger også!
                    Voksen dame uten økonomisk utdannelse.

Comment

Har betalt ned noen hundrelapper til de siste dagene, men nå går jeg mest rundt å venter på lønn.

Fikk forhandlet frem 3 månders avdragsfrihet på boliglånet mitt, i tillegg til 2 måneder på billånet. Ikke nødvendigvis det smarteste, men det gir nesten 9000kr ekstra på innbetaling til kredittgjelden per måned! Målet mitt er å være kvitt mastercardet innen mai måned. Det skal kanskje holde hardt, men mål er fint å ha.

Comment

Da er lån fra lånekassen, og lønn kommet inn på konto og fordelt utover.

Det ble betalt ned 25.000kr på gjeld denne måneden.

Jeg har også refinansiert forbrukslånet litt siden det har 10% lavere rente enn mastercardet. Gjorde det slik at beløpet der ble akkurat 300.000kr. Det var for det meste en mental greie, men det gjorde beløpet på mastercardet litt mindre og jeg gleder meg veldig til det er borte kjenner jeg, og jeg kun har en post igjen å jobbe med.

Etter månedens innbetalinger gjenstår det nå 42.000kr på mastercard. Jeg har betalt ned over 50000kr i januar og februar!!

Jeg prøver ellers å være flink til å budsjettere, og gjerne litt for mye, sånn at jeg unngår absolutt alle budsjettsmeller. Har følgende penger stående nå som alle de faste utgiftene er betalt:

Brukskonto 5700
                        Buffer 3850
                        Boligkonto 4500
                        Feriekonto 5500
                        Bilkonto 2700
                        Fondskonto 4565
                        Matkonto (felles) 4100

Av disse kunne nok 10-12.000kr vært ført over på gjelden, men tenker jeg lar det står sånn inntil videre. Det kommer både kommunale avgifter og årsavgift på bil i mars, så derfor står det jo litt ekstra på bolig og bilkonto.

Comment

Følte at Mars gikk skikkelig til hel***e.... Måtte bruke penger på å reise en tur hjem på grunn av noe familiært, og der røyk det med en god del mer penger enn planlagt. Skyldes både dårlig planlegging og en liten knekk når det gjelder lysten/driven rundt dette. Det var ikke gøy, men man kan vel ikke regne med at alt går på skinner hele tiden.

Føler meg riktignok tilbake på rett spor nå, og gjelden har gått ned, om enn ikke så mye som planlagt. Da gjelder det å legge en ny plan og nullstille hodet.

Beløp på mastercard er nå kr 35 0000.

En gladmelding er jo at jeg får igjen nesten 30.000kr på skatten, så da får jeg sammen med feriepenger gjort et STORT innhogg på gjelden. Det gleder jeg meg voldtsomt til!

Comment

Hvordan kan du ha 900k i året i lønn og kun utbetalt 40k?

Comment

Working...
                            X