Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oppgradering av forumet

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Oppgradering av forumet

Hei,

Jeg tenkte jeg skulle si ifra om at det i nær fremtid vil skje en oppgradering av forumet her. Det kan derfor bli noe ustabilt i en overgangsfase og forumet vil se litt annerledes ut etter oppgraderingen, men jeg vil tro at fordelene vil veie godt opp for ulempene. Blant annet tror jeg forumet vil ha bedre brukervennlighet for bruk med mobiltelefon etc.

Jeg vil også minne om at Pengevett har en egen Facebookside som vi evt kan bruke om det skulle være noe med oppgraderingen.

https://www.facebook.com/pengevett/

Jeg vil dessuten bare si tusen takk til dere trofaste pengevettere som har holdt miljøet her gående den siste tiden. Dere er noe helt for dere selv og jeg håper oppgraderingen kan gjøre stedet enda bedre å bruke fremover.

Lin

Høyres bra ut!

Comment

Siden man har tatt systemet tilbake til gammel versjon, benytter jeg anledningen til å legge inn litt detaljer om problemene jeg fikk. Dette er IKKE en klage, men informasjon og litt forslag...

Som sagt manglet diverse grafikk når man gikk innenfor hovedsiden/forsiden. Når jeg så forsøkte å legge inn et innlegg her i tråden, ba jeg på et tidspunkt om å gå til "advanced" editor - og da dukket en sånn editor opp, men minus teksten, og den forble borte.

Så prøvde jeg å skrive et innlegg her igjen, og i løpet av den skrivingen forsvant teksten plutselig; det virket som om den fikk "hikke" i det øyeblikket jeg tastet litt for mye tekst for (den enkle) editorens kapasitet.

Derefter prøvde jeg å legge inn en bevisst kortfattet tekst inn her i tråden, og fikk beskjed om at teksten var for kort, og at jeg måtte taste inn minst tre tegn...

Jeg kikket meg så litt om, og på et tidspunkt slo det meg at jeg kunne prøve en privat melding til Lin; det virker som den ble godtatt, men jeg vet ikke om den er blitt levert.

Det jeg nå vil nevne, er noe man av og til overser - men altså, hvis administrator tester det nye systemet mens vedkommende bruker den samme kontoen på maskinen, risikerer man at den testingen fungerer fordi administrator har visse privilegier innkoblet, og man risikerer altså at de feilene en vanlig bruker ville oppdaget, kamufleres av administrators privilegier.

Med andre ord bør man teste sånt som en vanlig bruker, innlogget fra en konto som ikke har noe med administratoraktivitet å gjøre...

Comment

Heisann,

Tusen takk for tilbakemeldinger!
        Jeg tenkte jeg skulle komme med litt oppdatering her.

Det ble antageligvis sånn fordi jeg skrudde av noen moduler, men oppdaget at databasen trenger litt arbeid før oppgradering kan skje og derfor skrudde de på igjen inntil videre. Pengevett har over 73 000 innlegg så jeg tenker jeg ikke skal begynne å leke med noe jeg ikke kan og ødelegge en så kunnskapsrik infobase dere har bygget over år, så jeg skaffer litt hjelp med det.

Jeg beklager så mye at det ble helt stille herfra. Jeg var inne på sykehus en tur i går, så jeg fikk ikke fulgt opp så godt jeg skulle.

Tusen takk for tålmodigheten!

Lin

Comment

First things first:

God bedring.

Punkt to: Ta sikkerhetskopi(er) før, underveis og etter oppgradering - og ikke slett noen av de på en stund...

(Jeg forutsetter at du har lagringsplass tilgjengelig for dette - minimum BØR du ha plass til en sikkerhetskopi før du begynner, slik at du i verste fall kan gå tilbake til denne...)

Lykke til!

Comment

En videre kommentar:

Noen av de modulene du skrudde av for en tid, må ha vært tilknyttet funksjonalitet - siden bare å fjerne grafikk, som jeg nevnte, ikke i seg selv ville ha forårsaket de problemene jeg opplevde.

Dette bare som en enkel observasjon - jeg kjenner ikke systemet i detalj, men noe lar seg lese ut av symptomene og det du skrev...

Comment

Ja, det var flere moduler så noen var knyttet til grafikk og noen til funksjonalitet. Og takk for tips! Kommer nok til å sette bort jobben så ikke forumet og all nyttige infoen her ryker i min læringsprosess.

Og tusen takk for god bedring-ønsker!
              Går bra, altså. Var bare helt tom for jern og måtte få intravenøst så nå er jeg straks fit for fight igjen.

Comment

Dette blir en off-topic sak, men altså ang. jern:

Kosthold.

Og ved de måltidene du spiser spesifikt for å sikre jernopptak, bør du få med C-vitaminer, og unngå melk og melkeprodukter (unntaket har vært brun"ost"). (De har ikke identifisert hva som er problemet med melk i sammenhengen, men de vet at melk motarbeider jern-opptak.) (Og brunost har sannsynligvis vært jernkilde fordi det i mange år var vanlig å koke den i jern-"gryter"...)

Comment

Ja, jeg vet. Takk for påminnelsen!
                  Ikke lett det der. Jeg er vektoperert, så har jo to meter kortere tarm å ta opp med. Men har definitivt vært sløv med rødt kjøtt mm. Ikke så mye jern i fisk og kylling. God på grønnsaker, da.

Comment

Den som har lever, får se...

;-)

Men i din situasjon bør du selvfølgelig ha en viss ekstra oppmerksomhet på feltet "mat" - og der tror jeg jeg slutter diskusjonen; mas fungerer sjelden, og dette ER off-topic...

Comment

Oppdatering: Dette tar mer tid enn jeg trodde. Serveren vi er på var såpass utdatert at jeg har bestilt bytte til en ny. Vi gjør dette først og så må det spares litt til programvaren for oppgradering, men det skal gå rimelig kjapt.

Comment

Working...
                      X