Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vestlending

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vestlending

Hei.
    Jeg er en mann på 26 år som har startet opp igjen med budsjettskriving, etter en periode på et år hvor jeg har vært uten.
    Jeg er en person som trenger et budsjett for å ha full oversikt, slik at det ikke glir ut med en gang.

Jeg kjøpte for 2 år siden en leilighet, og har egentlig brukt all ledig kapital til oppussing/møblering av denne. Dette har vært gjort uten noe fastsatt budsjett, så det har fort blitt litt dyrere en det hadde trengt å bli. Det gjenstår fortsatt oppussing av bad å kjøkken og dette er nå hovedmotivasjonen min for å få bedre kontroll på økonomien, samt øke spareraten.

Jeg har 1.650.000,- i lån på leiligheten, med nominell rente på 2,05%. Etter oppussing i borettslaget siste året og påfølgende øking av fellesgjeld er jeg oppe i 91% belåningsgrad på leiligheten. Dette er i meste laget, så jeg ønsker å få presset denne nedover rimelig fort.

Jeg har også en 12 år gammel bil, men har ingen lån på denne. Jeg liker ikke å ta opp lån på bil, da dette bare gjør tapsprosjektet med å ha bil enda dyrere.

Jeg har et kredittkort med 6000 i gjeld på. Dette bekymrer meg ikke, da jeg har 10.000 på sparekonto så jeg er totalt sett i pluss. Jeg betaler ned kredittkortgjelden over 3 måneder, da jeg heller prioriterer å spare meg opp en buffer/sparekonto. Det er en psykologisk grense for meg når sparekontoen overstiger 20.000 som gjør at terskelen for å bruke penger derfra på unødvendig morro øker. Det er derfor viktig for meg å komme fort over denne summen, da det er lettere å la pengene stå.

Jeg hadde en sparerate på 20% i April (Budsjettet mitt går fra 25.-25.), men håper å øke denne til over 30% når jeg har betalt ned kredittkortet. Jeg har ikke regnet med nedbetaling av boliggjeld i min sparerate.

TverFyll

Hei.
    Om ikke annet så er du velkommen

Med vennlig hilsen
    TBergh
    Med vennlig hilsen
    Tore Bergh
    t53.berg@gmail.com

Comment

Working...
    X