Announcement

Collapse
No announcement yet.

Endring/presisering av reglene for reklame på Pengevett.com

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Endring/presisering av reglene for reklame på Pengevett.com

Pengevett vokser og dermed også pågangen både i og utenfor forumet i forhold til reklame. Vi har derfor sett behov for å være mer tydelige på hva som er greit og hva som ikke er greit. Både registreringsteksten og FAQ er nå oppdatert i forhold til dette.

Reklame
    Pengevett er i utgangspunktet ment som et møtested der folk kan dele erfaringer og gi støtte/råd på veien mot en bedre privatøkonomi. Det er med andre ord ikke ment som en møteplass mellom selgere og potensielle kjøpere.

Pengevett har reklame på sine sider, men vi ønsker også at det skal være et skille mellom selve reklamen og den vanlige interaksjonen mellom medlemmer i forumet. Med andre ord: Meldinger i forumet er ikke stedet for reklame. Tråder som oppfattes som reklame blir fjernet uten varsel.

Jeg bør kanskje også legge til at jeg vet at vi har områder som tilsynelatende er litt i grenseland. I Bloggernes hjørne og Jobbe hjemmefra-forumene deler vi jo linker til egne blogger, snakker om prosjektene våre osv.

Jeg vil ikke at vi skal slutte å hjelpe hverandre og dele opplevelser der og vi i forumledelsen vil jo alltid uansett måtte bruke skjønn for vurderingen av når *tenker opp et eksempel* "Petunias hjemmebakst" vises frem som et "se hva jeg har fått til", "har dere noen idéer om hvordan siden min kan forbedres?", "jeg har planer om å kjøre kampanje på kransekaker, har dere noen råd?" osv. og når "Petunia" tar på seg selgerhatten og henvender seg til brukere av forumet som selger.

Comment

Pågangen fortsetter og for å bevare Pengevett først og fremst som et forum for de som ønsker å prate om og dele erfaringer om privatøkonomi, tar vi enda noen grep. Det vil ikke si at de dette angår per i dag har gjort noe galt, men at vi ønsker en endring her.

Det gjelder brukernavn. Dette forumet er for enkeltindivid og ikke en gratis markedsplass for bedrifter. Det vil si at dersom du f.eks. er journalist i Dagbladet og ønsker å være her, så vil vi at du ikke tar brukernavnet Dagbladet.no. Medlemmene her vil snakke med DEG. Ikke nødvendigvis bedriften du jobber i.

Comment

Jeg ser at jeg bør presisere litt her hva som menes med "reklamenick" og jeg har fått lov av Aksjebloggeren til å bruke ham som eksempel.

Aksjebloggeren skriver jo som kjent ikke bare kvalitetsinnlegg her, men på nettstedet sitt Aksjebloggen.com. Aksjebloggeren er et helt uproblematisk brukernavn. Hadde brukernavnet derimot vært "aksjebloggen.com" ville vi ha ønsket at han nå byttet det.

Jeg har ikke noe ønske om å nekte folk å skrive om hva de selv driver med på nett osv. Det som jeg ønsker å unngå er at vi mister forumkulturen der vi snakker med mennesker og ikke "reklameplakater" som skal selge oss noe. Spør man om råd skal man også i fremtiden få gode råd fra medforumister fremfor salgs-pitcher fra folk som kun vil at du skal kjøpe deres produkt. Ikke alle som er registrert med domenenavn opptrer som selgere, men det er vanskelig å sette ned foten for de som vil bruke dette stedet som markedsplass uten å også ramme de eksisterende brukerne.

Som sagt: Ingen har gjort noe galt. Det er vi som justerer reglene litt for å manøvrere og bevare forumets egenart best mulig i et, for meg, noe ukjent terreng.

Comment

Jeg vil bare minne om at dette også gjelder signaturer.

Comment

Jeg minner om denne igjen. Det hadde vært leit om vi må innføre en hel del ekstra begrensninger for vanlig forumbruk bare fordi noen få ikke klarer å holde seg i skinnet.

Kort sagt: Selgerhatten kan du legge igjen utenfor døra. Ønsker du å henvende deg til forumets brukere som selger, får du gå via Adsense-annonsene her som de andre selgerne. Det vil kanskje også gjøre et bedre inntrykk hos potensielle kunder at man evner å forholde seg til kjøreregler og sånt.

Comment

Er en link til mitt nettsted (Formuebygging) oppfattet som reklame? I signaturen altså. Hvis det er tilfelle fjerner jeg linken selvfølgelig! Har stor respekt for disse reglene.
              FORMUEBYGGING - Økonomi og livet

Comment

Den er helt grei.

Comment

Working...
                X