Announcement

Collapse
No announcement yet.

Litt om meg

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Litt om meg

Hei!
    Jeg ramlet over dette forumet og synes det er kjempeflott å se at det er mange folk som faktisk har pengevett og dessuten tør å snakke om det!
    Det er jo så tabu å snakke om penger, men fineste, nyeste bilen og fancy møbler som har årets motefarge skal man ha!

Ok- jeg får innrømme det: jeg er ikke den som har mest pengevett i verden. Men når folk forteller meg alle argumentene om hvorfor jeg bare MÅ ha en ny bil med et dyrt lån, da himler jeg med øynene. Jeg nektet å kjøpe bil før vi hadde spart opp nok (og det var ikke mannen min som var i mot det, men andre folk rundt oss). Da kjøpte vi bil til 50 000kr som vi hadde spart.

Vi flyttet på landet og måtte ha huslån. I tillegg har vi studielån.
    Vi kjøpte et hus uten bad og kloakk og måtte låne for å bygge bad og kjøkken. Dette fikk vi "tilbake" i form av verdiøkningen på huset (Hver eneste krone vi brukte).

Vi bor så langt ute på landet at vi må ha hver vår bil. Jeg kjører mye rundt i jobben min og mannen min kjører til toget og tar det til og fra jobb (for langt til å kunne sykle eller gå). Men til gjengjeld fikk vi da en gård til 1 mill. Gården har to hus og vi leier ut det ene for 6500kr i mnd. Itillegg har vi pusset opp for ca 800 000kr. Da har vi gjort det aller meste selv (ja, til og med jeg har snekret selv om jeg er kvinne). Da har vi bygget på og fått nytt kjøkken og bad. (Mye oppussing som gjenstår, men resten skal vi spare til.) Huset er gammelt og har sjarmerende umoderne farger. Møblene har vi stort sett fått eller funnet gratis på Finn.no og malt selv. Noen få har vi kjøpt. Husets verditakst er på 1 890 000 for tre-fire år siden.

Pr i dag har jeg akkurat funnet ut (etter inspirasjon fra forumet her) at dersom vi tar alle våre sparepenger, BSU, verdien på huset og sånt og trekker fra alt vi har i gjeld så har vi faktisk over en million i verdier! Veldig gøy å se (Vi er 33 år gamle).

Mål for oss er å betale ned studielånene våre og huslånet. BSUene våre er fulle (mangler 10 000kr på en av dem, men vi blir jo for gamle til neste år så det var det vi fikk til) så dersom vi ikke beholder renten over nyttår går det rett inn på huslånet. Da blir huslånet på under en mill.

Vi har 65730kr i buffer, men da innebærer det også både "sykepenger" og reservepenger for meg siden jeg har enkeltpersonsforetak. Målet er i første omgang å spare opp 100 000kr i buffer og deretter la alt gå inn på boliglån.
    Studielånene lar vi gå sin vanlige gang siden de har så mange spesielt gode betingelser.

Vi har heldigvis huslån i Statens Pensjonskasse til litt over 2,2% rente så det er jo greit .

Dessverre har vi en del utgifter selv om vi nok lever ganske nøkternt i forhold til gjennomsnittet. Antageligvis ille i forhold til gjennomsnittet her inne!

Blant annet har jeg hester og hvis noen lurer på hvordan de kan leve nøkternt med hester så bare spør. Jeg har dem hjemme og gjør stort sett alt med dem selv .

Det var litt om meg. Må bare si at det er så utrolig mange inspirerende innlegg her inne!

Velkommen

Comment

Velkommen

Jeg er imponert over dere
      Mål 2017:
      Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Velkommen Tulla
        Gjeld er roten til økonomisk ruin.

Comment

Velkommen
          [Aksjebloggen] [Målbevisst.no]

Comment

Tusen takk! Dette virker som et veldig hyggelig forum uten den vanlige kranglingen man finner de fleste fora i dag...

Comment

2018: oppdatering!
              Ser at jeg ikke har oppdatert noe om oss siden 2012, og veldig mye spennende har skjedd!

Vi kjøpte en gård sammen med noen, for å utvide hestebedriften. Dessverre døde de vi kjøpte sammen med, så vi måtte ut deres arvinger. Ikke at det er et så stort problem, da vi kan leie ut huset de bodde i. Men vi har nå en gård med verdi 8 millioner. Lån er 5 millioner der halvparten er et privatlån(altså nedbetaling til arvinger) med null prosent rente. Vi har dermed 3 millioner i verdi utenom dette. Ellers har vi ingen lån lengre.

Målene for tiden går på å få firmaet rundt, jobbe, og så videre. Vi har ikke hatt verdens beste pengevett hele tiden i privatforbruket, men vi har i det minste ikke brukt penger vi ikke har, og har opparbeidet oss en god del penger ved å selge huset vi hadde før, som vi pusste opp, og gjøre en veldig god deal på denne gården, samt god lønnsøkning på oss begge. Har også gjort noen veldig gode investeringer i firmaet (som så klart har innebåret en stor utgiftspost, men som genrerer inntekt nå). Laget budsjett for firmaet frem til 2032.

Så generelt sett trives vi, og økonomien går bedre og bedre, selv om det å ha eget firma gjør at man har en mye større omsetning og dermed større tall enn i de fleste husholdninger. Det er lett å se seg litt blind og dermed tenke at det ikke er så farlig med alle småbeløp her og der. Noe som kan blir store beløp til slutt.

Comment

Originally posted by Tulla View Post
                2018: oppdatering!
                Ser at jeg ikke har oppdatert noe om oss siden 2012, og veldig mye spennende har skjedd!

Vi kjøpte en gård sammen med noen, for å utvide hestebedriften. Dessverre døde de vi kjøpte sammen med, så vi måtte ut deres arvinger. Ikke at det er et så stort problem, da vi kan leie ut huset de bodde i. Men vi har nå en gård med verdi 8 millioner. Lån er 5 millioner der halvparten er et privatlån(altså nedbetaling til arvinger) med null prosent rente. Vi har dermed 3 millioner i verdi utenom dette. Ellers har vi ingen lån lengre.

Målene for tiden går på å få firmaet rundt, jobbe, og så videre. Vi har ikke hatt verdens beste pengevett hele tiden i privatforbruket, men vi har i det minste ikke brukt penger vi ikke har, og har opparbeidet oss en god del penger ved å selge huset vi hadde før, som vi pusste opp, og gjøre en veldig god deal på denne gården, samt god lønnsøkning på oss begge. Har også gjort noen veldig gode investeringer i firmaet (som så klart har innebåret en stor utgiftspost, men som genrerer inntekt nå). Laget budsjett for firmaet frem til 2032.

Så generelt sett trives vi, og økonomien går bedre og bedre, selv om det å ha eget firma gjør at man har en mye større omsetning og dermed større tall enn i de fleste husholdninger. Det er lett å se seg litt blind og dermed tenke at det ikke er så farlig med alle småbeløp her og der. Noe som kan blir store beløp til slutt.
                Høres jo ut som dere har god kontroll på økonomien og ligger godt an fremover! Driver dere med andre dyr enn hest?

Comment

Heli: takk for det! Vi klarer oss greit, ja. Nei, vi driver ikke med andre dyr enn hest, men har hver vår jobb ved siden av i tillegg til firmaet

Comment

Så morro med eget firma med hester! I 2012 skrev du at dere bodde veldig langt ut på landet, har dere nå kjøpt gård nærmere folk? Jeg er nemlig litt nysgjerrig på hva slags firma med hest dere driver, som man kan drive "langt ut på landet". Hilsen ei som ønsker seg å kunne leve av hest.
                    Mål 2018:
                    * Spare 90.000 på sparekonto innen 1. juli 2018. (46.000)
                    * Spare 6.000 i fond. (1.000)
                    Få jobb i 100% stilling.

Comment

Originally posted by Frøken View Post
                      Så morro med eget firma med hester! I 2012 skrev du at dere bodde veldig langt ut på landet, har dere nå kjøpt gård nærmere folk? Jeg er nemlig litt nysgjerrig på hva slags firma med hest dere driver, som man kan drive "langt ut på landet". Hilsen ei som ønsker seg å kunne leve av hest.
                      Jeg har flere bein å stå på. Når det gjelder hest, så er det mange fallgruver. De aller fleste taper penger på å drive med hest, så det gjelder å være på den rette siden av lommeboken.

Jeg har flere utdannelser innen hest, og jobber både med fysioterapi, trening av hest, oppdrett og driver stall. Stalldriften har stort inntektspotensiale, men krever mye jobb.Lønner seg mest om man kan produsere høy selv, slik vi gjør.
                      Oppdrett er litt gambling, og her har jeg for lengst funnet ut at middelmådige hester er bortkastet å avle på.

De fleste i hestebransjen priser seg selv til konkurs, og føll selges for langt under det det har kostet å skape dem. Det sier seg selv at dette ikke går. Derfor har jeg investert i noen hopper og en hingst fra utlandet, til ganske høye priser (etter min målestokk, i hvertfall), som kan gi føll som gir HØYE priser allerede som føll. Dette kan være litt vanskelig, og man kan måtte kjøpe noe som ikke nødvendigvis er det man ønsker seg selv, men det markedet vil ha. Man må ha litt å investere, og må regne med at begge to i parforholdet bør beholde den gamle jobben sin ganske så lenge.
                      Dette gir store summer en sjelden gang, men også mulighet for å tape om føll dør/blir syke etc.

Behandling og trening av hest er gode grunninntekter, som kan være fine og stabile, men ikke gjør deg til millionær.
                      Det gjør derimot SPARING. Betal ned på alle lån, ikke lån til noe annet enn hus. Og spar i fond (om man ikke kan aksjer). Det er mine råd.

Jeg anbefaler det IKKE å drive med:
                      1. trav (Dette blir for mye gambling)
                      2. galopp (dette også)
                      3. rideskole (det sier seg selv at når en hest koster store summer hver mnd så har ikke foreldre råd til å betale det det koster å la barna ri. Det lønner seg KUN dersom man har fått støtte til f.eks ridehall mot at det er barneaktivitet, men ville da heller satset på terapiridning.
                      4. og egentlig ikke veterinær, heller (For dyr og lang utdannelse og for dårlig betalt).
                      5. Ha oppstalling og bare ta en pris fordi det er så koselig at noen andre vil ha hest hos deg og du egentlig ikke gidder å regne på hva det faktisk koster.
                      6. Kjøpe og selge billige hester (tap hvert eneste år)

Jeg anbefaler:

- Ta flere utdannelser og skaff deg en grunninntekt.
                      - Finn ditt interessefelt og se om du kan finne et nisjemarked, men være realistisk
                      - Spar opp egenkaptial for å investere . Ikke lån.
                      - Bli hovslager/skoer om du har kropp til det. Da vil du ALDRI være arbeidsledig, og hvis du er flink kan du ta nesten hva du vil for det.

Comment

Working...
                      X