Announcement

Collapse
No announcement yet.

Siste år som student

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Siste år som student

Hei! Inne i en sommer med godt betalt sommerjobb, og boende med en samboer som tjener mye bedre enn meg (og dermed er vant med å unne seg mye mer luksus enn meg) ser jeg at forbruket har sklidd helt ut. Ingen krise, mye av sommerjobb-pengene er spart, men jeg ønsker å finne tilbake til student-vanene mine.

Til høsten starter mitt siste år som student. Jeg er lei av å leve så sparsommelig som jeg føler jeg må når studielånet er største delen av «inntekten» min, men i stedet for å fortsette å klage har jeg tenkt til å snu om tankegangen min. Jeg gir meg selv herved en utfordring: Prøve å få den månedlige Lånekassen-utbetalingen til å strekke så langt som mulig, uten å måtte supplere med lønn - men samtidig ha et godt og sosialt student-liv. Dette innebærer å prøve å heller skjære ned på mat- og klesforbruk o.l fremfor en øl på byen.

Skal bo året borte fra samboeren min, så nå har jeg heller ikke han å skylde på.

Det går nok ikke helt med en Lånekasse-utbetaling på 8118kr og husleie (inkl nett, strøm og innboforsikring) på anslagsvis 6650kr, men jeg skal gjøre så godt jeg kan i stedet for å holde på de nye, dyre vanene mine. (Buffer et satt av til nettopp å supplere, men ønsker å forsøke å holde igjen så mye som mulig av denne).

Kjør! :-)

Oi, der har du gitt deg en utfordring!
    Om jeg har regnet riktig, har du 1468 kr i måneden å leve for! Og med én øl på byen i måneden, så er det under 1400 kr.

Hvordan er dette opp mot det du har brukt som student tidligere?
    Hva med utgifter til mobil, transport, lege/tannlege/apotek, julegaver?

Det er fullt mulig å ha shoppestop på klær, så der trenger du ikke mye penger. Men mat må du ha. Rotgrønnsaker og bønner er billig. Du kan finne mat nedsatt pga dato. Kanskje kan appen To Good To Go bidra? Og "Mattilbud"?

Jeg føler selv jeg brukte lite penger som student, men jeg sparte inn ved å bo billig (litt over 3000 i snitt) og å ikke bruke penger på øl i det hele tatt.

Det hadde vært kjekt å høre hvordan eksperimentet går!

Comment

Selvsagt! Som sagt tror jeg ikke dette holder helt mål, men vi får se :-) Føler det som et slags eksperiment, som du sier.

Har ikke mobilregning, men ønsker å betale for trening, ca 220 kr pr mnd med studentrabatt.

Har buffer utenfor boligsparing på 60.000 kr. Får oppdatere på i hvor stor grad denne får stå i fred, og evt om jeg blir nødt til å supplere med lønn. Har foreløpig ikke noe lønn utenfor sommerjobben, men burde kanskje heller få meg det enn å spise av bufferen.

Uansett - oppdateringer skal bli!

Comment

Working...
      X