Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt blod

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nytt blod

Hei!

Jeg er 25 år og ny her på forumet. Ser frem til å lese gjennom mye nyttig info og kunnskap her inne. Det finnes mye finans- og investeringsråd på nett, men det meste er jo gjerne relatert til andre lands systemer.

Min plan er å spare mye mer, og enten betale ned boliglån eller å investere i fond, da jeg har merket at livsstilsinflasjonen raskt kryper innpå hvis man ikke har noen plan.

Hittil har jeg:
    - Begynt prosessen med å kvitte meg med min relativt dyre pickup til fordel for en billig firmabil. Dermed blir jeg kvitt billånet med ca 5% rente og løser opp en del kapital.

- Satt av et trygt beløp som buffer, i en bank med relativt høy rente på sparekonto.

Videre:
    - Bestemme meg for enten å betale ned boliglån eller å investere i fond. Må finne alle faktorene og for- og motargumenter til begge scenario. Lager nok et separat innlegg på dette.

- Spare 40% av netto inntekt.

Velkommen webface!

Vi er i ganske lik situasjon, selv er jeg 24 år, men uten bil. Det høres ut som om du har en god plan. Jeg kan først fortelle deg om vår plan.

Da samboeren min fortsatt er student betaler vi kun faste avdrag (dessverre), da vi ser det fordelsmessig at kostnadene deles 50-50. Når hun er ferdig med sine studier vil vi nok øke nedbetalingen med rundt 5000 i måneden. Dette vil kombineres med sparing i fond, ca 50-50.

Siden vi ikke betaler ned ekstra på lånet nå, sparer jeg alt i aksjer og BSU. Som leilighetseier uten bil ser jeg på bufferkonto som mindre nødvendig. Det er begrenset hvor mye ekstrakostnader vi kan pådra oss i løpet av en måned, og jeg synes derfor at et kredittkort dekker dette. Selvsagt vil dette betales ned ved salg av aksjer eller andre eiendeler om så skulle være nødvendig.

Om jeg skulle driste meg til å anbefale noe, ville jeg fordelt sparingen mellom bolig og fond, muligens 70-30.

Håper du får nytte av forumet.
    Besøk gjerne Aksjeinvest for oppdateringer om aksjer og investering.

Comment

Velkommen webface, går da an å spørja kva bank du spare i til relativt høg renta?

Comment

@Can, med dagens renter er jo "relativt høyt" alt i nærheten av to prosent, gitt at BSU holdes utenfor.

Comment

Velkommen skal du være
          [Aksjebloggen] [Målbevisst.no]

Comment

Takker så meget!

Med relativt høy sparerente mener jeg 1,85% i Santander Consumer Bank. Har ikke rukket å få noen spesiell erfaring med denne banken, så kan ikke gi noen anbefaling per i dag.

Det traff rimelig nært, FinansMannen! Jeg er også 24 (typo) og samboeren og jeg er i samme situasjon som dere. Hvordan kan du fortsatt bruke BSU konto når du allerede har leilighet, er det siden dere ikke brukte pengene på kontoen til å kjøpe den?

Comment

Originally posted by FinansMannen View Post
              @Can, med dagens renter er jo "relativt høyt" alt i nærheten av to prosent, gitt at BSU holdes utenfor.
              Å ja fullstendig klar øve da.

Comment

Originally posted by webface View Post
                Takker så meget!

Med relativt høy sparerente mener jeg 1,85% i Santander Consumer Bank. Har ikke rukket å få noen spesiell erfaring med denne banken, så kan ikke gi noen anbefaling per i dag.

Det traff rimelig nært, FinansMannen! Jeg er også 24 (typo) og samboeren og jeg er i samme situasjon som dere. Hvordan kan du fortsatt bruke BSU konto når du allerede har leilighet, er det siden dere ikke brukte pengene på kontoen til å kjøpe den?
                Vi har valgt å finansiere boligkjøpet med gjeld, da renten på BSU er langt over renten på boliglånet.

Comment

Velkommen!

Hva boliglån og fond angår, så vingler jeg såpass at i fjor høst solgte jeg alle fondene mine som hadde over 15 % gevinst, og betalte ned på boliglån for pengene.
                  Hvorfor bruke penger man ikke har, til å kjøpe ting man ikke trenger, for å imponere folk man ikke liker?

Comment

Velkommen

Jeg er også 25 år, har mye av de samme tankene som du har vært inne på her. Blir gøy å følge med, lag gjerne din egen dagbok/logg for å oppdatere oss på veien videre.
                    “No man ever stood the lower in my estimation for having a patch in his clothes: yet I am sure that there is greater anxiety, commonly, to have fashionable, or at least clean and unpatched clothes, than to have a sound conscience.”

Veien mot økonomisk frihet

Comment

Working...
                    X